Autor: Zachodniopomorski Urząd Skarbowy
Sygnatura: PO-3/443-539/KB/04/67
Hasła tematyczne: podwykonawstwo, port morski, roboty budowlane, stawki podatku
Kategoria:
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie Spółki z o.o. z dnia 28.06.2004r. udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka jako podwykonawca zawarła dwie umowy na wykonanie prac:
- Robót budowlanych dot. umocnienia brzegów Kanału Piastowskiego toru wodnego Szczecin – Świnoujście w zakresie pogłębienia skarp brzegów i kanału oraz wykonanie innych robót,
- Robót czerpalnych przy zadaniu "Przebudowa falochronów na południowym wejściu do Kanału Piastowskiego na morskiej drodze wodnej Szczecin – Świnoujście", polegających na wykonaniu:
- Wykopów podwodnych, niezbędnych do wykonania umocnień na profilowanych skarpach podwodnych od strony toru wodnego w rejonach głowic i nasad falochronów,
- Wykopów podwodnych, niezbędnych do uzyskania odpowiedniej głębokości technicznej na całym obszarze projektowanego toru wodnego,
- Wykopów podwodnych pod ułożenie krat z kiszek faszynowych.
Celem wykonanych prac jest utrzymanie Kanału Piastowskiego toru wodnego Szczecin – Świnoujście w stanie zapewniającym swobodną i bezpieczną żeglugę dla jednostek pływających.
Podatnik zapytuje, czy wyżej wymienione usługi świadczone przez Spółkę będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0% ?
Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż świadczone usługi będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%, jako usługi związane z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. Zdaniem Spółki realizowane prace mieszczą się w ramach kategorii PKWiU 45.24.1 "Roboty ogólnobudowlane, związane z budową portów i nabrzeży", gdzie wyszczególniono m.in. dwie podkategorie PKWiU tj.:
- 45.24.11 – "Roboty ogólnobudowlane związane z budową portów i nabrzeży",
- 45.24.14 – "Roboty związane z czyszczeniem i pogłębianiem dna; roboty związane z budową obiektów wodnych pozostałych".
Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535).
Zastosowanie powołanych norm prawa skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie świadczenie usług zdefiniowane zostało w art. 8 ust. 1 ustawy. W rozumieniu tego przepisu świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Świadczone usługi identyfikowane są zgodnie z usługami wymienionymi w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej co wynika z art. 8 ust. 3 ustawy.
Tak więc, świadczenie (na terenie kraju) usług wymienionych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (m.in. z symbolem PKWiU 45.24.11 i 45.24.14 ) zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę unormowania zawarte w ustawie należy stwierdzić, iż do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych – bo za takie właściwym jest uznanie wskazanych prac – ustawodawca, w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy zawarł szczególne uregulowanie, pozwalające podatnikowi zastosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 0 %. Uregulowanie powyższe nie jest związane z symbolem PKWiU świadczonych usług w tym zakresie, a dotyczy wprost "usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych".
Tak więc, w świetle obowiązującego stanu prawnego oraz przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wykonane przez Spółkę usługi (roboty), celem których jest utrzymanie toru wodnego Szczecin – Świnoujście Kanału Piastowskiego w stanie zapewniającym swobodną ibezpieczną żeglugę dla jednostek pływających, objęte są uregulowaniem zawartym w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, w związku z czym podlegają opodatkowaniu według obniżonej stawki 0%. Należy zaznaczyć, iż zastosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług uzależniono od spełnienia dyspozycji art. 83 ust. 2 ustawy, tj. prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.