Czy działalność gospodarcza polegająca na skupie złomu metali szlachetnych wymaga prowadzenia rejestru osób ten złom sprzedających


Autor: Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie

Sygnatura: I US PB-3/415/32/04

Hasła tematyczne: metale szlachetne, ewidencja, skup

Kategoria:

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 zezm.) – Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie skupu złomu złota i srebra. W ocenie Podatnika, przepisy podatkowe, nie nakładają na osoby wykonujące ten rodzaj działalności, obowiązku prowadzenia rejestrów osób sprzedających złom metali szlachetnych. Ponadto Podatnik stoi na stanowisku, iż od wartości zakupionego towaru nie ma obowiązku odprowadzania opłaty skarbowej.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie przepis:

  • art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.),
  • § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (dz. u Nr 108, poz. 1153 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Dokonywane czynności cywilnoprawne polegające na zakupie metali nieżelaznych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. I tak stosownie do przepisu art. 10 ust. 2 powyższej ustawy, nabywcy rzeczy, jeżeli kupują te rzeczy do przerobu lub sprzedaży, są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych.

Obowiązki płatników podatku od czynności cywilnoprawnych w sposób szczegółowy regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych. Przepis § 4 ust. 1 pkt 1 powołanego aktu prawnego, nakłada na płatników tego podatku obowiązek założenia i prowadzenia osobnego rejestru podatku o ponumerowanych kartach, na każdy rok podatkowy. Wskazany rejestr, zgodnie z § 6 ust. 3 powołanego rozporządzenia powinien zawierać następujące rubryki:

  • liczbę porządkową,
  • datę wpisania do rejestru dokumentu stwierdzającego dokonanie czynności cywilnoprawnej,
  • datę i numer dokumentu,
  • imię i nazwisko albo nazwę lub firm,numer identyfikacji podatkowej,
  • miejsce zamieszkania (siedzibę) sprzedawcy,
  • kwotę należności,
  • stawkę podatku,
  • kwotę pobranego podatku oraz
  • uwagi.

W przypadku, gdy czynność cywilnoprawna jest zwolniona od podatku (np. podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000 zł) płatnik na podstawie § 4 ust. 1 pkt 3 wskazanego rozporządzenia jest obowiązany wypełnić następujące rubryki rejestru:

  • liczbę porządkową,
  • datę wpisania do rejestru aktu notarialnego lub innego dokumentu stwierdzającego dokonanie czynności cywilnoprawnej,datę i numer dokumentu,
  • imię i nazwisko albo nazwę lub firmę strony (stron) czynności cywilnoprawnej,
  • numer identyfikacji podatkowej,oraz miejsce zamieszkania (siedzibę) strony (stron) czynności cywilnoprawnej,
  • a w rubryce "uwagi" – podstawę prawną niepobrania podatku.

W przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).

Nie jest natomiast wymagane prowadzenie rejestrów osób dokonujących sprzedaży złomu metali szlachetnych dla potrzeb podatku dochodowego. W przypadku bowiem opodatkowania dochodów z powyższej działalności podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, podatnicy są obowiązani prowadzić, zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy. Natomiast podatnicy opłacający podatek dochodowy w formie zryczałtowanej są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów {art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Podobnie, ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie nakłada na podatników prowadzenia innych niż wymienione w art. 109 ustawy, ewidencji. Zgodnie z ust. 3 wskazanego art. 109, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. W przypadku podatników dokonujących dostaw złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ustawy, ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację (art. 125 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Należy podkreślić, że według powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są ww. dochody, jeżeli spełniają łącznie kryteria zawarte w pkt 46 lit. a i b.

Analogiczne zwolnienie przedmiotowe zawarte jest w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.