Autor: Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu
Sygnatura: US.V-447/63/04
Hasła tematyczne: czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, obniżenie podatku należnego, wysokość obrotów, dotacja
Kategoria:
W odpowiedzi na pismo znak: NE/423/2004 z dnia 16.09.2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jednostka będąca w likwidacji prowadzi w ramach czynności likwidacyjnych działania mające na celu przywrócenie walorów przyrodniczych zdegradowanym eksploatacją terenom górniczym. Realizacja działań związanych wyłącznie z likwidacją i rekultywacją terenów górniczych dotowana jest przez NFOŚ i GW na podstawie zawartych umów. Podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących dotowanych działań stanowi koszt dotowanego przedsięwzięcia i nie jest, zgodnie z zawartymi umowami dotacyjnymi, odliczany od podatku należnego. Równocześnie w ograniczonym zakresie jednostka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dokonywanych zakupów nie można w całości przyporządkować do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym jednostka zwróciła się z zapytaniem czy przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) należy uwzględnić (w mianowniku) kwoty otrzymanych dotacji. Jednostka prezentuje stanowisko, iż dotacje nie powinny być uwzględnione przy ustalaniu powyższej proporcji.
W myśl przepisu art. 90 ust. 1 – 8 ww. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z treści art. 163 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż w sytuacji, gdy w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami nowej ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego częściowemu odliczeniu w okresach od maja do grudnia 2004 r., przyjmuje się proporcję wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z nowej ustawy o podatku od towarów i usług. Do obliczenia proporcji, w jakiej podatnikowi przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w okresie od 1.05 do 31.12.2004 r. należy brać pod uwagę obroty uzyskane w 2003 r., lecz skorygowane z uwzględnieniem art. 90 ust. 3 – 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. po pomniejszeniu wartości sprzedaży środków trwałych podlegających amortyzacji, o wartość transakcji dotyczących nieruchomości lub usług w zakresie pośrednictwa finansowego, w zakresie, w jakim czynności te dokonywane są sporadycznie, powiększone natomiast o kwotę uzyskanych dotacji i subwencji podmiotowych innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy (tzn. do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się kwoty dotacji i subwencji, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług).
Reasumując – jednostka przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 powinna wziąć pod uwagę wszystkie wyżej wymienione czynności, w tym dotacje niezwiązane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, mimo iż w 2003 r. nie były w ogóle uwzględniane. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tut. Urzędu nie podziela stanowiska jednostki, iż do ustalenia wysokości odliczanego podatku naliczonego w okresie od maja do grudnia 2004 r. nie należy uwzględniać otrzymanych dotacji.