1. Czy otrzymane dotacje, subwencje i dofinansowanie spektakli teatralnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? 2. Jaką stawką podatku od towarów i usług jest opodatkowana usługa sprzedaży programów teatralnych i innych wydawni


Autor: Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Sygnatura: US35/PP1/443-254/04/DG

Hasła tematyczne: świadczenie usług, subwencja, stawki podatku, dotacja, dofinansowanie, sprzedaż opodatkowana, obniżenie podatku należnego

Kategoria:

1. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik otrzymuje "dotacje, subwencje i dopłaty na :działalność bieżącąna zakupy inwestycyjne służące działalności instytucji (m.in. na środki transportu, sprzęt komputerowy, oświetleniowy i akustyczny)na przeprowadzenie remontów (m.in. roboty budowlane)na dofinansowanie produkcji spektakli, imprez lub innego wydarzenia artystycznego"

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z powyższego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczeniem usługi otrzymuje od innego podmiotu (bez względu na status tego podmiotu) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dofinansowanie takie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie działalności np. instytucji kultury, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż otrzymywane dotacje, subwencje oraz inne dopłaty na działalność bieżącą, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast gdy dotacja przeznaczona jest na dofinansowanie konkretnego spektaklu, przedstawienia lub innego wydarzenia artystycznego,musi zostać zaliczona do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

2. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik sprzedaje programy teatralne oraz inne wydawnictwa (plakaty, afisze) związane bezpośrednio z usługami wstępu na spektakle teatralne. Podatnik zaklasyfikował powyższą usługę do grupowania PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Powyższa klasyfikacja poparta została opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, która odnosi się do "sprzedaży programów teatralnych i filharmonicznych stanowiących rozszerzenie biletów teatralnych i do filharmonii o informacje dotyczące autora spektaklu, scenarzysty, reżysera, odtwórców"

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W w/w załączniku zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto w pozycji 11 pod symbolem PKWiU ex 92 "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem" – z wyłączeniami zawartymi w punktach 1- 8. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono – "wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe".

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionych w zał. Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "Usługi rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: 1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), 2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)". W objaśnieniach do w/w załącznika Nr 3 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką podatku w wysokości 0% i 3%.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny tut. organ stwierdza, iż przedmiotowa usługa polegająca na sprzedaży programów teatralnych oraz innych wydawnictw (plakaty, afisze) stanowiących rozszerzenie biletów teatralnych i związana bezpośrednio z usługami wstępu na spektakle teatralne podlega opodatkowaniu stawką 7%.

3. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik dokonuje ryczałtowej sprzedaży spektaklu poza siedzibą, na rzecz jednego kontrahenta za umówioną cenę. W tym przypadku podatnik nie prowadzi sprzedaży biletów wstępu na dany spektakl.

Wstępy na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie w/w usług wymienione w zał. Nr 3 do ustawy, zgodnie z art. 41 ust. 2 w/w ustawy podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Jednak zdaniem tut. organu "wstęp" na przedstawienie nie jest jednoznaczny ze sprzedażą biletu i występem przed publicznością we własnej siedzibie. Wstęp na przedstawienie, koncert czy spektakl może również dotyczyć sprzedaży przedstawienia jednemu kontrahentowi i być potwierdzony fakturą. W związku z czym brak elementu potwierdzającego wstęp na przedstawienie jakim zwyczajowo jest bilet nie może powodować braku opodatkowania.

4. Ze stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną i nie zamierza rozliczać podatku naliczonego proporcją.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 w/w ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w myśl art. 90 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1w/w ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko podatnika, iż konieczność wliczania kwot otrzymanych subwencji innych niż określone w art. 29 ust. 1 do obrotu nie powoduje konieczności obniżania podatku należnego o podatek naliczony na zasadach przedstawionych w art. 90 ustawy. Przepis art. 90 odnosi się bowiem wyłącznie do sytuacji w których podatnik nabywa towary i usługi, które są wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Jednocześnie tut. organ podatkowy zwraca uwagę, iż w kontekście odpowiedzi na pytanie 3, stwierdzenie podatnika, iż prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną należy poddać w wątpliwość.