PYTANIE: Jak długo trzeba czekać na załatwienie reklamacji ?

W trakcie urlopu kupiłam buty w mieście oddalonym od mojego miejsca zamieszkania o 300 km. Buty zareklamowałam w miejscu zakupu a reklamacja została przyjęta z powodu rozerwania skóry na szwie Jak długo trzeba czekać na załatwienie reklamacji (buty maja być wysłane do naprawy - i nie wiem jak długo może to trwać) i czy sprzedawca winien poinformować mnie w formie pisemnej ze obuwie jest już naprawione czy też powinien wysłać mi je na mój adres zamieszkania (Składając reklamację poinformowałam sprzedawcę, iż przez 14 dni jestem w mieście w którym buty kupiłam i mogę je po reklamacji odebrać osobiście Obecnie wróciłam do domu i otrzymałam telefoniczną informację, że buty naprawiono.)

Odpowiedź prawnika:

Porady prawne
Redakcja serwisu
Z opisanej przez Panią sytuacji wyłaniają się trzy zasadnicze pytania , na które kolejno postaram się odpowiedzieć: 1) Jak długo może trwać załatwianie reklamacji? 2) Czy sprzedawca miał obowiązek poinformować Panią o sposobie załatwienia reklamacji w formie pisemnej? 3) Czy sprzedawca powinien wysłać naprawione obuwie na adres miejsca zamieszkania konsumenta? Ad. 1. Generalnie rzecz biorąc czas załatwienia reklamacji powinien zostać ustalony przy składaniu reklamacji np. (najlepiej!) :poprzez wpis do protokołu reklamacyjnego. Jeżeli sprzedawca odmawia pozytywnego załatwienia roszczeń reklamacyjnych – ma obowiązek powiadomić o tym Konsumenta w terminie 14 dni od złożenia reklamacji – w razie braku spełnienia tego obowiązku sprzedawca będzie musiał załatwić reklamację zgodnie z roszczeniami konsumenta. Ad. 2. Oczywiście sprzedawca ma obowiązek poinformować o sposobie załatwienia reklamacji – ale przepisy nie określają w jakiej formie – powiadomienie telefoniczne jest więc w pełni dopuszczalne. Ad. 3. Oceniając zaistniałą sytuację – moim zdaniem – sprzedawca sam nie powinien od razu bez Pani zgody wysyłać naprawionego obuwia – jeżeli nie zastrzegła Pani takiej formy załatwienia przy składaniu reklamacji. Natomiast w chwili informowania Panią w rozmowie telefonicznej o możliwości odbioru obuwia – powinna Pani zażyczyć sobie zwrotu obuwia pocztą lub poinformować sprzedawcę, że w razie odmowy i konieczności przyjazdu – pokryje on koszty podróży – ma Pani do tego pełne prawo, gdyż obowiązujące przepisy pozwalają konsumentowi doliczać do głównego roszczenia koszty poniesione w związku z załatwieniem reklamacji. Szczerze mówiąc najprościej i najwygodniej byłoby poprosić kogoś znajomego w tym mieście o odbiór obuwia i odebrać je przy okazji. Jeżeli takie rozwiązanie nie wchodzi w grę proszę postąpić jak wyżej opisano.

DODANO:
13/01/2004

wersja do druku

Szukasz dobrego prawnika?

Podoba Ci sie porada opracowana przez tego prawnika? Ty także możesz zadać mu pytanie.

Zadaj pytanie
Wykorzystujemy ciasteczka (cookies), aby lepiej dostosować nasz portal do Twoich oczekiwań, a także w celach statystycznych. Jeśli chcesz zaczerpnąć większej ilości informacji o cookies, przejdź tutaj. Jeśli zapoznałeś się już z tą informacją, zamknij to okienko.