Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Sygnatura: IPPB2/415-314/07-4/JK
Hasła tematyczne: certyfikat inwestycyjny, certyfikaty, fundusz inwestycyjny, fundusz kapitałowy, instrumenty finansowe, jednostka uczestnictwa, kapitały pieniężne, papier wartościowy, uczestnicy, umorzenie jednostki uczestnictwa
Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych –> Źródła przychodów –> Przychody z kapitałów pieniężnych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 04.10.2007 r. (data wpływu 29.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uczestnika Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego emitującego publiczne certyfikaty inwestycyjne nabyte w drodze subskrypcji – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania uczestnika Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego emitującego publiczne certyfikaty inwestycyjne nabyte w drodze subskrypcji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Przepisy ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) określają zasady tworzenia oraz działania funduszy inwestycyjnych, przy czym jednym z dopuszczalnych rodzajów konstrukcji funduszu jest forma funduszu inwestycyjnego zamkniętego (art. 14 ust. 6 ustawy o funduszach inwestycyjnych). Stosownie do przepisu art. 117 ust. 1 ustawy fundusz inwestycyjny zamknięty emituje publiczne certyfikaty inwestycyjne albo niepubliczne certyfikaty inwestycyjne. Na podstawie art. 120 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zamknięty, który wyemitował publiczne certyfikaty inwestycyjne jest obowiązany (…) do złożenia wniosku o dopuszczenie certyfikatów do obrotu na rynku regulowanym. Uczestnicy funduszu mogą zbywać certyfikaty inwestycyjne za pośrednictwem rynku regulowanego, na którym są notowane lub poprzez złożenie żądania wykupu certyfikatu, o którym mowa w art. 139 ustawy o funduszach inwestycyjnych. Ustawa powyższa zakładała przekształcenie funduszy inwestycyjnych mieszanych istniejących przed dniem jej wejścia w życie w fundusze inwestycyjne zamknięte. Emisja publicznych certyfikatów inwestycyjnych odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej, zaś do obrotu publicznymi certyfikatami inwestycyjnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. W tym miejscu należy stwierdzić, iż certyfikat inwestycyjny jest papierem wartościowym, zarówno zgodnie z definicją obowiązującą w 2003 r. w art. 3 ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, jak i zgodnie z obecną definicją papieru wartościowego wynikającą z art. 3 pkt 1a ustawy Prawo o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r.
Na podstawie wyżej przywołanych przepisów, w dniach między 17 listopada a 24 grudnia 2003 r. miała miejsce publiczna oferta sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych KB Kapitał Plus Funduszu Inwestycyjnego Mieszanego (obecnie KB Kapitał Plus Fundusz Inwestycyjny Zamknięty w likwidacji). W tym czasie osoby zainteresowane nabyciem certyfikatów, mogły składać stosowne zapisy oraz, co było nierozerwalnie związane ze złożeniem zapisu, opłacać nabycie emitowanych certyfikatów. Przydział certyfikatów nastąpił w drodze uchwały nr 58/2003 podjętej przez Zarząd Towarzystwa, dniu 30 grudnia 2003 r.. Fundusz został zarejestrowany przez Sąd Okręgowy w Warszawie w Rejestrze Funduszy Inwestycyjnych w dniu 26 stycznia 2004 r., a w dniu 5 lutego 2004 r. Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych dokonał rejestru przydzielonych certyfikatów.
Fundusz został utworzony na czas określony, do dnia 10 lipca 2007 r., w którym to dniu nastąpiła zapadalność Funduszu, a wszystkie certyfikaty zostały odkupione przez Fundusz od jego uczestników. Środki finansowe wypłacone uczestnikom Funduszu z tytułu wykupu certyfikatów zostały z uwagi, na brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o podatek dochodowy od zysków w funduszach kapitałowych. Należy dodać, iż podatek ten był również pobrany w przypadkach, kiedy certyfikaty inwestycyjne wykupywane były przez Fundusz w trakcie jego trwania na żądanie uczestników zgodnie z odpowiednimi zapisami Statutu.
W dniu 20 lipca 2007 r. Fundusz otrzymał pismo jednego z uczestników, który zakwestionował pobranie podatku dochodowego w opisany powyżej sposób. Towarzystwo rozpatrując reklamację uczestnika, stwierdziło, iż:
Prospekt emisyjny oraz przepisy obowiązujące w 2003 r., w szczególności ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiły, iż na uczestnikach Funduszu, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1c ciążył podatek w formie ryczałtu w wysokości 20% od kwoty wypłacanego dochodu.
Ponadto art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, stanowił, iż przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit b. w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.
Pismem z dnia 13.12.2007 r. Nr IPPB2/415-314/07-2/JK tut. organ wezwał do uzupełnienia ww. wniosku poprzez wskazanie pytania do opisanego przez Państwa zaistniałego stanu faktycznego. W dniu 27.12.2007 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek poprzez wskazanie pytania do zaistniałego stanu faktycznego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zasadnym było, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 30 ust. 1 pkt 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w grudniu 2003 r. oraz art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956 z 2003 r.) w związku z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. pobranie przez Fundusz Inwestycyjny Zamknięty podatku dochodowego od uczestnika tego Funduszu przy wykupieniu certyfikatów inwestycyjnych (nabytych w ofercie publicznej mającej miejsce przed 1 stycznia 2004 r.) na podstawie postanowień statutu Funduszu…
Zdaniem Wnioskodawcy Towarzystwo mając na uwadze, przede wszystkim brzmienie art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw uważa, iż zastosowane rozwiązanie polegające na pobraniu podatku dochodowego od uczestnika Funduszu nie było prawidłowe, gdyż w świetle przepisów podatkowych podatek dochodowy nie powinien był w ogóle zostać pobrany.
Przywołane powyżej przepisy, tj. art. 19 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym oraz art. 52 pkt 1 lit. b określają następujące warunki, pod którymi dochód podatnika nie podlega podatkowi od zysków kapitałowych:
- nabycie papierów wartościowych na podstawie publicznej oferty, w terminie do 31 grudnia 2003 r.;
- odpłatne zbycie papierów wartościowych;
- zbycie papierów wartościowych nie było przedmiotem działalności gospodarczej podatnika.
Zdaniem Towarzystwa ww. przesłanki zostały przez uczestników Funduszu spełnione. I tak:
Ad. 1) każdy uczestnik Funduszu, musiał w terminie od 17 listopada do 24 grudnia 2003 r. złożyć prawidłowy zapis i opłacić go w kwocie, na jaką zapis opiewał wraz z opłatą manipulacyjną. Zarząd Towarzystwa w dniu 30 grudnia 2003 r. podjął stosowną uchwałę, na podstawie której dokonano przydziału certyfikatów inwestycyjnych. Tym samy spełniony został warunek nabycia papierów wartościowych na podstawie publicznej oferty;
Ad. 2) w terminach określonych Statutem Funduszu uczestnik Funduszu przedstawiał do wykupu posiadane przez siebie certyfikaty, które Fundusz miał obowiązek wykupić. W dniu zapadalności Fundusz bez wezwania miał obowiązek wykupić wszystkie certyfikaty będące w tym dniu w posiadaniu uczestników Funduszu. Tym samym spełniony został warunek odpłatnego zbycia certyfikatów przez uczestnika.
Ad. 3) według wiedzy Towarzystwa, zbycie certyfikatów, które następowało zarówno w dniach wykupu, jak i w dniu zapadalności nie było przedmiotem działalności gospodarczej uczestników Funduszu.
Mając na uwadze powyższą argumentację Towarzystwo stwierdza, iż pobranie podatku dochodowego od uczestników Funduszu dokonane przy wykupieniu certyfikatów inwestycyjnych nie było właściwe.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w treści art. 9 ust. 1, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Należy wskazać, iż stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
W przedmiotowej sprawie zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia, jest ustalenie momentu nabycia przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż w dniach 17 listopada – 24 grudnia 203 r. miała miejsce publiczna oferta sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych. W tym okresie osoby zainteresowane mogły składać zapisy oraz opłacać nabycie emitowanych certyfikatów. Przydział certyfikatów nastąpił w drodze uchwały podjętej przez Zarząd w dniu 30 grudnia 2003 r. Zarejestrowanie Funduszu przez Sąd Okręgowy w Rejestrze Funduszy Inwestycyjnych nastąpiło 26 stycznia 2004 r., a 5 lutego 2004 r. Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych dokonał rejestracji przydzielonych certyfikatów.
Zasady tworzenia i działania funduszy inwestycyjnych określają przepisy ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm.).
Stosownie do treści art. 29 ust. 1 stanowi, iż jeżeli w terminie na dokonanie zapisów na jednostki uczestnictwa albo certyfikaty inwestycyjne dokonano wpłat w wysokości określonej w statucie, towarzystwo w terminie 14 dni od dnia zakończenia przyjmowania zapisów, przydziela jednostki uczestnictwa albo certyfikaty inwestycyjne. Zgodnie z art. 29 ust. 4 przydział jednostek uczestnictwa następuje przez wpisanie do rejestru uczestników funduszu inwestycyjnego liczby jednostek uczestnictwa przypadającej na dokonaną wpłatę do funduszu inwestycyjnego, powiększoną o wartość otrzymanych pożytków i odsetki naliczone przez depozytariusza za okres od dnia wpłaty na prowadzony przez niego rachunek do dnia przydziału. Wpis do rejestru o którym mowa w ust. 4, wywołuje skutki prawne z chwilą wpisania funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych (art. 29 ust. 5)
Stosownie do art. 28 ust. 3 ww. ustawy o funduszach inwestycyjnych Towarzystwo nie może rozporządzać, przed zarejestrowaniem funduszu inwestycyjnego, wpłatami do funduszu, pobranymi opłatami manipulacyjnymi ani kwotami z tytułu oprocentowania tych wpłat lub pożytkami, jakie wpłaty te przynoszą.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż nabycie przez uczestnika funduszu certyfikatów inwestycyjnych nie nastąpiło w 2003 r., lecz w 2004 i tym samym nie mają zastosowania w niniejszej sprawie przepisy art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956), na mocy których należności uczestnika funduszu uzyskany po 1 stycznia 2004 r. byłby zwolnione z opodatkowania.
Tym samym, wykup certyfikatów inwestycyjnych od uczestnika tego funduszu po 1 stycznia 2004 r. nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z ww. ustawy i winien być opodatkowany stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 5 (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r.) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% p, z zastrzeżeniem art. 52a, a nie na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 1c) ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej (w przedmiotowej sprawie fundusz inwestycyjny) są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, pkt 4, pkt 4a, pkt 5 i pkt 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust.5.
Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przypadku wykupu przedmiotowych certyfikatów po 1 stycznia 2004 r. zasadne było pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego stosownie do art. 30a ust. 1 pkt. 5 ustawy w wysokości 19 % zryczałtowanego podatku dochodowego z zastrzeżeniem art. 52a.
Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.