Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Sygnatura: ITPP3/443-120/07/AO
Hasła tematyczne: gmina, jednostka samorządu terytorialnego, koszt kwalifikowany, odliczenie podatku od towarów i usług, zadania statutowe, zwolnienia z podatku od towarów i usług
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe –> Odliczenie i zwrot podatku –> Odliczenie podatku
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007r. (data wpływu 27 grudnia 2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami dotyczącymi realizowanego zadania inwestycyjnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2007 roku Powiat złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z wykonaniem projektu polegającym na promowaniu nowych rynków zbytu na produkty rybne.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat zrealizował ze środków z Sektorowego Programu Operacyjnego „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006”, projekt pt. „Znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne w Powiecie S. poprzez organizację kampanii promocyjnej w miejscowości K. pt. „Ryba jest dobra na wszystko”. W ramach projektu dokonano zakupu usług i produktów, które były opodatkowane podatkiem VAT. Powiat zaliczył ten koszt do kosztów kwalifikowanych projektu, czyli takich, których nie może odzyskać.
Pismem z dnia 3 stycznia 2008r. Strona uzupełniła wniosek i wskazała, iż Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwrotu podatku VAT w przypadkach , o których mowa w Rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz, że projekt nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy jest możliwość odzyskania podatku VAT…
Zdaniem wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ze zrealizowanym projektem dofinansowanym przez Unię Europejską.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W przypadku Powiatu towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi – w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.
Realizacja, zaś realizacja projektu jest zadaniem statutowym Powiatu. Ponadto w uzupełnieniu stanu faktycznego Powiat wskazał, iż projekt nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Ponadto Powiat nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Wnioskodawca oświadczył, że nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego w trybie przewidzianym w rozdziale 12 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z przedmiotową inwestycją.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń