Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Sygnatura: IBPB1/415-205/07/BK
Hasła tematyczne: działalność gospodarcza, nierezydent, płatnik, przychód, usługi pośrednictwa
Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych –> Podstawa obliczenia i wysokość podatku
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Grupy K. S.A. przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 25 października 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pośrednictwa handlowego wykonywanego poza granicami Polski i ewentualnych obowiązków płatnika z tego tytułu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 października 2007 r. wpłynął do BKIP w Toruniu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pośrednictwa handlowego wykonywanego poza granicami Polski i ewentualnych obowiązków płatnika z tego tytułu. Wniosek ten zgodnie z właściwością miejscową przesłano do tut. Biura pismem z dnia 22 października 2007 r. ITPB1/071-24/07/MK.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka Akcyjna w celu zintensyfikowania sprzedaży swoich wyrobów na terytoriach innych krajów podpisuje umowy pośrednictwa handlowego z osobami prawnymi bądź osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, polegające na pośrednictwie tych osób w sprzedaży wyrobów Spółki. Powyższe osoby posiadają miejsce siedziby bądź zamieszkania na terytoriach innych państw niż Polska. Z reguły są to terytoria krajów do których Spółka sprzedaje swoje wyroby. Wynagrodzenie za świadczone usługi ustalane jest procentowo i zależy od wartości zrealizowanych za pośrednictwem pośrednika dostaw w danym kraju. Pośrednicy ci nie prowadzą działalności na terytorium Polski. Zadanie pośredników polega na znalezieniu klienta w danym kraju (innym niż Polska). Wynagrodzenie wypłacane jest za pośrednictwem banku polskiego na podstawie wystawionych przez pośredników faktur.
W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:
- Czy wypłaty wynagrodzeń z tytułu pośrednictwa handlowego poza granicami Polski stanowią przychody o których mowa w art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych…
- Czy Spółka powinna pobierać zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzać informacje IFT-1R z tytułu wypłaty powyższych świadczeń.
Zdaniem wnioskodawcy świadczenie usług pośrednictwa handlowego poza granicami Polski przez Spółki nie będące polskimi podatnikami nie stanowi przychodów o których mowa w art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Spółka nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowym od osób fizycznych oraz wystawiania informacji IFT-1R z tytułu powyższych wypłat.
Powyższe wynika z faktu, iż usług pośrednictwa handlowego nie można zakwalifikować do usług o podobnym charakterze do usług doradczych, prawnych, księgowych czy też reklamowych. Zgodnie z PKWiU usługi pośrednictwa zostały sklasyfikowane odrębnie jako usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego. Skoro więc dochody z tytułu pośrednictwa handlowego nie są wymienione w art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to Spółka nie ma obowiązku pobierania zaliczek od wypłat tych wynagrodzeń oraz Spółka nie ma obowiązku sporządzania informacji IFT1-R.
Na poparcie swojego stanowiska Spółka wskazała postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z dnia 17 maja 2007r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.