Autor: Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach
Sygnatura: IUSIPD1/1/415/59/2004
Hasła tematyczne: właściwość, organ podatkowy, informacja dla podatnika
Kategoria:
Zagadnienie składania wniosków i zasady postępowania przy udzielaniu informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego reguluje art. 14a ww. ustawy Ordynacja podatkowa, który w § 1 i § 2 stanowi:
§ 1. Stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
§ 2. Zapytanie, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Składając zapytanie, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.
Z zapisu wyżej cytowanych przepisów wynika, iż pisemną informację o zakresie stosowaniu przepisów prawa podatkowego naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić podatnikowi w jego indywidualnej sprawie w zakresie, w którym nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, a podatnik, płatnik lub inkasent składając zapytanie, jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.
A zatem skutecznego prawnie dochodzenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego mają osoby uprawnione tj. podatnik, płatnik lub inkasent, których interes prawny uzyskania informacji wynika z ich indywidualnego opisanego stanu faktycznego i zajętego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z treści złożonego pisma wynika, iż :
- "decyzją pokontrolną podatku dochodowego za 2002 i 2001 rok, Urząd Skarbowy uznał umowy leasingu operacyjnego przez nas zawarte za umowy sprzedaży" i "wycofał z kosztów wszelkie wydatki związane z leasingami operacyjnymi i zaliczył, je do wartości początkowej środków trwałych zakupionych po zakończeniu tychże umów",
- jeden z przedmiotów leasingu, po zakończeniu umowy – 2002 r., został wykupiony przez firmę Y, wartość początkową tego środka trwałego przyjęto wg ceny jego nabycia.
Natomiast zapytanie brzmi:
- "W związku z wydaną decyzją pokontrolną, mamy wątpliwości czy wartość ta została poprawnie ustalona " (wartość początkowa środka trwałego zakupionego przez firmę Y),
- "W jaki sposób wydatki te ma rozliczyć firma X?",
Analizując zawarte w piśmie pytania zauważa się co następuje:
- ad pytania. 1 – sprawa ustalenia wartości początkowej środka trwałego zakupionego przez firmę Y, nie dotyczy podatnika Pana X, będącego właścicielem działalności gospodarczej pod nazwą X, działającego przez Pełnomocnika Panią Y,
- ad pytania 2 – na podstawie ewidencji prowadzonych postępowań podatkowych stwierdzono, iż Postanowieniami: z dnia /…../ znak /…/ i z dnia /…/ znak /…/ tut. o
j cytowane przepisy, tut. organ stoi na stanowisku, iż po stronie organu podatkowego nie powstaje obowiązek udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, gdyż sprawa poruszona w pkcie 1. nie dotyczy Pana X, a sprawa poruszona w pkcie 2. objęta jest w dalszym ciągu postępowaniem podatkowym.