Czy wydatki związane z wykonywaniem usług marketingowych będą stanowiły dla Spółki w całości koszt własny sprzedaży tych usług, w sytuacji gdy na podstawie zawartej umowy dystrybucyjnej z kontrahentem zagranicznym ponosi on wszelkie koszty z


Autor: Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Sygnatura: US72/ROP1/423/562 /04/PS

Hasła tematyczne: reklama, usługi marketingowe, usługi reklamowe, dystrybucja (rozprowadzanie), przychód, koszty uzyskania przychodów, handel

Kategoria:

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego odpowiadając w trybie art. 14a§ 1 ustawy z dn. 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137 poz. 926 ze zm.) na pismo podatnika z dnia 20.07.2004 r. (data wpływu do tutejszego urzędu- 23.07.04 r.) informuje co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu produktami leczniczymi pełniąc rolę wyłącznego dystrybutora firmy TBC. Z firmą tą, Spółka posiada podpisaną umowę dystrybucyjną na mocy której wykonuje usługi marketingowe na rzecz podmiotu angielskiego (dostawcy) będącego właścicielem marek dystrybuowanych produktów. Umowa ta przewiduje, że wszelkimi kosztami ponoszonymi przez spółkę związanymi z wykonywaniem usług marketingowych będzie obciążana TBC na podstawie faktur wystawianych przez Spółkę w okresach miesięcznych po wykonaniu usługi. Na przedmiotowe usługi marketingowe składają się między innymi: ogłoszenia prasowe, reklama telewizyjna, spotkania z kontrahentami podczas lunchów, druk materiałów reklamowych, zakup gadżetów do organizacji sprzedaży premiowej. W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik pyta, czy ww. wydatki związane z wykonywaniem usług marketingowych będą stanowiły dla Spółki w całości koszt własny sprzedaży tych usług?

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Dodatkowym warunkiem odliczenia wydatków od przychodu jest udokumentowanie faktu poniesienia wydatku w sposób nie budzący wątpliwości.

Zgodnie z zapisami umowy dystrybucyjnej (załączonej do wniosku), pomiędzy BHI a Podatnikiem wszelkie koszty ponoszone przez Spółkę związane z samodzielnym wykonywaniem działań promocyjno – marketingowych oraz pozyskiwaniem usług świadczonych w tym zakresie przez podmioty zewnętrzne (po uprzednim ich zaakceptowaniu) będą obciążały Dostawcę (firmę angielską). Koszty ponoszone przez Spółkę na działania w zakresie marketingu marki składają się (zgodnie z postanowieniami umowy dystrybucyjnej) na fakturę z tytułu opłaty za usługi marketingowe i obejmują koszty związane z usługami reklamowymi, marketingowymi i promocyjnymi. W związku z powyższym, usługi marketingowe świadczone przez Spółkę lub nabywane z zewnątrz wskazują na ich związek z prowadzoną działalnością oraz możliwość uzyskania przychodu i wydatki poniesione na ich wykonanie lub nabycie będą stanowiły koszt własny sprzedaży usług będący kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto należy wskazać, że przychód z tytułu wykonywanych przez Spółkę usług marketingowych należy wykazać odpowiednio zgodnie z przepisami art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychodem dla podatnika będzie w opisanym przypadku wartość faktury za świadczone usługi marketingowe obejmująca następujące elementy: koszty poniesione na rzecz osób trzecich – zwracane bez marży oraz koszty ogólne dystrybutora zwracane z 3,5% marżą. Strony w zawartej umowie dystrybucyjnej zastrzegają możliwość korekty wysokości marży w odniesieniu do kosztów ogólnych dystrybutora z punktu widzenia ustawodawstwa dotyczącego ustalania cen transferowych.

W przedmiotowej sprawie należy również uwzględnić okoliczności o których mowa w art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli znajdują zastosowanie w poruszanej sprawie.