Autor: Urząd Skarbowy Łódź-Widzew
Sygnatura: III-2/443/133/BK/04
Hasła tematyczne: miejsce świadczenia usług, procedura uproszczona, wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, towar, program komputerowy, faktura VAT, podatek od towarów i usług
Kategoria:
Procedura uproszczona, jaką jest wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna dotyczy tylko obrotu towarowego. Zgodnie z art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Stosownie do brzmienia art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku do towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) przez wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną – rozumie się transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:
a) trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
b) przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.
Zgodnie z art. 136 wyżej cytowanej ustawy o VAT w przypadku, gdy w procedurze uproszczonej drugim w kolejności podatnikiem, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, jest podatnik wymieniony w art. 15, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało u niego opodatkowane, jeżeli wystawił on ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106, następujące informacje:
1) adnotację "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy Artykułu 28c (E) Szóstej dyrektywy";
2) stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;
3) numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, który jest stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;
4) numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika.
Zasadę tę stosuje się odpowiednio, gdy ostatnim w kolejności podmiotem jest osoba prawna, która nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, a która jest identyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie członkowskim, w którym znajduje się towar w momencie zakończenia wysyłki lub transportu.
Wynikające z art. 136 ust. 1 uznanie WNT za opodatkowane u tak określonego podatnika w ramach transakcji trójstronnej skutkuje tym, że podatnika tego nie obciąża opodatkowanie WNT, a ciężar rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru od podatnika drugiego spoczywa na podatniku ostatnim w kolejności.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 8 ust. 1 pkt 1 przywołanej wyżej ustawy definiuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Obrót licencjami, prawami do programów komputerowych stanowi usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej).
Dla ustalenia zasad opodatkowania opisanych wyżej czynności kluczowym jest określenie miejsca świadczenia przedmiotowej usługi. Zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2 – 6 i art. 28. Odstępstwo od wyrażonej wyżej zasady zawarto m.in. w ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4 pkt 1 art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl przywołanych przepisów w przypadku usług polegających na sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw – gdzie usługi ww. świadczone są na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Ponadto, tut. Organ stwierdza, iż każdy podatnik jest obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji PKWiU dla wyrobówi usług) oraz prawidłowego jej opodatkowania.
Wyjaśnienia oparte są na przedstawionym stanie faktycznym sprawy, biorąc pod uwagę obowiązujący w dniu udzielenia niniejszej odpowiedzi stan prawny.