Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Sygnatura: ITPP2/443-152/07/KL
Hasła tematyczne: częstotliwość, częstotliwość wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, działalność gospodarcza, grunt niezabudowany, grunty, nieruchomości, plan zagospodarowania przestrzennego, sprzedaż gruntów, stawki podatku, zam
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Zakres opodatkowania –> Przepisy ogólne –> Czynności opodatkowane
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 października został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W 1993 r. nabyła Pani wraz z mężem, jako współwłasność małżeńską, grunt położony w sąsiedztwie Pani domu w S. Nabycie nie było związane z działalnością gospodarczą. Obecnie jesteście Państwo w trakcie podziału części tej nieruchomości zgodnie ze szkicem zawartym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dotyczącego wsi S. z roku 2005. Po podziale macie Państwo zamiar sprzedać wydzielone części przeznaczone w miejscowym planie pod budownictwo, na tereny zielone i ciągi komunikacyjne.
W dniu 29 listopada 2007 r. tutejszy organ wezwał Panią do uzupełnienia przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego m. in. poprzez wskazanie: czy prowadzi Pani działalność gospodarczą bądź rolniczą, w tym wielkość posiadanego gospodarstwa rolnego oraz wielkość i zakres sprzedaży produktów o ile prowadziła Pani bądź prowadzi taką działalność; czy na przedmiotowym gruncie wykonywana jest działalność gospodarcza bądź rolnicza; ewentualnego zakresu prac wykonywanych na gruncie, mających go przysposobić do sprzedaży (np. przygotowywanie lub dokonywanie przekwalifikowania działek, ewentualna budowa przyłączy itp.); ilości działek, na które podzielony zostanie grunt.
W odpowiedzi na wezwanie, w piśmie z dnia 7 grudnia 2007 r., oświadczyła Pani, iż:
- nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie uzyskuje również przychodów ze sprzedaży produktów rolnych, wykorzystywanych na własne potrzeby;
- przedmiotowy grunt ma powierzchnię 3,2 ha;
- w wyniku podziału gruntu ma powstać 15 działek;
- nie jest Pani zamiarem przekwalifikowywanie działek, ani budowanie do nich przyłączy.
W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:
Czy sprzedaż nabytego przed 14 laty majątku osobistego na zasadach ustalonych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z roku 2005, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług…
Pani zdaniem nie ma obowiązku odprowadzania podatku od towarów i usług z tytułu zamierzonej sprzedaży działek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 wskazanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia ich w życie, tj. od dnia 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami – wg zapisu art. 15 ust. 1 – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści art. 15 cyt. ustawy wynika, że podatnikami są również osoby, które wykonały czynności jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy.
Z tak określonego pojęcia działalności gospodarczej wynika, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma częstotliwość dokonywania czynności. W efekcie dostawa gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „zamiar”, jak również nie precyzuje pojęcia „sposób częstotliwy”, w każdym przypadku należy badać, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki prawno-podatkowe było dokonywanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).
Kryterium prowadzenia działalności gospodarczej jest m. in. częstotliwość wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Z grona podatników nie wyłącza się osób fizycznych, jeśli dokonują one dostawy towarów w sposób stały, zorganizowany i powtarzalny. Okoliczności sprawy wskazują, że opisany grunt, przeznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo, na tereny zielone i ciągi komunikacyjne, został na Pani wniosek podzielony na 15 działek. Zatem podjęto czynności i nakłady finansowe związane z wydzieleniem z gruntu wskazanych działek, z zamiarem ich sprzedaży. W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, okoliczność podziału gruntu na mniejsze działki wskazuje, iż powzięto zamiar sprzedaży działek w sposób częstotliwy. W przeciwnym razie wydzielenie byłoby niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione. A zatem zamiar sprzedaży 15 działek nie jest czynnością jednorazową i nosi znamiona działalności gospodarczej.
Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż zamiar dokonywania wskazanych dostaw w sposób ciągły i w celach zarobkowych spełnia definicję działalności gospodarczej, a ich przedmiot (grunt) jest towarem w pojęciu cytowanej ustawy. Jednakże w związku z tym, iż – jak wskazano w art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy – od podatku, w odniesieniu do gruntów, zwolniona jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, planowane przez Panią transakcje sprzedaży działek pod budownictwo i na ciągi komunikacyjne winny podlegać opodatkowaniu.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w myśl przepisu art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.