Autor: Urząd Skarbowy w Sanoku
Sygnatura: US-PP/443/5/05
Hasła tematyczne: podatek naliczony, zatrudnianie (zatrudnienie), działalność gospodarcza, rozliczanie podatku od towarów i usług, refundacja
Kategoria:
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 86 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w odpowiedzi na pisemny wniosek Pani Doroty N. – pełnomocnika Spółki z dnia 28.01.2005 r., złożony do tut. organu podatkowego w dniu 28.01.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym w związku z zapytaniem: czy refundacja na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników przy sprzedaży wyłącznie opodatkowanej bierze udział w rozliczeniu podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa iż refundacja przy sprzedaży wyłącznie opodatkowanej bierze udział w rozliczeniu podatku VAT naliczonego (tzw. proporcjonalne rozliczenie podatku) postanawia uznać, iż przestawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.Pani Dorota N. – pełnomocnik Spółki, zwróciła się z zapytaniem o stosowanie przepisów podatkowych w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług . Przedstawiając stan faktyczny i zapytanie podaje, iż zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej przedmiotem działalności firmy jest zgodnie z PKD: 20.51Z – produkcja pozostałych wyrobów z drewna: 36.14A – produkcja mebli pozostała z wyłączeniem działalności usługowej. Cała sprzedaż z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest opodatkowana stawką VAT 22 % . Od miesiąca lipca 2004 r. Spółka zatrudniła pracowników w oparciu o umowę o pracę. Z tytułu ich zatrudnienia Spółka otrzymuje refundacje z Powiatowego Urzędu Pracy na pokrycie kosztów związanych z ich zatrudnieniem (wynagrodzenie oraz składki na ubezpieczenie społeczne opłacane przez pracodawcę).Wnioskodawca pyta, czy refundacja na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników przy sprzedaży wyłącznie opodatkowanej bierze udział w rozliczeniu podatku VAT naliczonego (tzw. proporcjonalne rozliczenie podatku) zgodnie z art.. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r. Zdaniem pełnomocnika Spółki refundacja powyższa ma charakter podmiotowy, nie podlega pod ustawę o VAT i powinna jego zdaniem (podobnie jak sprzedaż zwolniona) brać udział w proporcjonalnym rozliczeniu podatku VAT naliczonego. W takiej sytuacji, mimo, że refundacja będzie brać udział w rozliczeniu podatku VAT naliczonego – nie powinna być wykazywana w deklaracji VAT. Ponadto pełnomocnik Spółki poinformowała, iż wobec Spółki w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym
Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 28.01.2005 r. – data wpływu do urzędu 28.01.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe . Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Wobec powyższego podstawą opodatkowania jest kwota należna (łącznie z kwotą dotacji) pomniejszona o kwotę należnego podatku.
W związku z powyższym, gdy podatnik otrzymuje jakiekolwiek dotacje, subwencje, i dopłaty do ceny towaru czy usługi w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług tego rodzaju dotacja czy dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu będzie więc podlegała dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach. Dotacje nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług nie będą podlegały opodatkowaniu.
Zgodnie z powyższym dotacja, subwencja i inne dopłaty o podobnym charakterze wtedy tylko zostaną opodatkowane podatkiem od towarów i usług, kiedy będą związane z przedmiotem opodatkowania, czyli dostawą towarów bądź świadczeniem usług. Dofinansowanie takie zwiększy wówczas kwotę należną i zostanie opodatkowane stawką VAT właściwą dla opodatkowania dofinansowanego towaru czy usługi. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymuje refundacje z Powiatowego Urzędu Pracy na pokrycie kosztów zatrudnienia. W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy, potwierdza, iż refundacje na wynagrodzenia pracowników nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem konkretnych usług i nie wpływają bezpośrednio na wartość świadczonych usług wobec czego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie są więc obrotem zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, iż co do zasady podatnikowi przysługuje prawo pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dostawą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych. Dopiero, gdy nabywane przez podatnika towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu, przy czym brak jest możliwości wyodrębnienia całości lub części kwoty podatku naliczonego związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, należy odliczyć podatek naliczony według proporcji na podstawie art. 90 ustawy. W takim przypadku do obrotu należy wliczyć kwotę otrzymanych dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1 stosując przy tym również art. 90 ust. 7 cyt. ustawy o VAT.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż cała sprzedaż Spółki jest opodatkowana stawką 22 % VAT a sprzedaży nie opodatkowanej Spółka nie prowadzi. Biorąc pod uwagę przedstawiony przez pełnomocnika Spółki stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż kwota otrzymanych refundacji wynagrodzenia pracowników nie stanowi obrotu według cyt. art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, a Spółka skoro nie wykonuje w ramach swej działalności sprzedaży zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast przepisy art. 90 cyt. ustawy o VAT nie będą w tym przypadku miały zastosowania.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Niniejsza interpretacja, zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.