dotyczy zakupu paliwa do samochodu, który nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacj


Autor: Izba Skarbowa w Rzeszowie

Sygnatura: IS.II/1-0050/220/04

Hasła tematyczne: paliwo, świadectwo homologacji, homologacja, samochód, ładowność, samochód ciężarowy

Kategoria:

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany interpretacji przepisów prawa podatkowego udzielonej przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z dnia 10.09.2004 r. (znak: IIUS. II-443/109/04):

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 19.08.2004 r. wynika, iż podatnik jest właścicielem samochodu marki "Opel" Combo, wyprodukowanego w 1996 r. o ładowności podanej w dowodzie rejestracyjnym 560 kg i 2 miejscach siedzących, zarejestrowanego jako samochód ciężarowy za granicą w roku 1996, w Polsce w roku 2002 r. Podatnik nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji na ten samochód. Zdaniem podatnika, dokonując zakupu paliwa do ww. samochodu będzie posiadał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazaną w fakturach dokumentujących jego zakup.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. Jak natomiast stanowi art. 86 ust. 5 cyt. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), określona jest na podstawie świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w ww. dokumentach nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3. Z powyższych uregulowań wynika, że przepisy dotyczące odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych związane są ściśle z określeniem ładowności pojazdu oraz rodzaju pojazdu na podstawie świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji.

Mając na względzie przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony przez podatnika stan faktyczny podnieść należy, iż z ww. przepisów ustawy nie wynika, aby sam brak u podatnika wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem tego pojazdu za samochód podlegający ograniczeniom. Istotne jest bowiem, aby z homologacji lub z decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydanej dla danego typu pojazdu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność danego pojazdu jest wyższa niż określona wzorem, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 10.01.1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 01.02.1983 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Świadectwa homologacji wydawane są przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych potwierdzających, że dany typ pojazdu odpowiada określonym warunkom technicznym. Świadectwa te przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta lub importera), dla którego te świadectwa zostały wydane. Dodatkowo zauważyć należy, iż od 1984 r., producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych.

W sytuacji, kiedy podatnik nabył samochód ciężarowy z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, tut. organ wyjaśnia, iż europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu. Podatnik ma zatem możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia czy posiadany przez podatnika pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona wg wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11.03.2004 r., i w związku z tym – ustalenia czy istnieje prawo odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu przedmiotowego samochodu.

W związku z powyższym, jeżeli ze świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wynika, że ładowność tego samochodu jest wyższa, niż określona wzorem zawartym w przepisie art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od nabywanego paliwa do posiadanego samochodu.

Dodatkowo wskazuje się, że na fakturze dokumentującej zakup paliwa powinny znajdować się poprawne dane nabywcy oraz numer rejestracyjny pojazdu.