Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Sygnatura: ITPP3/443W-3/07
Hasła tematyczne: biokomponenty, zwolnienie z podatku akcyzowego
Kategoria: Podatek akcyzowy –> Przepisy ogólne –> Zwolnienia –> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego
W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 listopada 2007 roku znak ITPP3/443-26/07/JK, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znajduje podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 listopada 2007 r. znak ITPP3/443-26/07/JK uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Spółka wskazała na dwa problemy związane w realizacją zwolnienia z podatku akcyzowego w przypadku paliw silnikowych zawierających biokomponenty, wynikającego z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.), a mianowicie:
- czy możliwe jest łączenie kwoty zwolnienia w przypadku dodania do paliwa dwóch komponentów w różnym czasie (w opisanym stanie faktycznym wskazane zostały dwa komponenty: bioetanol i ETBE), oraz
- czy możliwe jest korzystanie ze zwolnienia w przypadku komponentu ETBE, który zawiera bioetanol, a którego ilość jest ustalana na podstawie strukturalnego wzoru związku chemicznego, jakim jest eter etylo-tert-butylowy.
Na pierwszy z poruszonych problemów Spółka w ogóle nie uzyskała odpowiedzi, zapewne z powodu nie uznania przez Ministra Finansów możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w przypadku dodawania do paliw komponentu ETBE, z powodu braku możliwości ustalenia faktycznej podstawy zwolnienia z akcyzy.
Zdaniem Spółki taka interpretacja jest w wyraźnej sprzeczności z regulacjami, zawartymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199), w której biokomponentem dla paliw silnikowych jest m.in. bioetanol, który zdefiniowany został jako: „alkohol etylowy wytworzony z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym".
Skoro zatem bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym jest w rozumieniu ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych biokomponetem, a zwolnienie z akcyzy, wynikające z § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego, jest realizacją postanowień tej ustawy (w tym art. 1 pkt 3 dotyczącego „wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wprowadzania do obrotu biokomponentów i biopaliw ciekłych oraz określania i realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego), to interpretacja niedopuszczająca zwolnienia z akcyzy od zużytych do paliw silnikowych ETBE narusza przepisy tej ustawy i jest sprzeczna zarówno z wykładnią gramatyczną (definicją bioetanolu), jak i wykładnią celowościową. Zgodnie z interpretacją Ministra Finansów (w imieniu którego wykładni dokonał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy) tylko bezpośrednie dodanie do paliwa bioetanolu i bezpośrednie zmierzenie dodanej ilości umożliwia skorzystanie ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Wyklucza to stosowanie w produkcji paliw eteru ETBE, bowiem w tym przypadku pomiar bezpośredni (za pomocą przyrządów pomiarowych) będzie dotyczył zawsze ETBE, a nie zawartego w nim bioetanolu. Spółka z takim stanowiskiem nie może się zgodzić, bowiem jest ono sprzeczne z definicją bioetanolu, a także ze stanowiskami wyrażanymi w dokumentach dotyczących realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, do sporządzania których Rada Ministrów i właściwi ministrowie zostali zobowiązani przepisami ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
Na przykład w Raporcie za 2006 r. dla Komisji Europejskiej, wynikającym z art. 4 (1) Dyrektywy 2003/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych, stanowiącym załącznik do Obwieszczenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2007 r. (M. P. Nr 49, poz. 569), stanowiącym realizację dyspozycji zawartej w art. 32 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, w części 1.2 tego Raportu, poświęconej ekonomicznym zachętom wspierania zastosowania biokomponentów, m.in. stwierdzono: „w 2006 r. kwota zwolnień od podatku akcyzowego z tytułu stosowania biokomponentów w paliwach wyniosła 261,99 mln zł. Kwota ta wynika z zastosowania ulgi z tytułu sprzedaży benzyn silnikowych z zawartością bioetanolu, w tym zawartego w eterze etyto-tert-butylowym". Gdyby przyjąć za prawidłową interpretację z dnia 22 listopada 2007 r., należałoby stwierdzić, iż Minister Gospodarki wprowadził w błąd Komisję Europejską, podając zawyżoną kwotę zwolnień z podatku akcyzowego lub też uwzględnił w swoim Raporcie kwoty nienależnie zrealizowane przez podatników.
Spółka nie może zgodzić się także ze stanowiskiem, iż przepisy z zakresu cech fizykochemicznych biokomponentów „nie mieszczą się w zakresie szeroko rozumianych przepisów prawa podatkowego" i dlatego nie mogą mieć wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy. Spółka zwraca uwagę, iż przepis § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego określa wyłącznie podstawę ustalenia kwoty zwolnienia, nie precyzuje natomiast sposobu i metody ustalenia tej podstawy. Nie ma zatem, zdaniem Spółki, podstaw prawnych do odrzucania metody, pozwalającej pośrednio określić ilość biokomponentu, zawartego w produkcie (ETBE) dodawanym do paliwa silnikowego.
Odnosząc się do podniesionych zarzutów stwierdza się co następuje.
Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500, ze zm.) zwalnia się od akcyzy benzynę silnikową nieetylizowaną, spełniającą wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierającą powyżej 2% biokomponentów – w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny.
W myśl postanowień § 12 ust. 3 pkt 1 wymienionego rozporządzenia zwolnienie od akcyzy ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów.
W zakresie dotyczącym objaśnienia pojęcia biokomponent przepisy z zakresu podatku akcyzowego odsyłają do ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199, ze zm.). Stosownie do postanowień art. 2 pkt 3 i 4 ww. ustawy:
- biokomponenty to: bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne
- bioetanol to alkohol etylowy wytwarzany z biomasy, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym.
W świetle powyższego biokomponentem w rozumieniu przepisów ww. ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych nie jest zatem eter etylo-tert-butylowy, ale bioetanol w nim zawarty.
Stosownie do postanowień art. 2 ust. 2 lit. f dyrektywy 2003/30/WE z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych procent objętości bio-ETBE, który jest liczony jako biopaliwo, wynosi 47%.
W przypadku dodania do benzyny silnikowej zarówno bioetanolu, jak i eteru etylo-tert-butylowego – podstawą ustalenia kwoty zwolnienia będzie ilość litrów dodanego do benzyny silnikowej bioetanolu oraz ilość litrów bioetanolu zawartego w eterze etylo-tert-butylowym.
Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 22 listopada 2007 r. znak ITPP3/443-26/07/JK Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.