Autor: Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach
Sygnatura: OG-005/292/KW/52/03[br]OG-005/292/KW/52/03/04
Hasła tematyczne: leasing, koszty uzyskania przychodów
Kategoria:
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach uprzejmie informuje, że poruszone w piśmie z dnia 25.11.2003 r. zagadnienia regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami).
Od 1 października 2001 r. do ustawy podatkowej został wprowadzony rozdział 4a zatytułowany – Opodatkowanie stron umowy leasingowej. Obejmuje on art. 23 litery a-l. Przepisy te mają zastosowanie do umów zawartych po 1 października 2001 r. Z treści w/w przepisów wynika, że jeżeli zawarta umowa spełnia wymogi ujęte w art. 23b ust. 1 i ust. 2 jest umową leasingu operacyjnego, wówczas do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego zalicza się opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego (leasingobiorcę) w podstawowym okresie umowy z tytułu używania przedmiotu leasingu, w tym również opłatę wstępną – czynsz inicjalny o ile nie jest on kaucją. Jeżeli z zawartej umowy wynika, że czynsz inicjalny jest opłatą wstępną uiszczoną w momencie zawierania umowy leasingu stanowiącą część wartości przedmiotu leasingu, to stanowi ona koszt, który trudno powiązać z konkretnym przychodem. Takie wydatki są związane z całokształtem działalności podatnika i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.
W świetle powyższego ponoszone okresowe wydatki z tytułu umowy leasingu wymienione w piśmie z dnia 25.11.2003 r. pozostawały w bezpośrednim związku przyczynowym z uzyskiwanymi i spodziewanymi przychodami tak długo, jak długo występowała obiektywna możliwość korzystania z przedmiotu leasingu i uzyskiwania przychodów w następstwie jego używania, czyli w tym okresie podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.
Jeżeli z umowy leasingu wynika obowiązek ubezpieczenia przedmiotu leasingu przez korzystającego, to zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane odszkodowanie za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jest przychodem z działalności gospodarczej.
Stosownie do generalnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W świetle cytowanych przepisów zakup uszkodzonego samochodu od leasingodawcy, jak i jego sprzedaż jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w księgach podatkowych jako zakup towaru i jego sprzedaż. Zatem zakup przedmiotu leasingu – w tym konkretnym przypadku samochodu ciężarowego, w myśl art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem postanowień art. 23 tejże ustawy, stanowi koszt uzyskania przychodów.
Sprzedaż zaś tego samochodu na podstawie art. 14 ust. 1 powołanej ustawy stanowi przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.