Czy podatek od towarów i usług zawarty w poniesionych przez Gminę kosztach prowadzonej inwestycji budowlanej stanowi koszt kwalifikowany refundowany ze środków programu SAPARD


Autor: Urząd Skarbowy w Prudniku

Sygnatura: PP-4431/44/AZ/04

Hasła tematyczne: brak prawa do odliczenia, opodatkowanie, koszty uzyskania przychodów, odliczenia, zwrot podatku od towarów i usług, odliczenie podatku od towarów i usług, koszt, podatnik zwolniony, podatek od towarów i usług

Kategoria:

Działając na podstawie art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137 poz.926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w odpowiedzi na pismo Gminy z dnia 2004.10.01 nr Fn.3021-33/04 uzupełnione pismami z dnia 2004.10.19 nr Fn.3021-34/04 oraz z dnia 2004.11.05 nr Fn.3021-40/04 w sprawie udzielenia odpowiedzi na pytanie czy podatek od towarów i usług zawarty w poniesionych przez Gminę kosztach prowadzonej inwestycji w postaci, budowy dwóch sieci wodociągowych, rozdzielczych wraz z przyłączami i tranzytem w miejscowości L i O oraz zmiana kolorystyki elewacji budynków w położonej w B przy ul. Rynek 10-13 i ul. 1-go maja 5 stanowi koszt kwalifikowany refundowany ze środków programu SAPARD, informuje co następuje:

Zgodnie z informacjami zawartymi w piśmie w dniach 24.06.2004 oraz 28.06.2004 Gmina zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określającą warunki i tryb udzielania przez Agencję pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych-program SAPARD. Zgodnie z przedmiotową umową Agencja udzieli na warunkach określonych w umowie pomocy finansowej stanowiącej zwrot części kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta na realizację inwestycji : budowa dwóch sieci wodociągowych, rozdzielczych wraz z przyłączami i tranzytem w miejscowości L i O oraz zmiana kolorystyki elewacji budynków w położonej w B przy ul. Rynek 10-13 i ul. 1-go maja 5. W myśl niniejszej umowy wartość kosztu kwalifikowanego określono jako równemu kosztowi wykonania zadania brutto określonego w umowie z wykonawcą. Z aneksu zawartego przez Gminę do niniejszej umowy wynika, że podatek VAT nie powinien być uznany jako wydatek kwalifikowany gdy podatnik ma możliwość odliczenia go w jakikolwiek sposób.

Według stanowiska zawartego w piśmie Gmina nie jest podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535) w związku z czym nie przysługuje jej prawo odliczenia VAT w kosztach dotyczących poniesionej inwestycji a zatem VAT stanowi koszt kwalifikowany i może być objęty dofinansowaniem przez Agencję Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa.

Ustosunkowując się do zawartego w piśmie stanowiska, tutejszy organ podatkowy pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25.01.2001r w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001 r Nr 30, poz.502 ze zm.), bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.

Ponadto zgodnie z Zasadą nr 7 zawartą w załączniku do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1685/2000 (Dz.U. L 193) zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004 r ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady 1260/1999 (o którym z kolei jest mowa w podstawowym rozporządzeniu dotyczącym Programu SAPARD 1268/1999), podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art.87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady.

Mając powyższe na uwadze, podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535), obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną – podatnicy (o których mowa w art.15 ustawy) mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych. Przy czym należy zauważyć, iż zgodnie z art.15 ust.6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz organów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i w podatku dochodowym od osób prawnych. W takich przypadkach również nie ma podstaw zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.Należy zaznaczyć, że zgodnie z art.6 ust.1 pkt.6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r Nr 54 poz.654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Obecnie jednostkami samorządu terytorialnego są: gminy, powiaty i województwa samorządowe.

Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Programu SAPARD również w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje zwrot podatku na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz.970 ze zm.)Zgodnie z cyt. § 27a ust.1 zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Podatek od towarów i usług może natomiast stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT w jakikolwiek inny sposób.

W oparciu o posiadane przez tutejszy organ podatkowy dokumenty należy stwierdzić, iż Gmina nie dokonała rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług a zatem na podstawie cyt. art. 15 ust.6 ustawy o VAT nie posiada statusu podatnika VAT co oznacza, iż nie nabyła prawa do odliczania podatku od towarów i usług jak również nie korzystała z możliwości zwrotu podatku w trybie cyt. § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług albowiem umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarta została po 1 maja 2004 r (tj. 24.06.2004 oraz 28.06.2004 r).Ponadto zgodnie z art.6 ust.1 pkt.6 cyt. ustawy z o podatku dochodowym od osób prawnych Gmina zwolniona jest z opodatkowania co oznacza, że Gmina nie ma możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższy stan faktyczny w świetle przywołanych przepisów daje zatem możliwość zaliczenia podatku VAT zawartego w poniesionych przez Gminę kosztach prowadzonej inwestycji jako kosztu kwalifikowanego, refundowanego ze środków programu SAPARD.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.