Orzeczenie nr LK-1693/LP/01/IP


Autor: Departament Podatków Lokalnych i Katastru

Sygnatura: LK-1693/LP/01/IP

Hasła tematyczne: budowle, zwolnienia przedmiotowe, budynek, nieruchomości

Kategoria:

Odpowiadając na pismo z dnia 22.08.2001 r. znak WF.II/302/3022/JGU/233/2001 w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – Ministerstwo Finansów wyjaśnia.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 ze zm.) zwalnia się od podatku od nieruchomości: budynki gospodarcze lub ich części związane z gospodarką leśną.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm.) za gospodarkę leśną uważa się działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Z analizy wyżej powołanych przepisów wynika, że zwolnienie z podatku od nieruchomości dotyczy budynków gospodarczych związanych z gospodarką leśną takich jak wiaty, magazyny oraz inne budynki gospodarcze wykorzystywane do gospodarki leśnej. Należy podkreślić, że w przepisie tym mówi się o zwolnieniu budynków gospodarczych.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134, poz. 692) Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych jest jednostką organizacyjną działającą w ramach Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe

Jak stanowi § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy jest prowadzona działalność:

  1. administracyjna w Dyrekcji Generalnej, regionalnych dyrekcjach i nadleśnictwach,
  2. gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:
    1. podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie – z wyjątkiem skupu – drewna, a także jego sprzedaż w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością podstawową",
    2. uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie z wyjątkiem skupu – żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej działalnością uboczną,
  3. dodatkowa – produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi.

Jak wynika z nadesłanych materiałów nieruchomość będąca własnością Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Warszawie jest lokalem użytkowym o charakterze biurowym. W obowiązującym ustawodawstwie nie określono pojęcia "lokalu użytkowego", rozumianego jako lokal niemieszkalny. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z. 2000 r. Nr 80, poz. 903) samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przyjmuje się, że pojęcie lokalu użytkowego odpowiada wystepującemu w przepisach ww. ustawy pojęciu "lokalu o innym przeznaczeniu", przeciwstawnym pojęciu lokalu mieszkalnego.

Reasumując, lokal użytkowy nie jest budynkiem gospodarczym i nie korzysta ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.