Czy przekazanie w ramach organizowanej przez Spółkę sprzedaży premiowej – na zasadach określonych w regulaminie towarów – po cenie promocyjnej, stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o p


Autor: Łódzki Urząd Skarbowy

Sygnatura: II-2/423/18/AT/19/04

Hasła tematyczne: koszty uzyskania przychodów, sprzedaż towarów, sprzedaż premiowa, cena

Kategoria:

Odpowiadając na pismo z dnia 14 stycznia 2004r. w sprawie sprzedaży premiowej Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa przy ocenie skutków w podatku dochodowym od osób prawnych, działając na podstawie przepisów art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.) informuje:

Stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm. ) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Art. 16 ust. 1, pkt 28 wymienionej ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z przedstawionego przez Spółkę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka premiuje swoich klientów, w momencie dokonywania przez nich zakupów, nagrodą w postaci możliwości zakupu innego towaru w cenie promocyjnej. Zasady sprzedaży premiowej w Spółce określone zostały w odpowiednich regulaminach. Krąg odbiorców mogących skorzystać z tej oferty jest nieograniczony.
Towarami przeznaczonymi na nagrody są wyroby produkowane przez Spółkę lub towary, będące w obrocie handlowym Spółki, których Spółka nie produkuje.
W obydwu przypadkach są to produkty odmienne rodzajowo od zakupu podstawowego.

Działanie Spółki, mieści się w pojęciu sprzedaży premiowej, której celem jest intensyfikacja sprzedaży, poprzez zaproponowanie warunków transakcji lepszych, korzystniejszych niż u innych sprzedawców. Ma to zachęcić potencjalnych odbiorców do dokonania zakupu w Spółce, a w konsekwencji ma wpłynąć na zwiększenie przychodów Spółki. Wydatki poniesione na zakup lub wytworzenie przedmiotowych nagród są zatem ściśle związane z przychodami Spółki.

Sprzedaży premiowej nie można uznać za reklamę gdyż, jak słusznie zauważa Spółka, przywołując w tym względzie stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie z dnia 6 grudnia 1995r. reklama to " rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach ich nabycia, chwalenie kogoś,zalecanie czegoś". Nie mogą mieć tu zatem zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r.

W świetle powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi potwierdza słuszność zajętego przez Spółkę stanowiska, pod warunkiem, że nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 11 cytowanej na wstępie ustawy.