Pytanie podatnika dotyczy korekty podatku należnego związanego z fakturą korygującą


Autor: Urząd Skarbowy w Brzegu

Sygnatura: PP/443/IN/128/BT/2004

Hasła tematyczne: korekta podatku, podatek od towarów i usług, podatek należny, faktura korygująca, korekta, korekta faktury

Kategoria:

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Urząd Skarbowy stosownie do swojej właściwości, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pismem z dnia 18.10.2004r. Spółka wystąpiła z zapytaniem w sprawie korekty podatku należnego związanego z fakturą korygującą
Ze złożonego pisma wynika, że Spółka wystawiła faktury korygujące, po otrzymaniu pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu nr PP-I-005/329/TŁ/04 z dnia 19.08.2004r. Powołanym pismem zmieniono treść udzielonej przez Urząd Skarbowy w Brzegu informacji z dnia 14.06.2004r. nr PP/443/IN/31/BT/2004 o zakresie stosowania prawa podatkowego, informując Spółkę, iż do usług związanych z przechowywaniem płodów rolnych należy stosować stawkę 22%. W związku z powyższym zdaniem Spółki, podatek należny wykazany w fakturach korygujących należy rozliczyć za miesiąc, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktur korygujących.
Pismem z dnia 18.10.2004r. Spółka wystąpiła z zapytaniem w sprawie korekty podatku należnego związanego z fakturą korygującą
Ze złożonego pisma wynika, że Spółka wystawiła faktury korygujące, po otrzymaniu pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu nr PP-I-005/329/TŁ/04 z dnia 19.08.2004r. Powołanym pismem zmieniono treść udzielonej przez Urząd Skarbowy w Brzegu informacji z dnia 14.06.2004r. nr PP/443/IN/31/BT/2004 o zakresie stosowania prawa podatkowego, informując Spółkę, iż do usług związanych z przechowywaniem płodów rolnych należy stosować stawkę 22%. W związku z powyższym zdaniem Spółki, podatek należny wykazany w fakturach korygujących należy rozliczyć za miesiąc, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktur korygujących.
Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi (u sprzedawcy) podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art.99 ust.2 i 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług – w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art.21 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 20 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia, faktura korygująca podwyższająca podatek należny w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona między innymi w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (np. niewłaściwa stawka podatku, błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży). W takim przypadku, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej, winien ująć tę fakturę korygującą w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc, na podstawie zmienionych danych wynikających z rejestru sprzedaży. Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, że pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą, nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży.
Biorąc powyższe pod uwagę, tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, że podatnik ma prawo do skorygowania podatku należnego w miesiącu otrzymania potwierdzenia faktury korygującej.
W sprawie należy jednak zwrócić uwagę, że w myśl art. 14a § 4 nawiązującego do art. 14 § 3 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) zwanej dalej Ordynacją podatkową, zastosowanie się przez podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji prawa podatkowego, o którym mowa w §2, nie może im szkodzić, jednakże nie zwalnia ich z obowiązku zapłaty podatku. W takim przypadku nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się, nie nalicza się odsetek za zwłokę i nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług – w zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji. Zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w §2, może stanowić przesłankę do umorzenia zaległości podatkowych, zgodnie z art.67, jeżeli zaległości te powstały na skutek zastosowania się do takiej interpretacji.
Art. 67 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) brzmi następująco:
§ 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy, na wniosek podatnika, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
§ 1a. Umarzanie zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej na wniosek podatnika będącego beneficjentem pomocy, następuje z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§ 2.Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
§ 3.Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, właściwość rzeczowa organów podatkowych w sprawach umarzania zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej.
Reasumując, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 14a § 4 nawiązującego do art.14 § 3 ordynacji podatkowej nie nalicza się odsetek za zwłokę w zakresie wynikającym z zastosowania się podatnika do interpretacji organu podatkowego natomiast umorzenie zaległości podatkowej zgodnie z art. 67 ordynacji podatkowej następuje na wniosek podatnika, a decyzja pozytywna podejmowana jest gdy stwierdzony zostanie ważny interes podatnika lub interes publiczny.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów podatku od towarów i usług. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.