Brak możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Sygnatura: ITPP1/443-741/07/MS

Hasła tematyczne: gmina, jednostka samorządu terytorialnego, koszt kwalifikowany, odliczenie podatku od towarów i usług, zadania własne

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe –> Odliczenie i zwrot podatku –> Odliczenie podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2007 r. ( data wpływu 21 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Rewitalizacja Rynku Nowomiejskiego” niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Rewitalizacja Rynku Nowomiejskiego”, niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 28 marca 2006 r. w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego została zawarta umowa pomiędzy Gminą Miasta (Beneficjentem) a Wojewoda (Instytucją Pośredniczącą) o dofinansowanie projektu pod nazwa „Rewitalizacja Rynku Nowomiejskiego”. Przedmiotem projektu była rewaloryzacja górnej płyty Rynku Nowomiejskiego w celu przywrócenia jej historycznego charakteru. Pracami budowlanymi objęto nawierzchnię jezdni, ulic i placu, nawierzchnię chodników i opaski wokół zboru. Zmodernizowane zostało oświetlenie. Projekt przewidywał również przebudowę naziemnej części budynku toalety publicznej w celu nadania jej dodatkowych funkcji (osłony śmietnikowej i rozdzielni zasilania iluminacji Rynku). Na Rynku ustawiono następujące elementy małej architektury: zdrój uliczny, ławki kamienne, słup ogłoszeniowy, pompę uliczną i stojak na rowery. Zadbano o szatę roślinną oraz wykonano prace wokół zboru – izolację pionową. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego były przekazywane Beneficjentowi przez Instytucję Pośredniczącą, w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych w postaci płatności okresowych i płatności końcowej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r., zawarto, iż obiekty, środki transportu, które były przedmiotem inwestycji nie będą przedmiotem zawieranych przez Gminę umów cywilnoprawnych (sprzedaż, najem, dzierżawa, przekazanie), jak również nie będą służyły wykonywaniu innych czynności opodatkowanych. Dodatkowo zawarto informację, że środki na dofinansowanie inwestycji nie są środkami, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, w związku z realizacją przedmiotowego projektu…

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowy projekt wykonywała zadania własne o charakterze gminnym zwolnione na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.