Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Sygnatura: ILPB1/415-151/07-2/GM
Hasła tematyczne: działalność gospodarcza, podatek liniowy, umowa agencyjna, umowa o pracę
Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana A. Z., przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem wg 19% stawki liniowej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem wg 19% stawki liniowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest zatrudniony od dnia 1 kwietnia 2006 r. na podstawie umowy o pracę w X Bank SA w W., (Y) na stanowisku „Referent – stanowisko ds. sprzedaży Planów Finansowych”. Do zakresu obowiązków Wnioskodawcy należy:
- Weryfikacja klientów w bazach Bankowej Informacji Kredytowej i bazach klientów nierzetelnych (BR).
- Rejestracja wniosków dotyczących udzielenia kredytów hipotecznych Y w aplikacji intranetowej „Plany finansowe – rejestr wniosków”.
- Sporządzanie kopii dokumentów związanych z udzielaniem kredytów hipotecznych i poświadczanie ich zgodności z oryginałem.
- Potwierdzanie zatrudnienia klientów zgodnie z procedurami wewnętrznymi Banku.
Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której podstawowym przedmiotem jest: „pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane – PKD 6523Z”. Ponadto przedmiotem działalności Wnioskodawcy, z której obecnie nie uzyskuje przychodów jest:
- Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju (PKD 51.19.Z).
- Działalność poligraficzna pozostała gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 22.22.Z).
- Wykonywanie specjalistycznych robót budowlanych (PKD 45.25).
- Działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych (PKD 51. 13.Z).
- Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 51.18.Z).
- Działalność pomocnicza finansowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 67.13.Z).
- Badania i analizy techniczne (PKD 74.30.Z).
- Reklama (PKD 74.40.Z).
Obecnie Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatek nalicza wg skali, tzn. zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Równocześnie jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, ma podpisaną ze swoim pracodawcą – X Bankiem SA (Y) z siedzibą w W. umowę agencyjną.
Zgodnie z paragrafem drugim niniejszej umowy przedmiotem współpracy jest "organizacja, utrzymanie i rozbudowa regionalnej sieci Przedstawicieli Y wykonujących czynności w zakresie pozyskiwania Klientów na kredyty oraz pośredniczenie w pozyskiwaniu klientów na kredyty na terenie Rzeczypospolitej Polskiej".
W dalszej części niniejszej umowy został uszczegółowiony zakres obowiązków Wnioskodawcy. Paragraf czwarty brzmi następująco:
„(…) 3. Wykonując swoje obowiązki Koordynator zobowiązany jest w szczególności do:
a) realizacji planu sprzedaży (…);
b) raportowania wyników sprzedaży według standardów określonych przez Bank;
c) przeprowadzenia rekrutacji i selekcji Przedstawicieli Y (…);
d) pozyskania do współpracy Pośredników;
e) dołożenia należytej staranności w celu zapewnienia odpowiedniej, co najmniej czteroosobowej, liczebności zespołu podległych Przedstawicieli Y;
f) szkolenia podległych Przedstawicieli Y;
g) odpowiedniego motywowania podległych Przedstawicieli Y;
h) nadzorowania prawidłowości obiegu dokumentów wewnętrznych w zespole podległych Przedstawicieli Y;
i) udziału w szkoleniach organizowanych przez Bank oraz doskonalenie swoich umiejętności w zakresie znajomości produktów bankowych;
j) bieżącej organizacji działań oraz nadzorowania czynności wykonywanych przez podległych Przedstawicieli Y na podstawie umów łączących ich z Bankiem;
k) dołożenia najwyższej staranności w celu zapewnienia przez samego Koordynatora oraz podległych Przedstawicieli Y zachowania poufności, także po rozwiązaniu lub wygaśnięciu Umowy i jej postanowień;
l) ścisłego stosowania się do instrukcji, procedur i poleceń przekazywanych przez Bank w ramach bieżącej współpracy;
m) utrzymywania stałego kontaktu z Bankiem, w tym przekazywania do akceptacji planów oraz raportów aktywności w okresach ustalonych z Bankiem, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu;
n) zapewnienia ciągłości i prawidłowości procesu pozyskiwania klientów realizowanego przez zespół podległych Przedstawicieli Y, zwłaszcza poprzez bieżące dostarczenie Przedstawicielom Y aktualnej dokumentacji oferowanych produktów bankowych oraz niezwłocznego powiadamiania Przedstawicieli Bankowych o wszelkich zmianach w dokumentach bankowych dotyczących prowadzonej działalności;
o) dostarczania, na żądanie Banku, wszelkich informacji dotyczących prowadzonej przez Koordynatora działalności, w zakresie w jakim informacje te są dla Banku niezbędne z uwagi na wymogi bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa;
p) posiadania zaakceptowanego przez Bank planu działania, zapewniającego ciągłe i niezakłócone prowadzenie działalności w zakresie objętym niniejszą Umową (plan);
q) każdorazowego uzyskiwania akceptacji Banku w przypadku konieczności wprowadzenia zmian do planu;
r) na żądanie Banku wprowadzić określone zmiany do planu.
4. Organizacja działań oraz nadzorowanie czynności podległych Przedstawicieli Y polega w szczególności na:
a) bieżącym zarządzaniu podległym zespołem Przedstawicieli Y;
b) ustalaniu i wdrażaniu procedur określających sposób i terminy wykonania zadań przez podległych Przedstawicieli Y;
c) ocenianiu umiejętności i kwalifikacji podległych Przedstawicieli Y;
d) określeniu potrzeb szkoleniowych dla poszczególnych członków podległego zespołu Przedstawicieli Y;
e) zapobieganiu powstawania oraz niezwłocznym rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy członkami podległego zespołu;
f) rozliczaniu byłych Przedstawicieli Y zgodnie z procedurą obowiązującą w Banku, w tym odzyskaniu wszystkich materiałów, dokumentów i innego wyposażenia dostarczonego przez Bank.
(…)
6. Wykonując swoje obowiązki w zakresie pozyskiwania klientów dla Y Europejskiego, Koordynator zobowiązany jest w szczególności do:
a) wyszukiwania i obsługi Klientów Banku;
b) doradztwa na temat możliwości źródeł finansowania przedsięwzięcia inwestycyjnego ze środków Unii Europejskiej;
c) pomocy w doborze programu pomocowego oraz prezentacji oferty kredytu Y Europejski;
d) poinformowanie Klienta o wymaganych załącznikach do wniosku kredytowego (w zależności od rodzaju i wartości inwestycji) i do wniosku o dotację oraz zaprezentowanie procesu kredytowego.
7. Wykonując Umowę w odniesieniu do czynności związanych z zawieraniem umów przez Bank, Koordynator zobowiązany jest w szczególności do:
a) sporządzania dokumentów zgodnie z obowiązującymi procedurami, z którymi został przez Bank zapoznany;
b) zabezpieczenia dokumentów związanych z daną transakcją, w szczególności wypełnionego przez Klienta wniosku i umowy, w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieuprawnionym, z uwzględnieniem ogólnie obowiązujących w tym zakresie przepisów;
c) niezwłocznego przekazywania dokumentacji, wymienionej w pkt. b pracownikowi placówki Y.”
Na koniec Wnioskodawca wskazał, że zakresy obowiązków wobec X SA – zarówno jako referenta jak i koordynatora – zostały bardzo szczegółowo określone i dotyczą innego rodzaju czynności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy pomimo, że Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w X SA 18 oraz jednocześnie jako przedsiębiorca wykonuje na rzecz swojego pracodawcy czynności wynikające z umowy agencyjnej, będzie mógł w 2008 r. rozliczać się z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ustawy, tzn. stosując tzw. podatek liniowy…
Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej może rozliczać się na podstawie art. 30c ustawy (stosując podatek liniowy), gdyż zakres czynności wynikających z tytułu umowy o pracę jako Referent w X SA oraz zakres współpracy pomiędzy nim jako przedsiębiorcą a X SA dotyczy różnych czynności.
Ponadto zakresy czynności dot. ww. współpracy, zarówno w 2007 jak i w 2006 roku, nie uległy zmianie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienia źródła przychodów, którym m.in. jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).
Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Możliwość wyboru opodatkowania podatkiem wg 19% stawki liniowej, normuje przepis zawarty w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
- wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
- wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek (art. 9a ust. 3 ww. ustawy).
Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.
Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego pracodawcy usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.
Wnioskodawca wskazał, iż czynności wykonywane w ramach stosunku pracy jako Referenta w X Bank SA oraz zakres współpracy pomiędzy Wnioskodawcą jako przedsiębiorcą a X Bankiem S.A., dotyczy różnych czynności.
Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zakres świadczonych usług, wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z umów o pracę, w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy, to Wnioskodawca może opodatkować uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej dochody podatkiem wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jednocześnie należy podkreślić, że tut. organ podatkowy posiada prawo do wydawania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, na pisemny wniosek zainteresowanego, w jego indywidualnej sprawie. Prawo to wynika z przepisów zawartych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa oraz § 2 i § 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Nie ma natomiast upoważnienia prawnego do interpretowania zagadnień innych, aniżeli dotyczących przepisów prawa podatkowego.
W badanej sprawie zagadnieniem podstawowym, mającym zasadniczy wpływ na interpretację zagadnienia dotyczącego prawa podatkowego, tj. możliwości opodatkowania dochodów wg stawki 19%, jest rozstrzygnięcie zagadnień związanych z badaniem stosunków cywilno-prawnych umów zawieranych w ramach stosunku pracy oraz umów agencyjnych i ich wzajemnych powiązań. Zagadnienia te podlegają regulacjom zawartym w przepisach Kodeksu cywilnego i Kodeksu pracy oraz przepisach wykonawczych, do interpretacji których tut. organ podatkowy nie ma prawnych podstaw.
W związku z tym udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. organ nie badał, czy charakter czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz X Bank SA w W., (Y) jest zbliżony bądź tożsamy z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy na rzecz byłego i obecnego pracodawcy.
Przyjęto zatem, że zakres wykonywanych prac w ramach umowy agencyjnej zawartej przez Wnioskodawcę, nie mieści się w ramach zakresu czynności wynikających z umów o pracę zawartej z X Bank SA w W., (Y).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.