Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Sygnatura: IBPP1/443-473/07/KG
Hasła tematyczne: jednostka samorządu terytorialnego, odliczenie podatku od towarów i usług, powiat, trwały zarząd
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe –> Odliczenie i zwrot podatku –> Odliczenie podatku
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w L., przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2007r. (data wpływu 16 listopada 2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia przez Powiat podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją pod nazwą „Przebudowa budynku Szkoły Podstawowej w J. na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy – II etap” odpłatnie przekazanego w trwały zarząd – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia przez Powiat podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizowaną inwestycją pod nazwą „Przebudowa budynku Szkoły Podstawowej w J. na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy – II etap” odpłatnie przekazanego w trwały zarząd. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-473/07/KG z dnia 15 stycznia 2008r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W dniu 21 sierpnia 2007r. została zawarta pomiędzy Powiatem L. a Województwem Podkarpackim umowa nr 92/2007, której przedmiotem jest dofinansowanie robót budowlanych obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych a konkretnie przedmiotem jest przebudowa budynku Szkoły Podstawowej w J. na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w J.. Do umowy został sporządzony aneks nr 1/2007 z dnia 17 października 2007r. ustalający ostateczną kwotę dofinansowania. Zgodnie z § 1 ust. 2 wskazanej wyżej umowy, z przyznanych środków nie może być finansowany podatek od towarów i usług w przypadku, gdy wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT a usługi i dostawy będą elementem zadania podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT za wyjątkiem, gdy podatek od towarów i usług stanowi koszt wnioskodawcy potwierdzony stosownym dokumentem z Urzędu Skarbowego. Umowa z wykonawcą na wykonanie zadania pod nazwą: „Przebudowa budynku Szkoły Podstawowej w J. na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy w J.” została zawarta w dniu 31 sierpnia 2007r. Wydatki związane z realizacją inwestycji zostały ujęte, zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych w planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego, tj. Starostwa Powiatowego w L. w roku 2007r. i stanowią wydatek tejże jednostki. Właścicielem obiektu jest Powiat L.. Obiekt ten jest oddany w trwały zarząd za opłatą jednostce organizacyjnej Powiatu L. nie posiadającej osobowości prawnej, tj. Środowiskowemu Domu Samopomocy w J. Ponieważ odpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz jednostki organizacyjnej w trwały zarząd w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) jest czynnością, o której mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to jednostka z tytułu powyższej czynności nie będzie uznana za podatnika podatku VAT, stąd też czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu inwestycji właścicielem obiektu będzie Powiat L., a użytkować ten obiekt (jako trwały zarządca) nadal będzie Środowiskowy Dom Samopomocy w J., który z tego tytułu, co prawda, ponosi opłaty na rzecz właściciela, lecz są to opłaty nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Środowiskowy Dom Samopomocy w J. nie jest podatnikiem podatku VAT. Powiat – Starostwo Powiatowe w L., będąc inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację zadnia inwestycyjnego, gdyż nie są to wydatki związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Powiat L. nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT i nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe w L., które składa miesięczne deklaracje VAT-7. Starostwo Powiatowe w L. prowadzi całą obsługę Powiatu L. jako jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań powiatowych oraz obsługi organizacyjnej. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji zadania wystawiane były na Powiat L.Budynek szkoły został przekazany Środowiskowemu Domu Samopomocy w J., jako jednostce organizacyjnej Powiatu L. nieposiadającej osobowości prawnej, w trwały zarząd decyzją administracyjną z dnia 6 listopada 2006r. znak GN-70121/1/2006, natomiast wartość wykonanej inwestycji związanej z przebudową budynku Szkoły Podstawowej w J., zwiększającą wartość obiektu, zostanie przekazane dowodem PT Środowiskowemu Dom Samopomocy w J. po zakończeniu i rozliczeniu zadania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Powiat L. – Starostwo Powiatowe w L. ma prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupów w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa budynku Szkoły Podstawowej w J. na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy – II etap”, a tym samym czy ma możliwość odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu, w sytuacji, gdy nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT…
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponieważ Wnioskodawca będący inwestorem nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży związanej z przedmiotową inwestycją, stąd nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w związku z zapłatą za faktury wystawione przez wykonawców inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Celami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.) Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej.W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.
W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy jednostce samorządu terytorialnego. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy uznać, iż realizacja inwestycji pod nazwą „Przebudowa budynku Szkoły Podstawowej w J. na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy”, związana była z wykonywaniem przez Powiat zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT przy wykorzystaniu majątku powstałego przy realizacji tego zadania inwestycyjnego a faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji zadania wystawiane były na Powiat, zatem Wnioskodawcy (Starostwu Powiatowemu) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „Przebudowa budynku Szkoły Podstawowej w J. na potrzeby Środowiskowego Domu Samopomocy”.
Tym samym, w przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.