Autor: Opolski Urząd Skarbowy
Sygnatura: PP/443-107-6-GK/04
Hasła tematyczne: dotacja, stawki podatku, pomoc bezzwrotna
Kategoria:
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).
Pismem z dnia 7 czerwca 2004 r. nr PIU/3119/2/2004, Urząd zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:
Gmina **** realizuje projekt pod nazwą "Poprawa jakości wody w *****". Projekt obejmuje swoim zasięgiem 7 gmin i składa się on z 4 kontraktów roboczych oraz 4 kontraktów usługowych. Realizacja projektu finansowana jest w 65% ze środków Unii Europejskiej, przyznanych w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu polityki Strukturalnej (ISPA) na podstawie Memorandum Finansowego uzgodnionego pomiędzy Komisją Europejską a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 września 2002r., a w pozostałej części (35%) ze środków własnych gmin biorących udział w projekcie. Zgodnie z obowiązującymi zasadami środki z funduszu ISPA mogą być przyznane jednemu podmiotowi, wszystkie kontrakty traktowane są przez Unię Europejską jako jeden projekt.. W związku z faktem, iż Gmina ****** realizuje projekt na terenie kilku gmin, zawarto porozumienie międzygminne pomiędzy wszystkimi gminami, w którym pozostałe strony porozumienia powierzyły Gminie ******* realizację i obsługę projektu. Pozostałe gminy zobowiązały się przekazywać Gminie ****** dotacje (udział własny) na finansowanie inwestycji realizowanych na ich terenie.
Podatnik zadał następujące pytania:
- Czy dotacje przekazywane Gminie ****** przez pozostałe gminy są dotacjami w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku do towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej ustawą.
- Czy środki otrzymane przez Gminę ****** są środkami bezzwrotnej pomocy o których stanowi § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) – zwanym dalej "rozporządzeniem".
- Czy dla umów zawartych po dniu 1 maja 2004r. będzie możliwe zastosowanie obniżonej do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług.
- Czy zawarte przed dniem 1 maja 2004r. umowy i kontrakty dotyczące realizacji przedmiotowego projektu, z firmami konsultingowymi są "kontraktami zawartymi przed dniem 1 maja 2004r." w rozumieniu § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.
przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:
Ad. 1
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W opinii tut. organu podatkowego obrotem w rozumieniu ustawy jest więc m.in. otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z konkretną dostawą lub świadczeniem konkretnej usługi. W opisanym stanie faktycznym Gmina Opole nie będzie otrzymywała zarówno dotacji jak i subwencji w rozumieniu ustawy.
Z porozumienia międzygminnego wynika bowiem m.in., iż "Uczestnicy Porozumienia zobowiązują się do <...>, a także umów cywilnoprawnych o partycypowaniu w kosztach realizacji i obsługi Projektu, o eksploatacji urządzeń i utrzymaniu w wyniku jego wykonania urządzeń i obiektów <...>" Zatem Gmina nie otrzyma dotacji lub subwencji, lecz obciąży pozostałych uczestników Porozumienia poniesionymi kosztami związanymi z realizacją inwestycji.
Ad. 2
W opinii tut. organu podatkowego środki otrzymywane przez Gminę ****** są środkami o których stanowi § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, który stanowi, iż za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Za takim stanowiskiem przemawia zarówno wykładnia gramatyczna (prawodawca powołuje się na środki ISPA), jak również należy wziąć pod uwagę racjonalność ustawodawcy, bowiem w przypadku przyjęcia wykładni zaprezentowanej przez Urząd Miasta, zapis § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia byłby zbędny.
Ad. 3 i 4
Dla umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. należy stosować obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku od towarów i usług, zgodnie z § 6 ust. 1 w związku z § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Natomiast do umów zawartych z wykonawcami po dniu 30 kwietnia 2004 r. należy stosować przepisy ogólne dotyczące rozliczenia podatku od towarów i usług lub przepisy "Rozdziału 12 – Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu" rozporządzenia.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.