Autor: Urząd Skarbowy w Goleniowie
Sygnatura: PP/443/VAT/DS/47/04
Hasła tematyczne: opłata, prawo do odliczenia, zużycie towarów, usługi wspomagające
Kategoria:
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Goleniowie na pisemne zapytanie z dnia 14.09.2004 r., udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że:
1. Jako agent handlingowy wykonuje usługi związane z przyjmowaniem, wydawaniem składowaniem, załadunkiem i wyładunkiem frachtu lotniczego (usługi handlingowe). Usługi te wykonywane są na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących rejsy: a) do krajów Unii Europejskiej,b) do krajów spoza Unii Europejskiej.Za wykonanie usług handlingowych oraz za usługę przewozu frachtu samolotem pobiera opłaty wystawiając faktury na bezpośredniego dostawcę lub odbiorcę danej przesyłki. Należność za obsługę danej przesyłki (tj. usługę handlingową) jest własnością (….), natomiast należność za przewoźne jest zwracana przewoźnikowi (w oparciu o zawartą z nim umowę), na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT na koniec każdego miesiąca.
2. Podatnik jako agent handlingowy świadczy usługi handlingowe na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących rejsy lotnicze.
3. Podstawą zlecenia do pobierania opłaty CCFee przez (….) jest umowa z przewoźnikiem o współpracy w zakresie zasad obsługi frachtu lotniczego nadawanego i przyjmowanego do przewozu na lotnisku w (….) zawarta w dniu 01 października 1996 r. pomiędzy (….) z siedzibą w (….) a Podatnikiem.Paragraf 4 umowy stanowi, iż z tytułu obsługi w imporcie przesyłek płatnych na warunkach "Charges Collect", gdy ostatnim przewoźnikiem jest (….), (….) przysługuje 50 % opłaty CCFee.
4. Podatnik formułuje wątpliwość odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wartości zakupionych ciast, napojów, owoców, itp., zużytych na cele reprezentacji i reklamy.
5. Wnoszący zapytanie zakupuje usługę "cateringu" (tj. usługę przygotowania gotowych posiłków i napojów) od podmiotu polskiego. Na fakturach VAT otrzymanych od tego podmiotu widnieje symbol PKWiU 55.52. Następnie Podatnik dokonuje dostawy gotowych posiłków i napojów na pokład samolotu wykonującego rejsy do państw Unii Europejskiej.
Na tle takich okoliczności podatnik formułuje stanowisko, iż:
Ad. 1 Świadczone przez (….) usługi handlingowe na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących rejsy do krajów Unii Europejskiej, jak też na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0 %. Stanowisko to uzasadnia treścią § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) – odnośnie usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących rejsy do krajów Unii Europejskiej.
Natomiast w stosunku do przewoźników powietrznych wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym – według Podatnika – należy zastosować art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym stawka podatku wynosi 0 %.
Ad. 2. Podatnik stoi na stanowisku, że w omawianym w tym zagadnieniu przypadku jako podstawę prawną należy zastosować – dla opodatkowania usług handlingowych- art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powyższe uzasadnia faktem, że usługi handlingowe – jako nie wymienione w art. 29 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług – nie podlegają włączeniu do podstawy opodatkowania przy imporcie, a tym samym możliwym jest zastosowanie 0 % stawki podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.
Ad. 3 Opłata CCFee jest pobierana z tytułu ryzyka przewozu towarów, a tym samym nie wiąże się z wykonaniem jakiejś usługi (nie stanowi należności za usługę). Jeżeli więc opłata ta nie jest wliczana do wartości celnej importowanego towaru winna być – według (….) – opodatkowana stawką podatku w wysokości 22 %.
Ad. 4 Analizując art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług, Podatnik stwierdza, iż zużycie towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, a także na cele inne, niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Dotyczy to m. in. poczęstunku gości, klientów, zużycia towarów na przyjęciach, posiedzeniach organów zarządzających lub kontrolnych, tj. innych niż organa stanowiące.
Ad. 5 Usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla firm przewozowych posiadają symbol PKWiU 55.52.12. Wobec powyższego Podatnik uważa, iż ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu wymienionych usług – art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast dostawę gotowych posiłków i napojów na pokład samolotu wykonującego rejsy do państw Unii Europejskiej należy opodatkować według 0 % stawki podatku VAT – zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 w powiązaniu z art. 83 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:
- art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2, art. 8 ust. 1 i ust. 2, art. 29 ust. 15, art. 41 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 8, pkt 18 i pkt 23, art. 83 ust. 3 pkt 2 lit. a oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535),
- § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zastosowanie powołanych norm prawa podatkowego skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika w sposób następujący:
Zagadnienie 1:
Zgodnie z przytoczonym przepisem § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w ramach wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów.
Stosownie zaś do art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym.Usługi handlingowe wykonywane na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących rejsy do krajów Unii Europejskiej, a także poza Unią (rejsy w transporcie międzynarodowym) są więc opodatkowane stawką podatku w wysokości 0 %.
Zagadnienie 2:
W przedmiotowej sprawie również ma zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług w sytuacji, gdy wartość tych usług nie zostanie wliczona do wartości celnej importowanych towarów.
Zagadnienie 3:
Wartość opłaty CCFee, jeżeli nie jest ona wliczona do wartości celnej towaru, opodatkowana jest 22 % stawką podatku VAT – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zagadnienie 4:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Podkreślić należy, że wskazany wyżej przepis formułuje jednocześnie zasadę, iż warunkiem opodatkowania dostawy lub świadczenia usług jest odpłatność za owe czynności. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ww ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- Przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- Wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,
– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zapisy ustawy wskazują więc, że opodatkowaniu podlega zużycie towarów, jedynie gdy ich spożytkowanie następuje na cele osób ściśle wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1. Natomiast z treści art. 7 ust. 2 pkt 2, który odnosić się może do czynności przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, nie wynika, aby w pojęciu "wszelkie inne przekazanie towarów", mieściła się również czynność zużycia towarów. Zatem zużycie towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, w tym np. poczęstunki napojami podczas spotkań z kontrahentami, nie jest podlegającą opodatkowaniu dostawą towarów.
Jednocześnie wyjaśnić należy, iż w obowiązującym stanie prawnym w sposób specyficzny określono, czym jest świadczenie usług, a definicję stosowną zawiera art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tymże przepisem, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podobnie jak w przypadku dostawy, opodatkowaniu podlega, co do zasady, odpłatne świadczenie usług, przy czym w art. 8 ust. 2 wskazano, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Powyższe daje podstawę do stwierdzenia, że czynności nieodpłatnego zużycia towarów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wtedy, gdy nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które posłużyły tym czynnościom. Natomiast nieodpłatne zużycie towarów, na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zagadnienie 5:
Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem – między innymi – nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez świadczących usługi przewozu osób.
Biorąc pod uwagę fakt, że usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla firm przewozowych (usługi "cateringu" o symbolu PKWiU 55.52.12) świadczone są dla Podatnika, który następnie dostarcza te towary na pokład samolotu, stwierdzić należy, iż (….) ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu wymienionych usług.
Natomiast dostawę gotowych posiłków i napojów na pokład samolotu wykonującego rejsy do państw Unii Europejskiej należy opodatkować według 0 % stawki podatku VAT – zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 w powiązaniu z art. 83 ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy.