Autor: Zachodniopomorski Urząd Skarbowy
Sygnatura: PO-3/443/592/AGA/04
Hasła tematyczne: statek, paliwo, stawki podatku
Kategoria:
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie Spółki z dnia 11.08.2004r. udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że podatnik dostarcza paliwo na zaopatrzenie statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od towarów i usług.
W związku z powyższym podatnik ma wątpliwości, dotyczące stosowania zerowej stawki VAT.
- Do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535).
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika uzasadnioną w sposób następujący.
Ad 1.
Zgodnie z art. 83 ust. 2 pkt 10 lit.a i b ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:
- używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
- używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych.
W związku z tym, iż ustawodawstwo podatkowe nie zawiera definicji pojęcia "statków używanych do połowów przybrzeżnych" uznać należy, iż z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzystać będzie dostawa paliwa służącego bezpośrednio zaopatrzeniu statków związanych z żeglugą morską, które jednocześnie używane są do połowów na wodach przybrzeżnych oraz statków służących wykonywaniu rybołówstwa morskiego.
Z regulacji art. 3 ustawy z dnia 1.12.1961 r. – Kodeks morski (Dz.U. z 1998r., Nr 10, poz. 36 ze zm.) wynika, że morskim środkiem transportu jest statek morski, a więc taka jednostka pływająca, która przeznaczona jest lub używana do żeglugi na morzu i na takich wodach z morzem połączonych, które uczęszczane są przez statki morskie, zaś funkcją jej jest przemieszczanie ładunków i pasażerów. Należy zaznaczyć, iż aby daną jednostkę można było zaliczyć do morskiego środka transportu powinna ona figurować w Polskim Rejestrze Statków jako oznaczona zasadniczym symbolem klasy statku morskiego (*KM), względnie zasadniczym symbolem małego statku morskiego (*mKM).
Z kolei, zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie (Dz.U. Nr 62, poz. 574) statki służące do wykonywania rybołówstwa morskiego przez armatora, którego siedziba albo oddział, albo miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wpisane są do rejestru statków rybackich prowadzonego przez ministra właściwego do spraw rolnictwa. Zatem statki wpisane do rejestru statków rybackich używane do połowów przybrzeżnych będą uprawnione do korzystania z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. W celu ustalenia definicji pojęcia połowów przybrzeżnych można odwołać się do ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.), w której zawarto definicję wód przybrzeżnych. Zgodnie z nią przez wody przybrzeżne rozumie się część obszaru morza terytorialnego w odległości jednej mili morskiej od linii podstawowej morza terytorialnego, określonej zgodnie z ustawą o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Ustawodawca w zestawieniu przepisów art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził, iż stawkę 0 % można stosować do dostawy zaopatrzenia statków używanych do połowów na morzu pełnym oraz do połowów przybrzeżnych.
Jednakże gdyby przyjąć rozumienie "połowów przybrzeżnych" na podstawie definicji "wód przybrzeżnych" zamieszczonej w ustawie Prawo wodne, wówczas preferencyjną stawkę można byłoby stosować jedynie w pasie do jednej mili "od brzegu" (art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy), oraz na obszarze rozciągającym się od linii 12 mil morskich "od brzegu" charakteryzującej morze pełne zgodnie z Konwencją o morzu pełnym sporządzoną w Genewie dnia 29 kwietnia 1958 r. (art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy).
W związku z czym pojęcie "połowy przybrzeżne" należy utożsamiać z definicją morza terytorialnego znajdującą się w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. Nr 32, poz. 131 ze zm.). Zgodnie z art. 5 tej ustawy morzem terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej jest obszar wód morskich o szerokości 12 mil morskich (22.224 m), liczonych od linii podstawowej tego morza. Linię morza terytorialnego stanowi linia najniższego stanu wody wzdłuż wybrzeża lub zewnętrzna granica morskich wód wewnętrznych. Obszar morskich wód wewnętrznych ustawodawca określił w art. 4 przedmiotowej ustawy. W celu wytyczenia wewnętrznej granicy morza terytorialnego (linii podstawowej) posłużyć się należy rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie granic między śródlądowymi wodami powierzchniowymi a morskimi wodami wewnętrznymi i wodami morza terytorialnego (Dz. U. Nr 239, poz. 2035).
Zaznaczyć należy, iż ustawa o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej uregulowała zagadnienie morza terytorialnego zgodnie z powołana przez podatnika Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza sporządzoną w Montego Bay dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz. U. z 2002 r., poz. 59, Nr 543).
Uznać należy zatem, iż użyte przez ustawodawcę w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcie "połowy przybrzeżne" odnosi się do połowów mających miejsce na wodach morza terytorialnego, tj. w obrębie 12 mil morskich od linii podstawowych, które mogą wyznaczać albo linie wybrzeża albo wody wewnętrzne oraz dokonywanych przez statki, do których można zaliczyć jedynie, zgodnie z Polskim Rejestrem Statków, statki morskie i małe statki morskie oraz zgodnie z rejestrem statków rybackich prowadzonym przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do statków służących do wykonywania rybołówstwa morskiego.
W świetle art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 7 – 18 i 20 – 22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Ad 2.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.
Z przytoczonego przepisu wynika, iż ustawodawca przewiduje zastosowanie 0 % stawki dla dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, ale z uwzględnieniem faktu, iż wszystkie te statki zaliczone do morskiego środka transportu oraz jednocześnie używane są do żeglugi na morzu pełnym. Samo zaliczenie statków wg Polskiego Rejestru Statków do statków morskich albo małych statków morskich nie jest wystarczające, ponieważ przepisy Polskiego Rejestru Statków nie różnicują tych statków ze względu na możliwość pływania po wodach przybrzeżnych albo po morzu pełnym. Natomiast statki służące do wykonywania rybołówstwa morskiego, ujęte w rejestrze statków rybackich ministra właściwego do spraw rolnictwa, mogą dokonywać połowów na podstawie specjalnego zezwolenia połowowego wydawanego przez ministra – na połowy w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej, na morzu terytorialnym, w Zatoce Puckiej i w Zatoce Gdańskiej oraz poza polskimi obszarami morskimi (art. 16 ustawy o rybołówstwie).
Zatem w celu zdefiniowania pojęcia "morze pełne" należy odwołać się do Konwencji o morzu pełnym sporządzonej w Genewie dnia 29 kwietnia 1958 r. (Dz.U. z 1963 r. Nr 33, poz. 187). Zgodnie z art. 1 Konwencji przez wyrażenie "morze pełne" rozumie się wszelkie części morza nie należące do morza terytorialnego ani do państwowych wód wewnętrznych.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż stosowanie stawki podatku 0 % uzależniono od spełnienia dyspozycji art. 83 ust. 2 ustawy, tj. prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych tym przepisem.
Ad 3.
Stosownie do cytowanego przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, aby zastosować stawkę podatku w wysokości 0 % do dostawy towarów na statek statek ten musi posiadać nadaną przez Polski Rejestr statków klasę statku morskiego (*KM) lub małego statku morskiego (*mKM) albo musi być zaliczony do statków służących do wykonywania rybołówstwa morskiego zgodnie z rejestrem statków rybackich prowadzonym przez ministra właściwego do spraw rolnictwa i musi być używany dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów.
Podkreślić należy, że przez cel gospodarczy należy rozumieć czynności wykonywane dla celów zarobkowych; w celu uzyskania zysku. Zatem jeśli statek szkolno – badawczy, będący statkiem morskim albo małym statkiem morskim, dostarcza zaopatrzenie odpłatnie uznać należy, iż wypełnia przesłanki do zastosowania omawianego przepisu. Odpłatność w omawianym przypadku jest bowiem czynnikiem wskazującym, iż statek używany jest dla celów zarobkowych. Dlatego też dostawa towarów na taki statek korzystać będzie z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT.