1. Czy dotacje z budżetów gmin, województw lub Ministerstwa Kultury opodatkowane są podatkiem od towarów i usług w przypadku stowarzyszenia twórczego nie będącego podatnikiem VAT?
2. Czy darowizna na realizację konkretnego celu statutoweg


Autor: Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Sygnatura: US35/PP1/443-236/04/DG

Hasła tematyczne: subwencja, sponsoring, dotacja, kasa rejestrująca, dofinansowanie, świadczenie nieodpłatne

Kategoria:

1. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik otrzymuje z budżetów gmin, województw i Ministerstwa Kultury dotacje, subwencje i darowizny na "konkretne cele statutowe" ("organizowanie koncertów, festiwali, konferencji, kursów, konkursów oraz prowadzenie bibliotek, gromadzenie i udostępnianie zbiorów muzycznych"). Dotacje powyższe "nie mają bezpośredniego wpływu na cenę" usługi, "ponieważ w umowach zawieranych z donatorami jest wskazany cel i koszt jego realizacji".

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z powyższego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczeniem usługi otrzymuje od innego podmiotu (bez względu na status tego podmiotu) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dofinansowanie takie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie działalności np. instytucji kultury, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podziela zatem stanowisko Podatnika, iż otrzymywane dotacje, subwencje oraz inne dopłaty na działalność bieżącą, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast gdy dotacja przeznaczona jest na dofinansowanie konkretnego spektaklu, przedstawienia lub innego wydarzenia artystycznego, taka dotacja musi zostać zaliczona do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

2. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik w ramach umowy sponsoringu otrzymuje darowizny pieniężne przeznaczone w całości na realizację konkretnych celów statutowych, sam zaś zobowiązuje się do reklamy sponsora na drukach reklamujących daną imprezę.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22 %.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny tut. organ stwierdza, iż usługa sponsoringu opodatkowana jest po stronie podatnika stawką 22%, w związku z czym odpłatność sponsora za umieszczenie loga firmy na drukach reklamowych na podstawie w/w art. 29 ustawy z pewnością powinna być zaliczona do podstawy opodatkowania.

3. Ze stanu faktycznego wynika, iż Podatnik otrzymuje dotacje na imprezy na które nie są sprzedawane bilety (wstęp jest wolny).

W świetle powołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazane w nim czynności dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu jedynie w przypadku gdy są wykonywane odpłatnie. Dostawa towarów lub usług, które zostały wykonane nieodpłatnie, co do zasady nie jest objęta podatkiem od towarów i usług. Jednakże ustawodawca w art. 8 ust. 2 ustawy uznał, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Powyższe oznacza, że przesłanką do opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, jest więc brak ich związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z tymi usługami. Nie jest więc świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy zorganizowanie dla nieokreślonej liczby widzów, w ramach prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej, przedstawień, spektakli, koncertów lub innych imprez, na które wstęp jest bezpłatny.

W związku z faktem, iż dotacja, przeznaczona na określone zadania, jeżeli spełnia warunek "związana z dostawą lub świadczeniem usług" jest wliczana do podstawy opodatkowania a więc jest opodatkowana stawką właściwą dla danej dostawy lub świadczenia usług, z którymi jest związana, tut. organ podatkowy stwierdza, iż dotacja związana z usługą niepodlegającą opodatkowaniu, również opodatkowaniu nie podlega.

4. Podatnik zwraca się z zapytaniem czy musi zakupić kasę fiskalną w przypadku świadczenia usług koncertowych w siedzibie innego podatnika.

Obowiązek ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej bądź na rzecz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych – art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zgodnie z w/cyt. przepisem art. 111 ustawy z dnia 11.03.04 r. obowiązek instalacji kas rejestrujących dotyczy również podatników, którzy nie są "płatnikami podatku VAT".

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 234, poz. 1971 z późn. zm.) określają termin rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących, w Załączniku Nr 1, poz. 40 do w/w rozporządzenia wykazane zostały czynności związane z kulturą, które mogą korzystać ze zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących do 2004r.

Zawarcie przez Podatnika umowy (np. agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa) na sprzedaż biletów z innym podmiotem gospodarczym posiadającym kasę fiskalną powoduje, iż ten podmiot (zleceniobiorca) zobowiązany jest do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej całej wartości sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników -§ 5 ust. 5 rozporządzenia M.F. z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948) – zmieniony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23.04.2004 r. (Dz. U. Nr 85, poz 798).

Wobec powyższego Związek Kompozytorów Polskich prowadząc sprzedaż biletów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o zawarta umowę z innym podmiotem gospodarczym posiadającym kasę fiskalną, nie musi sam jej instalować.

Zaznacza się jednak, iż w związku z brakiem własnych sal koncertowych i stacjonarnych stanowisk sprzedaży, podatnik może dokonywać sprzedaży biletów stosując np. kasy rejestrujące posiadające zasilanie bateryjne (akumulatorowe) – tzw. przenośne.