Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Sygnatura: IBPB2/415-299/07/BD
Hasła tematyczne: czesne, świadczenie nieodpłatne, umorzenie
Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych –> Zwolnienia przedmiotowe
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani O. przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 26 października 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotyczących zwolnienia uczniów z obowiązku zapłaty czesnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotyczących zwolnienia uczniów z obowiązku zapłaty czesnego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych. W roku szkolnym 2006/2007 do drugiej klasy niepublicznego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych zostali przyjęci uczniowie, którzy przenieśli się ze szkół publicznych. W niepublicznym uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla dorosłych do matury przystępuje się po ukończeniu drugiej klasy, jednak uczniowie, którzy przenieśli się ze szkół publicznych ze względów formalnych nie zostali odpuszczeni przez kuratorium do matury. Konieczne jest ukończenie przez nich klasy trzeciej. Ze względu na niedopatrzenie ze strony wnioskodawczyni aspektów formalnych przyjęcia tych uczniów, wnioskodawczyni zobowiązała się, że trzecią klasę w roku szkolnym 2007/2008 będą mogli ukończyć w niepublicznym liceum ogólnokształcącym dla dorosłych nie wnosząc opłat za czesne, które płatne jest miesięcznie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wobec uczniów (pełnoletnich), którzy będą uczęszczać do płatnej szkoły za darmo istniej obowiązek wystawienia PIT-8C za 2007 i 2008 rok, ze względu na osiągnięty przez nich przychód z innych źródeł art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych…
Czy jest to ich przychód w wysokości czesnego, które musieliby zapłacić gdyby nie zostali z niego zwolnieni…
Czy oprócz wymienionych powyżej na szkole spoczywają jeszcze inne obowiązki podatkowe wynikające z przedstawionej sytuacji…
Zdaniem wnioskodawczyni, uczniowie zwolnieni z wnoszenia opłat czesnego powinni otrzymać PIT-8C za rok 2007 i 2008, w którym powinien zostać wykazany przychód w wysokości czesnego, jakie musieliby zapłacić za okres do września do grudnia 2007r. i od stycznia do czerwca 2008r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
W związku z powyższym użycie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Tym samym czynność wnioskodawczyni w formie zwolnienia uczniów (pełnoletnich)z wnoszenia opłat czesnego za uczęszczanie do Niepublicznego Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych ma dla nich konkretny wymiar finansowy, gdyż nie powoduje uszczuplenia ich majątku, do którego musiałoby dojść gdyby nie zwolnienie z konieczności zapłaty czesnego. Skoro zatem podatnicy osiągają korzyść majątkową, to należy u nich rozpoznać przychód. Ponieważ przychód ten nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega on opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, a na wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia PIT-8C.
Stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Powołane powyżej przepisy regulują w całości obowiązki podatkowe spoczywające na wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.