Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Sygnatura: IBPB2/415-328/07/MK
Hasła tematyczne: budżet gminy, dotacja, urząd miejski, zwolnienia przedmiotowe
Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 05 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dofinansowania do wymiany starych kotłów węglowych na ekologiczne urządzenia grzewcze – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dofinansowania do wymiany starych kotłów węglowych na ekologiczne urządzenia grzewcze.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W roku 2008 Gmina przystępuje do realizacji, przyjętego uchwałą Rady Miejskiej – „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji Dla Gminy …”. Celem programu jest wymiana w indywidualnych budynkach mieszkalnych starych kotłowni węglowych na ekologiczne urządzenia grzewcze. Zgodnie z planowanymi zasadami dofinansowania do wymiany instalacji grzewczych 30% wartości pieca i kosztów jego wymiany będą pokrywać mieszkańcy, a 70% stanowić będzie dofinansowanie z budżetu Gminy. Dofinansowanie to w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) jest dotacją. Środki na dofinansowanie wnioskodawca planuje pozyskać z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która będzie spłacana w okresach przyszłych z dochodów własnych Gminy. Środki pochodzące z funduszu celowego jakim jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowią dochód jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Środki te z budżetu Gminy przekazywane będą bezpośrednio na konto producenta i firm instalujących piece oraz kolektory słoneczne.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Urząd Miejski ma obowiązek sporządzania informacji PIT – 8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie z budżetu Gminy do zakupu i wymiany ekologicznych instalacji grzewczych…
Zdaniem wnioskodawcy powyższe dofinansowanie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT – 8C dla tych osób, które otrzymują dofinansowanie z budżetu Gminy w ramach realizacji „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji Dla Gminy …” na zakup i montaż ekologicznych instalacji grzewczych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Urząd Miejski w ramach „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji Dla Gminy …” zamierza wymienić w indywidualnych budynkach mieszkalnych stare kotłownie węglowe na ekologiczne urządzenia grzewcze. Zgodnie z planowanymi zasadami dofinansowania do wymiany instalacji grzewczych 30% wartości pieca i kosztów jego wymiany będą pokrywać mieszkańcy, a 70% stanowić będzie dofinansowanie z budżetu Gminy.
Według wnioskodawcy dofinansowanie to w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 249, poz. 2104, ze zm.) jest dotacją. Środki na dofinansowanie wnioskodawca planuje pozyskać z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która będzie spłacana w okresach przyszłych z dochodów własnych Gminy. Środki pochodzące z funduszu celowego jakim jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, stanowią dochód jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003r. Nr 203, poz. 1966 ze zm.). Środki te z budżetu Gminy przekazywane będą bezpośrednio na konto producenta i firm instalujących piece oraz kolektory słoneczne.
W związku z tym, że wnioskodawca (jednostka samorządu terytorialnego) we wniosku wskazał, iż dofinansowanie jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i dotacja ta będzie wypłacana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dofinansowanie (dotacja) z Urzędu Miejskiego do wymiany starych kotłowni węglowych na ekologiczne urządzenia grzewcze mieścić się będzie w kategorii dotacji zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Urząd Miejski nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają ww. dofinansowanie (dotację) z budżetu Gminy w ramach realizacji „Programu Niskiej Emisji Dla Gminy …” do zakupu i wymiany ekologicznych instalacji grzewczych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.