Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Sygnatura: ILPP2/443-106/07-2/JK
Hasła tematyczne: jednostka budżetowa, świadczenie usług, zwolnienia z podatku od towarów i usług
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Podstawa opodatkowania –> Podstawa opodatkowania
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w W., przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 26 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług pomiędzy jednostkami budżetowymi – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług pomiędzy jednostkami budżetowymi.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Starosta W. wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej zlecone ustawą: art. 7 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.) oraz art. 9 ustawy z dnia 8 czerwca 2005 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz. U. Nr 73, poz. 764 ze zm.) przeprowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy prawo zamówień publicznych, na ponowną gleboznawczą klasyfikację zmienionych klas gruntów i użytków rolnych na grunty zalesione. W wyniku ww. zamówienia został wyłoniony wykonawca robót – D. Biuro Geodezji i Terenów Rolnych we W., powołane uchwałą Nr X Sejmiku Województwa D. z dnia 12 października 2001 r. Jest to wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna działająca w formie zakładu budżetowego. Umowa na wykonanie usługi została zawarta pomiędzy: M. N. – Starostą W. reprezentującym Starostwo Powiatowe z siedzibą pl. P., W. a D. Biurem Geodezji i Terenów Rolnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy faktura wystawiona za wykonane usługi przez płatnika (w tym przypadku D. Biuro Geodezji i Terenów Rolnych) powinna obejmować podatek VAT…
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z regulaminem Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w W. (uchwała nr X z dnia 26 kwietnia 2007 r.) Starostwo jest jednostką organizacyjną wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej, przy pomocy której Zarząd i Starosta wykonują zadania samorządu powiatowego oraz zadania z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustaw i porozumień. Starostwo Powiatowe jest jednostką sektora finansów publicznych działającą w formie jednostki budżetowej (§ 3 niniejszego Regulaminu). W opinii Zainteresowanego faktura wystawiona za wykonane usługi przez płatnika nie powinna obejmować podatku VAT na podstawie zwolnienia wynikającego z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2007 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Rozdział 6 § 8 ust. 1 pkt 14 – usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 158 załącznika 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Podkreślić jednak należy, że w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy dokonane przez Wnioskodawcę zaklasyfikowanie Starostwa Powiatowego do jednostek budżetowych jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.