Należy stwierdzić, iż jeśli przekształcenie dokonane jest zgodnie z przepisami art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, nie powstanie u członka spółdzielni przysporzenie majątkowe. Tym samym u członka spółdzielni nie powstanie przysporzenie majątkowe. Tym samym u członka spółdzielni nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe na spółdzielni nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT – 8C.jeżeli więc zwrot członkom spółdzielni kwoty wynikającej z różnicy między wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o należną lub udzieloną przez spółdzielnię bonifikatę zgodnie z ust. 3 to nie będzie to stanowiło dla członków spółdzielni przysporzenia majątkowego, a co za tym idzie na spółdzielni nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Sygnatura: IPPB2/415-263/07-4/AF

Hasła tematyczne: członkowie spółdzielni, najemcy, przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności, przychody z innych źródeł, spółdzielnie mieszkaniowe, świadczenie częściowo odpłatne, zakup mieszkania

Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych –> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników –> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2007 r. (data wpływu 15.10.2007 r.) oraz w piśmie z dnia 22.11.2007 r. (data nadania 22.11.2007 r. – data wpływu 26.11 2007 r.) uzupełniającym prawo występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego na wezwanie Nr IPPB2/415-263/ 07-2/AF z dnia 14.11.2007 r. (data doręczenia 22.11.2007 r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członka spółdzielni mieszkaniowej z tytułu przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu członka spółdzielni mieszkaniowej z tytułu przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenia przyszłe.

1. Członkowie spółdzielni składają wnioski o przekształcenie lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania w prawo odrębnej własności, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, od 31 lipca 2007 r. ograniczającej to przekształcenie tylko do spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na ten lokal.

Do 30 lipca 2007 r. członek winien wpłacić różnicę między wartością wkładu mieszkaniowego zmniejszona o 50%. Zmniejszenie to było dochodem członka spółdzielni niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy. W zmianach ustawy obowiązujących od dnia 31 lipca 2007 r. art. 12 został uchylony.

2. Gdyby walne zgromadzenie podjęło uchwałę o zwrocie członkom kwoty wynikającej z różnicy między wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o należną lub udzieloną przez spółdzielnię bonifikatę – zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw to zarząd rozliczy powyższe kwoty z członkami spółdzielni.

3. W przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do zajmowanego mieszkania spółdzielnia winna wypłacić osobie uprawnionej wartość wolnorynkową tego lokalu zgodnie z art. 11 ust. 2 zamiast zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.

Pismem z dnia 14 listopada 2007 r. Nr IPPB2/415-263/07-2/AF wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku w zakresie przesłania dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretacje przepisów prawa podatkowego. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20.11.2006 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie w dniu 22.11.2006 r. (data wpływu 26.11.2006 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Ad. 1. Czy różnica między wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o nominalne umorzenie jest dochodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych…

Ad. 2. Czy kwota rozliczona z członkiem a wynikająca z różnicy między wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o należną lub udzieloną bonifikatę jest przychodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych…

Ad. 3. Czy różnica między wartością rynkową mieszkania a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym jest przychodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych…

4. Czy w ww. przypadkach spółdzielnia powinna wystawić PIT-8C…

Odpowiedź na pytanie 1, 2 i 4 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Wniosek w zakresie pytania 3 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1.

Różnica między wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o nominalne umorzenie jest dochodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2.

Kwota rozliczona z członkiem a wynikająca z różnicy między wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o należną lub udzieloną przez spółdzielnię bonifikatę jest dochodem członka niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 4.

Spółdzielnia nie powinna wystawiać PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do przepisu art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy). Oznacza to, że przychodem z tytułu uzyskania rzeczy lub prawa po obniżonej cenie (tj. częściowo odpłatnego) jest różnica pomiędzy ceną rynkową stosowaną w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, a kwotą zapłaconą zbywcy przez nabywcę.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem koniecznym do uznania świadczenia częściowo odpłatnego za przychód jest jego otrzymanie przez podatnika.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 11#185; ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w brzmieniu obowiązującym przed 31 lipca 2007 r. (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami,
  2. spłaty przypadającego na ten lokal uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z tytułu modernizacji budynku w rozumieniu art. 61 ust. 5,
  3. spłaty przypadających na ten lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal,
  4. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1,
  5. wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego całego wkładu mieszkaniowego albo jego części. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, to różnica pomiędzy wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, podlega zmniejszeniu o 50 % wartości pomocy uzyskanej przez spółdzielnię zwaloryzowanej proporcjonalnie do aktualnej wartości rynkowej lokalu. Przepis art. 461 stosuje się odpowiednio.

Z analizy ww. przepisu wynika, że zmniejszenie, o którym mowa w pkt 5, jest elementem służącym do wyliczenia wielkości wpłaty, który spółdzielnia korzystająca z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków musi zastosować wobec każdego członka występującego z wnioskiem o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Zmniejszenie to nie jest więc szczególnym świadczeniem o charakterze podmiotowym skierowanym do konkretnego podmiotu czy grupy podmiotów, ale jest przesłanką, którą spółdzielnia mieszkaniowa musi uwzględnić przy ustaleniu wartości zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.

W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) obniżka ta nie ma charakteru nieodpłatnego świadczenia i nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a tym samym nie stanowi dochodu członka spółdzielni. Wnioskodawca nie ma więc obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Na mocy ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. Nr 125, poz. 873) art. 111 został uchylony.

W sytuacji przedstawionej we wniosku zastosowanie znajdują przepisy art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) po zmianie dokonanej ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873). Zgodnie z przepisami ust. 1 tego artykułu – w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 lipca 2007 r. – na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków;
  3. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Art. 12 ust. 1#185; stanowi, że spółdzielnia mieszkaniowa zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez osobę uprawnioną, chyba że nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny w rozumieniu art. 113 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała sama budynek lub wybudowali go jej poprzednicy prawni.

Reasumując, należy stwierdzić, iż jeśli przekształcenie dokonane jest zgodnie z przepisami art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, nie powstanie u członka spółdzielni przysporzenie majątkowe. Tym samym u członka spółdzielni nie powstanie przysporzenie majątkowe. Tym samym u członka spółdzielni nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe na spółdzielni nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT – 8C.

Ad. 2.

W myśl art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. Nr 125, poz. 873)stanowi, że jeżeli walne zgromadzenie wyrazi zgodę w drodze uchwały, to zarząd spółdzielni dokona rozliczenia następujących kwot wpłaconych z tytułu przekształcenia po dniu 23 kwietnia 2001 r. lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na własnościowe prawo do lokalu lub przeniesienia po tym dniu własności lokalu na członka, któremu przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego:

  1. wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym, pomniejszoną o należną lub udzieloną przez spółdzielnię bonifikatę,
  2. kwoty przypadającej na lokal z tytułu modernizacji budynku dokonanej przez spółdzielnię, jeżeli kwota ta nie powiększała wkładu budowlanego,
  3. spłaty przypadających na lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal, w ten sposób, że kwoty te zostaną wpisane na poczet wpłat na fundusz remontowy przypadających od osób, na rzecz których spółdzielnia przekształciła prawo lokatorskie na własnościowe lub przeniosła własność lokalu.

Zgodnie z ust. 3 powyższego artykułu osoby, których dotyczy rozliczenie określone w ust. 2, nie dokonują miesięcznych wpłat na fundusz remontowy do czasu aż kwota będąca różnicą pomiędzy sumą kwot wymienioną w ust. 2 a sumą wpłat miesięcznych na fundusz remontowy przypadających na ten lokal będzie większa od zera.

W związku z powyższym, jeżeli więc zwrot członkom spółdzielni kwoty wynikającej z różnicy między wartością rynkową lokalu (wkładem budowlanym) a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym pomniejszonym o należną lub udzieloną przez spółdzielnię bonifikatę zgodnie z ust. 3 to nie będzie to stanowiło dla członków spółdzielni przysporzenia majątkowego, a co za tym idzie na spółdzielni nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.