Autor: Izba Skarbowa w Gdańsku
Sygnatura: BI/005-0258/04
Hasła tematyczne: źródła przychodu, sprzedaż premiowa, internet
Kategoria:
Stan faktyczny:
Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży imprez turystycznych. Poza tradycyjną formą sprzedaży (biuro sprzedaży) spółka z o.o. planuje uruchomić sprzedaż przez stronę internetową (klient wybiera oferty na stronie internetowej, natomiast podpisa-nie umowy przebiega w sposób tradycyjny). Sprzedaż premiowa dotyczyłaby wyłącznie sprzedaży przez internet. Celem sprzedaży premiowej jest podniesienie konkurencyjności oferty poprzez na-gradzanie każdego klienta, który dokonał zakupu imprezy turystycznej. Planowana sprzedaż pre-miowa byłaby zorganizowana w formie programu, który byłby opisany w regulaminie przyjętym przez zarząd spółki. Program miałby charakter otwarty, tzn. bez ograniczeń w kwalifikacji uczestni-ków. Nagrody otrzymałby każdy kto kupił wycieczkę. Nagrodą byłyby kupony premiowe o nomina-łach 20, 50 i 100 zł – które można wymienić na towary w wielu punktach handlowych całej Polski. W przyszłości spółka planuje wprowadzić nagrody rzeczowe.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu określonych towarów lub usług. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na zało-żeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wręczana jest nagroda. Może ona przybierać różną postać, jak np.: nieodpłatnie wydanie towaru lub nieodpłatnie świadczenie do-datkowej usług lub jak w omawianym przypadku wydawanie bonu premiującego.
Wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród (bonów pre-miowych) wydanych w ramach tej sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym sa-mym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, wydatki te jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży usług, stanowią w całości koszt uzyskania przy-chodu.
Zgodnie bowiem z treścią 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Koszt uzyskania przychodu stanowić będzie jednak tylko wartość tych nagród, które w trak-cie sprzedaży premiowej wydano klientom spełniającym warunki określone w regulaminie konkur-sowym i których fakt wydania został odpowiednio udokumentowany. Z dokumentów posiadanych przez spółkę z o.o. powinno wynikać m.in. kto i jaką nagrodę (bon) otrzymał.
Obowiązek dokumentowania m. in. tego typu wydatków wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r., który w zakresie sposobu dokumentowania odsyła do odrębnych przepisów. Tymi odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości ( Dz. U. z 2002, Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994r. stanowi, że podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dalej "dowodami źródłowymi