Autor: Izba Skarbowa w Rzeszowie
Sygnatura: IS.II/1-0500/208/04, IS.II/1-0500/209/04
Hasła tematyczne: świadectwo homologacji, paliwo, ładowność, samochód, homologacja
Kategoria:
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany interpretacji przepisów prawa podatkowego udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli w piśmie z dnia 3.09.2004 r. (znak: US.III-443/52/2004):
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w piśmie z dnia 27.07.2004 r. wynika, że posiada on samochód marki "Ford" Transit, który został zakupiony w Hiszpanii. Samochód ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Z zapisu w dowodzie rejestracyjnym wynika, że ww. samochód ma ładowność 1.360 kg i posiada 7 miejsc. Strona zwróciła się z zapytaniem czy przysługuje jej odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie oleju napędowego do tego samochodu, na który nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji ani odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednakże jak wynika z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy. W przepisie art. 86 ust. 3 ww. ustawy wymieniono natomiast, samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg,
gdzie DŁ – oznacza dopuszczalną ładowność, n – oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.
Dopuszczalną ładowność oraz ilość miejsc (siedzeń) pojazdów, o których mowa wyżej, w myśl zapisu art. 86 ust. 5 ustawy, określa się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3 tegoż przepisu. Z powyższych zatem uregulowań wynika, że przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych związane są ściśle z określeniem ładowności pojazdu oraz rodzaju pojazdu na podstawie świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji.
Mając na względzie przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony przez podatnika stan faktyczny podnieść należy, iż z ww. przepisów ustawy nie wynika, aby sam brak u podatnika wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem tego pojazdu za samochód podlegający ograniczeniom. Istotne jest bowiem, aby ze świadectwa homologacji lub z decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydanej dla danego typu pojazdu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność danego pojazdu jest wyższa niż określona wzorem, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.
W tym miejscu należy wskazać, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1.01.1984 r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1.02.1983 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Świadectwa homologacji wydawane są przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych potwierdzających, że dany typ pojazdu odpowiada określonym warunkom technicznym. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostały one wydane. Dodatkowo zauważyć należy, iż od 1984 r., producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej należy wskazać, iż europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu. Podatnik ma zatem możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia czy posiadany przez podatnika pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11.03.2004 r., a w związku z tym – ustalenia czy istnieje prawo odliczania kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tych samochodów. W przypadku samochodów wyprodukowanych przed 1984 r. dla uznania samochodu za pojazd nie podlegający ograniczeniom wynikającym z przepisu art. 86 ust. 3 ustawy o VAT i związanego z tym wyłączenia w rozliczeniu podatku naliczonego, o których mowa w ust. 3 art. 88, istotne jest, aby w przypadku, gdy na dany typ pojazdu nie zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, podatnik posiadał inną dopuszczalną przepisami prawa ruchu drogowego dokumentację, dopuszczającą pojazd do ruchu, z której będzie wynikało, że ładowność tego pojazdu jest równa lub wyższa niż określona wzorem zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług.
Podsumowując uznać należy, iż przysługuje panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanego paliwa silnikowego przeznaczonego do posiadanego przez pana samochodu, jeżeli ze świadectwa homologacji lub z decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji dla danego typu pojazdu lub w przypadku samochodu wyprodukowanego przed 1984 r. z dokumentacji dopuszczającej pojazd do ruchu drogowego będzie wynikło, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż obliczona za pomocą formuły zawartej w przepisie art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o VAT.