Autor: Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim
Sygnatura: US.I-423/2/04
Hasła tematyczne: specjalna strefa ekonomiczna, dochody wolne od podatku, odpisy amortyzacyjne, pomoc regionalna, koszty uzyskania przychodów, zwolnienia podatkowe
Kategoria:
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) – w odpowiedzi na zapytanie Spółki z 16.09.2004 r. uzupełnione pismem z 04.10.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie informuje.
Spółka podała, iż rozpoczęła działalność 25 lutego 2003 r. Posiada zezwolenie z dnia 12 marca 2004 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W miesiącu kwietniu 2004 r. Spółka zakupiła za własne pieniądze środki trwałe o wartości netto 711.108,83 zł, w tym: prawo wieczystego użytkowania gruntu o wartości netto 112.319,99 zł, budynki o wartości netto 514.119,81 zł, budowle o wartości netto 50.387,95 zł, maszyny i urządzenia o wartości netto 34.281,08 zł
Art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) określa, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 cytowanej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).
W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289 ze zm.) pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6, 6a i 6b lub
- tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Warunki udzielenia pomocy regionalnej określają również § 3 ust. 2-8 i § 5 w/w rozporządzenia.
Zgodnie z § 4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej maksymalna intensywność pomocy regionalnej określona w § 3 ust. 1 , z zastrzeżeniem ust. 2-4, wynosi:
1)30% – w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionówoznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS)
2)40% – w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionówoznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS)
3)50% – w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach.
Za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą stosownie do §6 ust. 1 powyższego rozporządzenia uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione po dniu uzyskania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
1)zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określonąw umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich – zgodnie z odrębnymi przepisami – do składników majątku podatnika,
2)rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
-zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatkudochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się do zapytania w części dot. odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych tut. organ podaje, iż podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych dokonują odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych na podstawie art. 16a – 16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zdaniem tut. organu odpisy amortyzacyjne od nabytych środków trwałych po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania ani też zwrócone podatnikowi.
W ocenie tut. organu podatkowego Spółka ma prawo do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, przy czym maksymalna intensywność pomocy dla Spółki liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji netto do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą wynosi 50%.
Zapytanie Spółki w części dotyczącej prawa skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości zostało przekazane według właściwości do Prezydenta Miasta Piotrkowa Tryb.