Czy Urząd Skarbowy ma prawo naliczyć i pobrać odsetki od zaległości podatkowej w przypadku, gdy jednocześnie na koncie podatnika występuje nadpłata w okresie, za który są naliczane odsetki od tej zaległości?


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Sygnatura: IBPB2/415-305/07/HK

Hasła tematyczne: korekta, korekta zeznania, odsetki, odsetki od zaległości podatkowych

Kategoria: Ordynacja podatkowa –> Zobowiązania podatkowe –> Odsetki za zwłokę i opłata prolongacyjna

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana J. przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura– 29 października 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie sposobu naliczania i pobierania odsetek od zaległości podatkowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie sposobu naliczania i pobierania odsetek od zaległości podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca złożył we właściwym Urzędzie Skarbowym, w ustawowym terminie, zeznanie podatkowe PIT-37 za 2005r. oraz wpłacił wynikające z zeznania zobowiązanie podatkowe. W złożonym zeznaniu podatkowym w poz. 39 wykazał zarówno wynagrodzenie ze stosunku pracy, jak również dochody z kapitałów pieniężnych. Spowodowało to opodatkowanie całości dochodów wg skali podatkowej stawką 40%.W celu wyjaśnienia powstałych wątpliwości w 2007r. wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej odnośnie sposobu opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych. Urząd Skarbowy wydał postanowienie, w którym stwierdził, że tego typu dochody należy opodatkować zgodnie z art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkiem zryczałtowanym stawką 19%. W następstwie powyższego wnioskodawca złożył zeznanie podatkowe PIT-38 za 2005r. oraz korektę zeznania podatkowego PIT-37 za 2005r. wraz z wnioskiem o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005r. Z uwagi na fakt, iż korekta zeznania nie budziła żadnych wątpliwości organ podatkowy odstąpił od wydania decyzji w tej sprawie.

Jednocześnie Urząd Skarbowy wydał postanowienie, w którym stwierdził, żew związku ze złożeniem zeznania PIT-38 i wykazania w tym zeznaniu dochodu i podatku należnego, powstała zaległość w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu kapitałów pieniężnych za 2005r. Tę zaległość Urząd Skarbowy wymienionym wyżej postanowieniem postanowił uregulować poprzez zaliczenie na jej poczet kwoty z powstałej nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005r., wynikającej ze złożonej korekty zeznania PIT-37. Obliczona nadpłata została również z urzędu pomniejszonao odsetki obliczone od kwoty zaległości za 2005r., wynikającej ze złożonego zeznania podatkowego PIT-38 za 2005r., za okres od dnia 3 maja 2006r. (termin płatności podatku) do dnia wpływu do Urzędu Skarbowego zeznania podatkowego PIT-38, korekty zeznania podatkowego PIT-37 oraz wniosku o stwierdzenie i zwrot nadpłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku opisanym powyżej Urząd Skarbowy ma prawo naliczyć i pobrać odsetki określając jako zaległość podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych podatek z papierów wartościowych (PIT-38), z których dochód był opodatkowany, a tenże podatek uiszczony w wysokości znacznie wyższej w terminie płatności zobowiązania podatkowego za dany rok podatkowy…

Wnioskodawca uważa, że w opisanym powyżej stanie faktycznym mamy do czynieniaz jednym podatnikiem i z jednym podatkiem tj. podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jednym zobowiązaniem podatkowym określonym w tej samej ustawie oraz uiszczeniem zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w ustawowym terminie. Zdaniem wnioskodawcy fakt, iż zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób deklaratoryjny, na podstawie nawet kilku złożonych za dany rok podatkowy zeznań nie zmienia w niczym wysokości należnego zobowiązania podatkowego danego podatnikaw określonym podatku. W tym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie suma zobowiązania podatkowego z korekty zeznania podatkowego PIT-37 i zeznania podatkowego PIT-38 jest mniejsza niż zobowiązanie podatkowe wynikające z pierwszego zeznania podatkowego PIT-37. Zatem zobowiązanie podatkowe (obliczone na podstawie pierwszego zeznania podatkowego PIT-37) zostało wpłacone w wysokości znacznie wyższej od prawidłowej, którą to kwotą budżet dysponował przez okres ponad roku. Wnioskodawca podnosi, że obciążenie go odsetkami jest swoistą formą kary. W związku z tym wnioskodawca uważa, że Urząd Skarbowy nie miał prawa określić zaległości podatkowejw podatku dochodowym od osób fizycznych i pobrać odsetek od nieterminowej zapłaty podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w związku z wykazanymi przez wnioskodawcę w 2005r. dochodami z dwóch różnych źródeł przychodów powstały dwa rodzaje zobowiązań podatkowych, a mianowicie:

  • od dochodu ze stosunku pracy, podatek dochodowy od osób fizycznych na tzw. zasadach ogólnych tj. wg skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),
  • od dochodu z kapitałów pieniężnych, podatek dochodowy wg 19% stawki określonejw art. 30b ww. ustawy, stosownie do postanowień art. 30b ust. 5 tej ustawy dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych m. in.w art. 27 tej ustawy.

Zastosowanie wobec dochodów z ww. różnych źródeł przychodu odmiennych sposobów ich opodatkowania (różnych stawek) świadczy o tym, iż w istocie są to dwa różne zobowiązania co podkreśla dodatkowo fakt, iż powstają niezależnie od siebie, poprzez złożenie dwóch różnych zeznań.

Warto także przypomnieć, iż oba ww. zobowiązania powstają w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) tj. z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania tj. z dniem, w którym zgodnie z ww. ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca był zobowiązany złożyć stosowne zeznaniei wpłacić należny podatek

Mając na uwadze powyższe podnieść należy, iż w opisanym stanie faktycznymw innym dniu powstała zaległość podatkowa, a w innym dniu powstała nadpłata. Zgodnie z art. 51 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. W myśl art. 53 § 1 i § 4 od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę. Odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego

W myśl art. 54 § 1 Ordynacji podatkowej, odsetek za zwłokę nie nalicza się:

  • za okres zabezpieczenia, od zabezpieczonej kwoty zobowiązania, jeżeli objęte zabezpieczeniem środki pieniężne, w tym kwoty uzyskane ze sprzedaży objętych zabezpieczeniem rzeczy lub praw, zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowych;
  • za okres od dnia następnego po upływie terminu, o którym mowa w art. 227 § 1, do dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy;
  • za okres od dnia następnego po upływie terminu, o którym mowa w art. 139 § 3, do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego, jeżeli decyzja organu odwoławczego nie została wydana w terminie, o którym mowa w art. 139 § 3;
  • w przypadku zawieszenia postępowania z urzędu – od dnia wydania postanowieniao zawieszeniu postępowania do dnia doręczenia postanowienia o podjęciu zawieszonego postępowania;
  • jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez "Pocztę Polską" za polecenie przesyłki listowej;
  • za okres od dnia wszczęcia kontroli podatkowej do dnia doręczenia decyzji w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, jeżeli postępowanie podatkowe nie zostało wszczęte w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia kontroli;
  • za okres od dnia wszczęcia postępowania podatkowego do dnia doręczenia decyzji organu pierwszej instancji, jeżeli decyzja nie została doręczona w terminie 3 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania;
    7a) za okres od dnia następnego po upływie dwóch lat od dnia złożenia deklaracji, od zaległości związanych z popełnionymi w deklaracji błędami rachunkowymi lub oczywistymi omyłkami, jeżeli w tym okresie nie zostały one ujawnione przez organ podatkowy;
  • w zakresie przewidzianym w odrębnych ustawach.

Cytowany przepis art. 54 § 1 Ordynacji podatkowej przewiduje osiem wyjątków od zasady naliczania odsetek od zaległości podatkowej. Natomiast na podstawie art. 77 § 1pkt 6 Ordynacji podatkowej, nadpłata podlega zwrotowi w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym zeznaniem.

Nie można zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawcy, że przy naliczaniu odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych należy uwzględniać fakt jednoczesnego występowania nadpłaty w okresie, za który są naliczane odsetki od zaległości podatkowych. Możliwości takiej nie stwarzają obowiązujące przepisy dotyczące naliczania odsetek za zwłokę (rozdział 6 działu III Ordynacji podatkowej) i zwrotu nadpłat (art. 77 tej ustawy). Nie przewidują one naliczania odsetek za zwłokę jedynie od różnicy między wielkością zaległości podatkoweja wielkością nadpłaty. Oznacza to, że odsetki za zwłokę muszą być liczone odrębnie, odpowiednio od całej kwoty zaległości podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca w trakcie 2007r. złożył zeznanie podatkowe PIT-38 za 2005r., w którym wykazał dochód do opodatkowaniai podatek należny oraz korektę zeznania podatkowego PIT-37 za 2005r. wrazz wnioskiem o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005r., dotyczącym korekty zeznania podatkowego PIT-37 za 2005r. Urząd Skarbowy wydał postanowienie, którym stwierdził, że powstałą zaległośćw podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005r. z tytułu uzyskanych dochodówz kapitałów pieniężnych (PIT-38) uregulował poprzez zaliczenie na jej poczet kwoty nadpłaty powstałej w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005r. z tytułu uzyskanych dochodów z wynagrodzenia za pracę (PIT-37), wynikającej ze złożonej korekty zeznania podatkowego PIT-37. Obliczona nadpłata została również z urzędu pomniejszona o odsetki za zwłokę obliczone od kwoty zaległości za 2005r., wynikającej ze złożonego zeznania podatkowego PIT-38 za 2005r., za okres od dnia 3 maja 2006r. do dnia wpływu do Urzędu Skarbowego korekty zeznania podatkowego PIT-37 oraz wniosku o stwierdzeniei zwrot nadpłaty.

Prawną konsekwencją powstania zaległości podatkowych jest m.in. obowiązek naliczania odsetek za zwłokę (art. 53 § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej). Jest to automatyczny skutek prawny istnienia zaległości, bez względu na świadomość istnienia zaległości, przyczyn jej powstania, fakt jednoczesnego występowania nadpłaty z innego tytułuw okresie, za który są naliczane odsetki od zaległości podatkowych czy innych aspektów funkcjonowania podmiotów stosunku prawnopodatkowego.Oznacza to, że jak wynika ze złożonego w 2007r. zeznania podatkowego PIT-38 za 2005r. wnioskodawca był zobowiązany do dokonania wpłaty tego zobowiązania do 2 maja 2006r., a skoro tego nie uczynił w tym terminie to organ zasadnie naliczył od zaległościz tego tytułu należne odsetki za zwłokę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się(w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.