Umożliwienie organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej dostępu drogą elektroniczną do wystawionych i przechowywanych w ten sposób faktur VAT zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r.


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Sygnatura: IBPP2/443-244/07/ICz

Hasła tematyczne: faktura elektroniczna, kontrola podatkowa, otrzymanie faktury

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Dokumentacja –> Faktury

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki S, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007r. (data wpływu 29 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie umożliwienia organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej dostępu drogą elektroniczną do wystawionych i przechowywanych w ten sposób faktur VAT zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie umożliwienia organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej dostępu drogą elektroniczną do wystawionych i przechowywanych w ten sposób faktur VAT zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W przedmiotowej sprawie Podatnik zawarł umowę na wykonanie i korzystanie z oprogramowania umożliwiającego wystawianie i archiwizowanie faktur VAT w systemie elektronicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z przepisem § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), który stanowi, że faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej przechowuje się na terytorium kraju w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur, w szczególności zapewnienie możliwości udokumentowanego poboru i wykorzystania tych faktur przez te organy, w tym ich wydruku, jak również zapewnienie czytelności tych faktur.

Według jednej interpretacji Podatnik, który chce wystawiać i archiwizować faktury VAT w formacie elektronicznym powinien umożliwić organom podatkowym zgodnie z odrębnymi przepisami natychmiastowy i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur w każdej chwili od momentu rozpoczęcia wystawiania faktur VAT w ten sposób.

Zgodnie z drugą interpretacją, Podatnik ma udostępnić faktury w drodze elektronicznej na żądanie organu podatkowego. Podatnik wystawiając faktury elektronicznie a także archiwizując je w systemie elektronicznym musi posiadać jedynie techniczną możliwość natychmiastowego, pełnego i ciągłego umożliwienia organom podatkowym dostępu drogą elektroniczną do tych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest przyjęcie drugiego przedstawionego w poz. 51 stanowiska, to znaczy Podatnik powinien udostępnić organom podatkowym natychmiast i w pełni dostęp do elektronicznego archiwum na ich żądanie. Ustawodawca w treści cytowanego przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia używa sformułowania „na żądanie", co w ocenie podatnika oznacza, że tylko na żądanie podatnik ma obowiązek udostępniać dostęp drogą elektroniczną do archiwum elektronicznego.Za prawidłowością takiego stanowiska przemawia także okoliczność, że zgodnie z przepisami działu VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa, kontrola podatkowa odbywa się na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez właściwy organ podatkowy pierwszej instancji. Upoważnienie takie musi być doręczone kontrolowanemu. Biorąc powyższe pod uwagę, brak jest podstaw dla twierdzenia, że kontrola podatkowa w zakresie faktur wystawianych przez podatnika w formacie elektronicznym miałaby się dokonywać w sposób ciągły i bez świadomości tej okoliczności po stronie Podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie odbiorcy oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.

Stosownie do treści § 4 tego rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

  1. bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, ze zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Zgodnie z treścią zawartą w § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej przechowuje się na terytorium kraju w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur, w szczególności zapewnienie możliwości udokumentowanego poboru i wykorzystania tych faktur przez te organy, w tym ich wydruku, jak również zapewnienie czytelności tych faktur.Użyte ww. przepisie sformułowanie „na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej” oznacza, iż organy te winny mieć zapewniony natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną do tych faktur, w związku z prowadzonymi, w trybie przepisów Działu IV, V lub VI Ordynacji podatkowej, postępowaniami: sprawdzającym, kontrolnym lub podatkowym.

Natomiast użyte w przepisie § 6 ust. ww. rozporządzenia sformułowanie „natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur” oznacza, iż w celu zapewnienia organom podatkowym i organom kontroli skarbowej dostępu do archiwum faktur wysyłanych i otrzymywanych elektronicznie, faktury te winny być przechowywane w formie elektronicznej z dostępem on-line do archiwum faktur elektronicznych, gdyż wyłącznie w taki sposób można uzyskać natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepis § 6 ust. 1 cyt. rozporządzenia interpretować należy w ten sposób, iż podatnik obowiązany jest zapewnić organom podatkowym i organom kontroli skarbowej, na ich żądanie tzn. na podstawie upoważnienia do kontroli, dostęp on-line do archiwum faktur wysyłanych i otrzymywanych elektronicznie, gdyż wyłącznie w taki sposób można uzyskać natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną do faktur, o których mowa ww. rozporządzeniu. Dostęp do tych faktur musi umożliwiać uprawnionym organom ich czytelny wydruk oraz zapewniać możliwość udokumentowania ich poboru.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.