Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Sygnatura: IPPP1/443-599/07-2/GD
Hasła tematyczne: dokumenty, podróżni, zwrot podatku, zwrot podatku od towarów i usług
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Procedury szczególne –> System zwrotu podatku podróżnym –> Podróżni
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27.11.2007r. (data wpływu 03.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29.11.2007r. ( data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i w ramach prowadzonej działalności sprzedaje towary w systemie TAX FREE podróżnym – cudzoziemcom spoza krajów Unii Europejskiej. Podróżni wywożą kupiony towar, a fakt wywozu jest potwierdzony na imiennym dokumencie (fakturze TAX FREE) przez polskie służby celne stemplem zaopatrzonym w numerator.
Do dokumentu dołączony jest paragon z kasy fiskalnej, o której mowa art. 111 ust. 1 Ustawy. Na tej podstawie – po przedstawieniu przez podróżnego poprawnej faktury TAX FREE ( tzn. spełniające wszystkie wymogi opisane w art. 128 Ustawy ) – Wnioskodawca dokonuje zwrotu podatku VAT, który widnieje na fakturze i paragonie fiskalnym.
Zdarzają się sytuacje, że po zwrot podatku zwraca się do Podatnika nie osoba, która figuruje jako nabywca towaru i jako osoba, która dokonała wywozu tego towaru lecz inna osoba – obcokrajowiec, który posiada oryginały dokumentów uprawniających do uzyskania zwrotu podatku.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedawca zobowiązany jest dokonać zwrotu podatku VAT (zapłaconego przy nabyciu towarów w jego firmie, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego z zachowaniem wymogów określonych w art. 128 Ustawy) wyłącznie podróżnemu, na którego został wystawiony imienny dokument (tzw. faktura TAX FREE), czy też dopuszczalne jest dokonywanie zwrotu podatku innej osobie, która żądając zwrotu podatku przedstawia sprzedawcy imienny dokument spełniający wszystkie wymogi formalne oraz imienne upoważnienie do odbioru kwoty podatku VAT (widniejącego na fakturze TAX FREE), wystawione przez osobę, która nabyła wyszczególniony w tym dokumencie (fakturze TAX FREE) towar…
Zdaniem wnioskodawcy.
Z uwagi na fakt, że z przepisów prawa nie wynika wprost możliwość zwrotu podatku VAT osobie innej niż ta, która dokonała zakupu i wywozu towarów Wnioskodawca dokonuje zwrotów podatku tylko tym podróżnym, których nazwiska widnieją na fakturach TAX FREE po uprzednim sprawdzeniu tożsamości tych osób. Powyższe działanie jest jednak dla klientów Podatnika uciążliwe i otrzymuje on sygnały, że nie zechcą oni w przyszłości kupować towarów w firmie Wnioskodawcy. Podatnik informuje swoich klientów, że – aby zwrot podatku VAT z faktury TAX FREE był możliwy innej osobie – muszą oni taką osobę upoważnić pisemnie do odbioru zwrotu podatku VAT. Jeśli po zwrot podatku VAT widniejącego na fakturze TAX FREE zgłosi się osoba z takim upoważnieniem i poprawną fakturą TAX FREE ( tzn. spełniającą wszystkie wymogowi opisane w art. 128 Ustawy o podatku od towarów i usług) zostanie jej zwrócona kwota podatku VAT widniejącego na fakturze TAX FREE.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm. ) osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.
W myśl art. 128 ust. 1 w/w ustawy zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1.
Wzór dokumentu, o którym mowa wyżej został ustanowiony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty ( Dz. U. Nr 88, poz. 838 ). Na drugiej stronie w/w dokumentu na dole od lewej strony znajduje się napis w kolorze czarnym: Zwrot podatku w kwocie zł .. gr otrzymałe(a)m. Pod nim znajduje się napis w kolorze czarnym: /I certify that I have received the tax repayment at PLN/. Niżej z lewej strony umieszczono napis w kolorze czarnym: Data oraz podpis podróżnego, a pod nim napis: /Date and tourists signature/. Ponad tymi napisami zaznaczono miejsce na podanie tych informacji.
Uwzględniając powyższe podróżnym jest osoba fizyczna niemająca stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Podróżnemu, który nabył towar w kraju i następnie w stanie nienaruszonym wywiózł go w bagażu osobistym poza terytorium Wspólnoty – przysługuje prawo do otrzymania zwrotu zapłaconego podatku. Wywóz nabytych towarów musi nastąpić nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zakupu. Podstawą do dokonania zwrotu jest przedstawiony przez podróżnego imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę. Dokument ten musi w szczególności zawierać kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towaru. Do dokumentu powinien być załączony paragon fiskalny z kasy rejestrującej, wystawiony przez sprzedawcę. Wywóz towarów na przedmiotowym dokumencie potwierdza urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Odbiór otrzymanego zwrotu podatku na dokumencie Zwrot VAT dla Podróżnych potwierdza podpisem podróżny.
Z uwagi na powyższe do otrzymania zwrotu zapłaconego przy dostawie podatku uprawniony jest podróżny. Jednak zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn zm. ) strona może działać przez pełnomocnika, o którym mowa w art. 98 -109 w/w ustawy. Dlatego też zwrot podatku może otrzymać osoba, która przedstawi sprzedawcy prawidłowo wypełniony, spełniający wszystkie wymogi określone w art. 128 ustawy o podatku od towarów i usług dokument TAX FREE wystawiony na inną osobę oraz przedstawi pisemne upoważnienie do odbioru kwoty określonej w przedmiotowym dokumencie wystawione przez osobę, której dane widnieją na dokumencie TAX FREE – stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.