Autor: Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach
Sygnatura: IUS IPD1/2-423-17/2004
Hasła tematyczne: działalność statutowa, czynności kontrolne, zakład opieki zdrowotnej, koszty uzyskania przychodów
Kategoria:
Podatnik, posiadający status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w oparciu o decyzję wydaną przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (po kontroli stwierdzającej naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych w pomieszczeniach zajmowanych przez wymienione Poradnie), zobowiązany został do poniesienia opłaty związanej z przeprowadzonymi czynnościami kontrolnymi. W związku z powyższym kieruje zapytanie: czy wydatki na pokrycie kosztów kontroli mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Podmiot świadczący usługi zdrowotne (SPZOZ) i działający w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej, zobowiązany jest do przestrzegania przepisów w zakresie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (określonych w rozporządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej z dnia 21 września 1992 r. – Dz. U. z 1992 r. Nr 74, poz. 366 ze zm.). W przypadku stwierdzenia przez uprawniony do przeprowadzenia kontroli organ inspekcji sanitarnej (w opisanym przypadku Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny), że nie zostały dopełnione wymagania określone w powołanym wyżej rozporządzeniu, nakazuje on, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień (art.27 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej – Dz. U z 1998 r. Nr 90, poz.575 ze zm.) oraz zobowiązuje do pokrycia kosztów kontroli (art.36 tej ustawy). W przypadku stwierdzenia, w wyniku powtórnej kontroli, że nie wykonano lub niewłaściwie wykonano decyzję, na kontrolowaną jednostkę nakładana jest grzywna zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j. t. z 2002 r. Dz. U. Nr 110, poz.968 ze zm.).
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Jak wskazano w piśmie, obowiązkiem podatnika jest zapewnienie odpowiedniego standardu świadczonych usług, poprzez m.in. utrzymanie właściwego stanu sanitarnego, co jest weryfikowane w toku obowiązkowych, okresowo przeprowadzanych kontroli, przez uprawnione do tego organy.
Obowiązek ponoszenia opłaty (mającej charakter niesankcyjny) za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku ze sprawowaniem nadzoru sanitarnego wynika z przepisu art. 36 ust. 1 powołanej ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wydatek ten Zakład Opieki Zdrowotnej może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż jego poniesienie warunkuje możliwość realizacji celów statutowych i związany jest z uzyskiwanymi przychodami.
W związku z powyższym zaprezentowane przez Jednostkę stanowisko należy uznać za prawidłowe.