Sposób rejestrowania i rozliczania paliwa przeznaczonego do samochdów osobowych


Autor: Urząd Skarbowy w Białogardzie

Sygnatura: USP-II-443/77/2004

Hasła tematyczne: ewidencja podatku od towarów i usług, benzyna, paliwo

Kategoria:

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białogardzie, udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka świadczy usługi transportowe polegające na przewozie osób, w większości jest to dowóz dzieci do szkół autobusami. Posiada również samochody dostawcze, które zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT należy uznać za samochody osobowe. Ze względu na większa kontrolę przy tankowaniu i rozliczaniu z paliwa – paliwo dowożone jest przez inny podmiot (CePeN) cysterną samochodową do firmy i składowane do zbiornika (o pojemności 5000 litrów) przystosowanego do tego celu, z którego odbywa się tankowanie wszystkich pojazdów.

Rejestracja ilości na samochody osobowe odbywa się przy jednoczesnym pokwitowaniu paliwa przez wydającego w specjalnym zeszycie przeznaczonym do tego celu. Zeszyt ten jest prowadzony w układzie tabeli z następującymi pozycjami:

  1. Data,
  2. Typ samochodu,
  3. Numer rejestracyjny,
  4. Ilość zatankowanego paliwa,
  5. Podpis wydającego.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż w danej sytuacji należy faktury za zakupione paliwo ujmować na bieżąco w rejestrze zakupu VAT, natomiast na koniec miesiąca sporządzić zestawienie ilości zużytego paliwa na samochody osobowe, które wycenić należy według średniej ceny zakupu w danym miesiącu. Następnie notą wewnętrzną "zdjąć" z rejestru zakupu VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białogardzie stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe, jeżeli średnia cena paliwa została wyliczona zgodnie z ww. ustawą o rachunkowości.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 88 ust. 1 pkt 3, art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535),
  • § 12 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971),
  • art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2000 r., Nr 113, poz. 1186).

Art. 88 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług: obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, powołanych których mowa powołanych art. 86 ust. 3 i 5.

Art. 86 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług: powołanych przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych powołanych dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:Dł =357 kg + n x 68 kg, gdzie:

DŁ – oznacza dopuszczalną ładowność,n – oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie powołanych miejscem dla kierowcy

kwotę podatku stanowi 50 % kwoty podatku określonej powołanych fakturze (…)

Art. 86 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług: dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), powołanych których mowa powołanych ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji (…)

§ 12 ust. 5 ww. rozporządzenia: faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu.

Art. 34 ust. 4 ww. ustawy o rachunkowości: w przypadku, gdy cena nabycia albo zakupu, albo koszty wytworzenia jednakowych albo uznanych za jednakowe, ze względu na podobieństwo ich rodzaju i przeznaczenie, są różne, wartość stanu końcowego rzeczowych składników aktywów obrotowych wycenia się w zależności od przyjętej przez jednostkę metody ustalania wartości ich rozchodu, w tym zużycia, sprzedaży:

  1. Według cen przeciętnych, to jest ustalonych w wysokości średniej ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,
  2. Przyjmując, że rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najwcześniej nabyła (wytworzyła),
  3. Przyjmując, że rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najpóźniej nabyła (wytworzyła),
  4. W drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów) tych składników aktywów, które dotyczą ściśle określonych przedsięwzięć, niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 88 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, których dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż wyliczona według wzoru określonego w art. 86 ust. 3.Zgodnie z § 12 ust. 5 ww. rozporządzenia faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych wlewanych do baku samochodu powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu. Ponieważ w przedmiotowej sprawie, paliwo nie jest wlewane bezpośrednio do baku samochodu, ale dowożone przez CePeN i wlewane do zbiornika, nie ma obowiązku zawierania na fakturze dokumentującej zakup numerów rejestracyjnych samochodów, do których będzie tankowane paliwo.

Natomiast zasady wyceny rozchodu i zapasu końcowego rzeczowych aktywów obrotowych ustala się według jednej z zasad określonych w art. 34 ust. 4 znowelizowanej ww. ustawy o rachunkowości.