1. Jaką stawką podatku od towarów i usług jest opodatkowana usługa sprzedaży programów teatralnych i innych wydawnictw (afiszy, plakatów) ? 2. Jaką stawką podatku od towarów i usług jest opodatkowana zryczałtowana sprzedaż spektakli teatral


Autor: Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Sygnatura: US35/PP1/443-260/04/DG

Hasła tematyczne: sprzedaż opodatkowana, stawki podatku, sprzedaż nieopodatkowana, świadczenie usług, obniżenie podatku należnego

Kategoria:

1. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik sprzedaje programy teatralne oraz inne wydawnictwa (plakaty, afisze) związane bezpośrednio z usługami wstępu na spektakle teatralne. Podatnik zaklasyfikował powyższą usługę do grupowania PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Powyższa klasyfikacja poparta została opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, która odnosi się do "sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych stanowiących rozszerzenie biletów teatralnych i do filharmonii o informacje dotyczące autora spektaklu, scenarzysty, reżysera, odtwórców"

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W w/w załączniku zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto w pozycji 11 pod symbolem PKWiU ex 92 "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem" – z wyłączeniami zawartymi w punktach 1- 8. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono – "wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe".

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionych w zał. Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "Usługi rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: 1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), 2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)". W objaśnieniach do w/w załącznika Nr 3 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką podatku w wysokości 0% i 3%.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny tut. organ stwierdza, iż przedmiotowa usługa polegająca na sprzedaży programów teatralnych oraz innych wydawnictw (plakaty, afisze) stanowiących rozszerzenie biletów teatralnych i związana bezpośrednio z usługami wstępu na spektakle teatralne podlega opodatkowaniu stawką 7%.

2. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik dokonuje ryczałtowej sprzedaży spektaklu poza siedzibą, na rzecz jednego kontrahenta za umówioną cenę. W tym przypadku podatnik nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu na dany spektakl.

Wstępy na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie w/w usług wymienione w zał. Nr 3 do ustawy, zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Jednak zdaniem tut. organu "wstęp" na przedstawienie nie jest jednoznaczny ze sprzedażą biletu i występem przed publicznością we własnej siedzibie. Wstęp na przedstawienie, koncert czy spektakl może również dotyczyć sprzedaży przedstawienia jednemu kontrahentowi i być potwierdzony fakturą. W związku z czym brak elementu potwierdzającego wstęp na przedstawienie jakim zwyczajowo jest bilet nie może powodować braku opodatkowania.

3. Ze stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi sprzedaż opodatkowaną jak również zwolnioną. Z tego tytułu zamierza rozliczać podatek naliczony wg. Zasad określonych art. 86 i 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 w/w ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w myśl art. 90 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1w/w ustawy.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy zarówno usługi podlegające opodatkowaniu jak i zwolnione. W związku z powyższym konieczność zastosowania art. 90 ustawy uzależniona jest od faktu czy jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.