Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Sygnatura: IBPB2/415-123/08/BD
Hasła tematyczne: nieruchomości, sprzedaż nieruchomości, wywłaszczenie nieruchomości, zbycie
Kategoria: Podatek dochodowy od osób fizycznych –> Zwolnienia przedmiotowe
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Dróg przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 17 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 stycznia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Zarząd Dróg z racji umocowania statutowego i ustawowego w zakresie swoich działań, nabywa na potrzeby budowy i rozbudowy dróg nieruchomości gruntowe pozostające m.in. we własności osób fizycznych, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Aktualnie jednostka na potrzeby jak powyżej zamierza nabyć działkę gruntową zabudowaną budynkiem mieszkalnym od osoby fizycznej w trybie umownym (bez wywłaszczenia) określoną jako działka nr 1569 o pow. 0,1799 ha, za kwotę określoną przez rzeczoznawcę majątkowego w wysokości 288.290 zł. Opisana nieruchomość został nabyta przez obecnego właściciela w 2007r. w drodze darowizny (od swojej matki).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy osoba fizyczna sprzedająca wnioskodawcy ww. nieruchomość na cele uzasadniające wywłaszczenie obciążona zostanie 19% podatkiem dochodowym stosownie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 pkt 29 ustawy)…
Zdaniem wnioskodawcy obciążenie podatkiem sprzedawcy tej nieruchomości spowoduje odstąpienie od tej sprzedaży, a Zarząd Dróg jako jednostka budżetowa nie jest upoważniona do rekompensaty zapłaconego podatku. Niedokonany zakup opóźni inwestycję drogową co może spowodować nie wykorzystanie środków unijnych. W ocenie wnioskodawcy sprzedawca nieruchomości nie powinien ponieść obciążeń podatkowych w przypadku zawartej transakcji. Mijałoby się to z zasadami finansowymi inwestycji drogowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są przychody z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami;- nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości nabył jej własność w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50 % od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.
Jak wynika z powyższego zwolnienie nie będzie przysługiwać, gdy powyższe warunki dotyczące okresu sprzedaży oraz ceny nabycia będą spełnione łącznie. W przypadku, gdy spełniony będzie tylko jeden z nich albo żaden z nich, wówczas zwolnienie będzie podatnikowi przysługiwało.W analizowanym zdarzeniu przyszłym odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz Zarządu Dróg nastąpi w prawdzie przed upływem 2 lat od jej nabycia, ale nieruchomość ta została nabyta przez obecnego właściciela nieodpłatnie w formie darowizny co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia nieruchomości. Od istnienia ceny nabycia jest uzależniona sama możliwość spełnienia drugiego z warunków. Stosownie do art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Skoro zatem brak jest ceny przy nabyciu w drodze darowizny, nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.
W związku z powyższym na podstawie przestawionego zdarzenia przyszłego i brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.