Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Sygnatura: ILPP2/443-118/07-2/IM
Hasła tematyczne: gmina, odliczenia, odliczenie podatku od towarów i usług, podatek naliczony, podatek od towarów i usług, prawo do odliczenia, samochód, samochód specjalistyczny, zakup
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe –> Odliczenie i zwrot podatku –> Odliczenie podatku
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko GMINY, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o zajęcie stanowiska w następującej sprawie: Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami” – którego celem była likwidacja barier transportowych, tj. zakup pojazdu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych (umowa nr X z dnia 22 września 2006 r.).
W związku z powyższym Gmina dokonała zakupu pojazdu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych. Całkowity koszt z VAT zadania wyniósł 109.900,00 zł., natomiast dofinansowanie z PFRON wyniosło z VAT 79.900,00 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy jako podatnik podatku VAT Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione koszty związane z realizacją ww. umowy…
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że podatek naliczony nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, w myśl obowiązujących przepisów Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktury potwierdzającej zakup pojazdu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych w ramach ww. umowy.
Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie postanowienia stwierdzającego prawidłowość interpretacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…).
Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.
W przedstawionym stanie faktycznym, Gmina podnosi, iż dokonany zakup pojazdu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem przedmiotowego pojazdu, bowiem zakup ten nie służy działalności opodatkowanej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.