dotyczy:
– możliwości odliczenia podatku od towarów i usług bądź uzyskania zwrotu tego podatku z tytułu inwestycji realizowanych w ramach programu SAPARD, związanych z modernizacją drogi powiatowej,
– zaliczenia podatku VAT do kosztów


Autor: Urząd Skarbowy w Nisku

Sygnatura: US.II-PP-443/31/04

Hasła tematyczne: zwrot podatku od towarów i usług, dotacja, sprzedaż opodatkowana, dofinansowanie, drogi, refundacja

Kategoria:

Działając w oparciu o art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, odpowiadając na wniosek z dnia 27.09.2004 r. (znak: RPI/1/2004), uzupełniony pismem z dnia 20.10.2004 r. (znak: RPI/1/2004) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia jak niżej:

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 27.09.2004 r. (znak: RPI/1/2004), uzupełnionym w dniu 20.10.2004 r. pismem znak: RPI/1/2004 starostwo zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku o udzielenie interpretacji w następujących sprawach:

  1. możliwości odliczenia podatku od towarów i usług bądź uzyskania zwrotu tego podatku z tytułu inwestycji realizowanych w ramach programu SAPARD, związanych z modernizacją drogi powiatowej,
  2. zaliczenia podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów.

Zawarte we wniosku stanowisko podatnika, wskazuje, iż odliczenie podatku naliczonego bądź uzyskanie zwrotu podatku od towarów i usług w przypadku opisanej wyżej inwestycji nie jest możliwe. Natomiast zapłacony z tego tytułu podatek VAT nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż starostwo prowadzi inwestycję – modernizacja drogi powiatowej. W ramach realizacji tej inwestycji podatnik ubiega się o refundację ze środków Programu SAPARD. Stosowna umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarta została dnia 15.06.2004 r.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku informuje:

W piśmie z dnia 29.07.2004 r. (znak: BC2/033/JO/304/04) Minister Finansów stwierdził, że zgodnie z postanowieniami wieloletniej umowy finansowej SAPARD zawartej pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach tego programu podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób, w związku z czym podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach programu w przypadku beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z treścią § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Jak wspomniano wyżej starostwo zawarło stosowną umowę z ARiMR po dniu 1.05.2004 r. Zatem wobec niespełnienia ww. warunku nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT w trybie § 27a ww. rozporządzenia.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych. Podstawową jednak zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy są:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Właśnie do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W rozpatrywanej sprawie w przypadku modernizacji dróg starostwu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od wykonawców przedmiotowej inwestycji, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

Ustosunkowując się do wniosku podatnika w części dotyczącej zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów tut. organ informuje jak niżej:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostki samorządu terytorialnego. Z powyższego wynika, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym również przepisy dotyczące zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu nie mają zastosowania do starostwa, gdyż w zakresie dochodów własnych korzysta ono z podmiotowego zwolnienia od podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku uznaje za prawidłowe stanowisko starostwa.