Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności Policji w zakresie pilotowania pojazdów nienormatywnych


Autor: Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Sygnatura: PD3.3-443-26/04

Hasła tematyczne: Policja, organ władzy publicznej

Kategoria:

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w odpowiedzi na pismo Komendy Wojewódzkiej Policji z dnia 26 marca 2004r. Nr L.dz. Fdp 1413/04 (wpływ do tut. Organu 02 kwietnia 2004r.) uzupełnione pismem z dnia 24 maja 2004r. Nr L.dz. F 2090/04 w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, wyjaśnia co następuje.

W powołanym wyżej piśmie Komenda Wojewódzka Policji zwróciła się do tut. Organu z zapytaniem czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności Policji w zakresie pilotowania pojazdów nienormatywnych.

Dotychczas usługi świadczone w tym zakresie, Podatnik traktował jako usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg 22% stawki podatku VAT.

Strona przedstawiła jednocześnie pismo Nr OK.-5672/KU-44/04-2603/2004 z dnia 07 maja 2004r. Urzędu Statystycznego w Łodzi – Ośrodek Interpretacji Standardów klasyfikacyjnych wskazujące, iż przedmiotowe czynności należy klasyfikować w grupowaniu PKWi U 75.24.11-00.00 "Usługi policyjne".

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Komenda Wojewódzka Policji świadcząc usługi w zakresie odpłatnego pilotowania pojazdów nienormatywnych, wykonuje zapisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 grudnia 2003r. w sprawie warunków i sposobu pilotowania pojazdów oraz wysokości opłat (Dz. U. z 2004r. Nr 7 poz. 62 ) oraz artykułu 129 ust. 1 i 2 pkt 14 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003r. Nr 58 poz. 515 ze zm.), a opłata pobierana za pilotowanie pojazdów nienormatywnych jest należnością o charakterze publicznoprawnym, źródłem obowiązku jej uiszczenia nie jest bowiem czynność prawna (umowa) lecz bezpośrednio przepis ustawy należącej do sfery przepisów administracyjnych.

Tut. Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania musi być interpretowany bardzo ściśle. Ma ono miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:

  1. jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy,
  2. odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu podmiotów, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do realizacji których zostały powołane.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem pilotowanie pojazdów nienormatywnych przez Policję wykonywane w ramach ustawowego obowiązku, a więc mające charakter publicznoprawny – nie wynikające z zawartych umów cywilnoprawnych, jest działalnością w której Komenda Wojewódzka Policji nie jest podatnikiem podatku VAT.