Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Sygnatura: IP-PB3-423-426/07-3/KB
Hasła tematyczne: nakłady, pomoc publiczna, prowadzenie działalności gospodarczej, specjalna strefa ekonomiczna, wydatki inwestycyjne, zasada memoriałowa, zwolnienia podatkowe
Kategoria: Podatek dochodowy od osób prawnych –> Zwolnienia przedmiotowe
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007r. (data wpływu 02 listopada 2007r.) wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie specjalnych stref ekonomicznych- jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02 listopada 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie specjalnych stref ekonomicznych.
W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.
Spółka w dniu 22 września 1999r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka z racji uzyskiwania dochodów na terenie specjalnej strefy ekonomicznej korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Warunki korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji określone zostały w paragrafie 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia X specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 7 września 2004 r. Pismami z dnia 8 maja 2007 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z wnioskami o udzielenie na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie w dniu 1 lipca 2007r. nowelizacji Ordynacji podatkowej) informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie dotyczącym następujących pytań:
- Czy za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną i objęte zwolnieniem z podatku dochodowego należy uznać wszystkie wydatki inwestycyjne, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, poniesione od dnia uzyskania zezwolenia… Czy określenie „poniesione” oznacza koszty inwestycji ustalone zgodnie z zasadą memoriałową…
- Czy nakłady inwestycyjne poniesione do dnia 31.12.2006r., w rozumieniu metody memoriałowej, na środki trwałe w budowie przez przedsiębiorcę który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej przed 01.01.2000r. oraz nie jest przedsiębiorcą małym, ani średnim w rozumieniu definicji mikoprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw przyjętej przez Komisję WE – Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE, można zaliczyć do kosztów inwestycji, mimo braku przyjęcia danego składnika majątku trwałego (inwestycja w toku dla danego środka trwałego)…
- Czy „nie przeniesienie” w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne oznacza okres 5 lat liczony od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych na podstawie dokumentu OT (odbioru technicznego) oraz wartości niematerialnych i prawnych na podstawie innego dokumentu potwierdzającego dzień przyjęcia do użytkowania…
Trzema odrębnymi postanowieniami z dnia 23 lipca 2007r., Nr ŁUS-lI-2-423/138/07/JB, Nr ŁUS-II-2-423/139/07/JB, Nr ŁU5-Il-2-423/140/07/JB, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi postanowił o pozostawieniu pism Spółki z dnia 8 maja 2007r. bez rozpatrzenia z uwagi na fakt wszczęcia postępowania kontrolnego wobec Spółki przez Urząd Kontroli Skarbowej w dniu 15 maja 2007r. Jako podstawę prawną postanowień Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi wskazał na art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Od powyższych postanowień Spółka złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi trzema odrębnymi decyzjami z dnia 26 września 2007r. odmówił uchylenia zaskarżonych postanowień Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi. W rezultacie więc wnioski Spółki z dnia 8 maja 2007r. nie zostały rozpatrzone co do istoty, a Spółka nie uzyskała oczekiwanej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Dodatkowo postępowanie kontrolne, które uniemożliwiło Spółce uzyskanie odpowiedzi na wnioski z dnia 8 maja 2007r., zakończyło się wydaniem wyniku kontroli przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi w dniu 20.08.2007r.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną i objęte zwolnieniem z podatku dochodowego należy uznać wszystkie wydatki inwestycyjne, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, poniesione od dnia uzyskania zezwolenia…
- Czy określenie „poniesione” oznacza koszty inwestycji ustalone zgodnie z zasadą memoriałową…
- Czy nakłady inwestycyjne poniesione do dnia 31.12.2006r., w rozumieniu metody memoriałowej, na środki trwałe w budowie przez przedsiębiorcę, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefie Ekonomicznej przed 01.01.2000r. oraz nie jest przedsiębiorcą małym, ani średnim w rozumieniu definicji mikoprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw przyjętej przez Komisję WE — załącznik nr 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE, można zaliczyć do kosztów inwestycji, mimo braku przyjęcia danego składnika majątku trwałego (inwestycja w toku dla danego środka trwałego)…
- Czy „nie przeniesieniem” w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne oznacza okres 5 lat liczony od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych na podstawie dokumentu OT (odbioru technicznego) oraz wartości niematerialnych i prawnych na podstawie innego dokumentu potwierdzającego dzień przejęcia do użytkowania…
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i trzeciego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.
Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw z dnia 2 października 2003 r. (Dz. U. z 2003 Nr 188, poz.1840) dla przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 01.01.2000r. i nie jest przedsiębiorcą małym, ani średnim w rozumieniu definicji mikroprzedsiębiorstw, oraz małych i średnich przedsiębiorstw przyjętej przez Komisję WE – załącznik nr 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej wynosi 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006r. Stąd w pełni zasadne jest, zdaniem Spółki, zastosowanie zakresu zwolnień z podatku dochodowego właściwego dla przedsiębiorstw nie będących małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Zakres tych zwolnień określono w art. 5 ust. 2 lit. b ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw z dnia 2 października 2003r. Powyższe wynika z tego, że począwszy od dnia 31 maja 2004r. na podstawie art. 62 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2004r., Nr 123, poz. 1291) nadano nowe brzmienie artykułowi 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Zgodnie z brzmieniem art. 5 tej ustawy obowiązującym od 31 maja 2004r. do oceny czy mamy do czynienia z przedsiębiorcą małym, średnim czy dużym i wywodzenia z tego ustalenia skutków prawnych w zakresie przysługujących danemu przedsiębiorcy zwolnień podatkowych właściwe jest rozumienie pojęcia mały i średni przedsiębiorca takie, jak określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001r). Z treści art. 2 tego załącznika nr 1 wynika, że kwalifikacji do kategorii mikroprzedsiębiorstwa oraz małych i średnich przedsiębiorstw dokonuje się w oparciu o progi zatrudnienia oraz pułapy finansowe. Z kolei z treści art. 3 załącznika nr 1 wynikają typy przedsiębiorstw brane pod uwagę przy obliczaniu progu zatrudnienia i pułapu finansowego.
Szczególny charakter ma art. 3 ust. 4 załącznika nr 1. Zgodnie z tym przepisem „poza przypadkami określonymi w ust. 2 akapit drugi przedsiębiorstwo nie może być uznane za małe lub średnie przedsiębiorstwo, jeżeli 25% lub więcej kapitału lub praw do głosowania jest kontrolowane bezpośrednio lub pośrednio, wspólnie lub indywidualnie, przez jedno lub kilka organów państwowych”. Tak więc przepis ten wskazuje, że pewne kategorie przedsiębiorstw nie są przedsiębiorstwami małymi i średnimi. Innymi słowy, jeśli dane przedsiębiorstwo zostanie uznane za przedsiębiorstwo partnerskie lub przedsiębiorstwo związane (a takim przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 3 ust. 3 załącznika nr 1 jest Spółka), to oznacza że przedsiębiorstwo takie nie może zostać zaliczone do kategorii małych i średnich przedsiębiorstw. Spółka stoi na stanowisku, iż wszystkie wydatki inwestycyjne poniesione w rozumieniu metody memoriałowej do dnia 31.12.2006r., w tym również wydatki poniesione na środki trwałe w budowie, mimo braku przyjęcia danego składnika majątku trwałego na dzień 31.12.2006r. (inwestycja w toku dla danego środka trwałego) należy zaliczyć do kosztów inwestycji, stanowiących podstawę naliczenia maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych otrzymywanych na terenie strefy dochodów na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 22.09.1999r. Przepisem wykonawczym do ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U z 2007r. Nr 42, poz. 274) i aktualnie obowiązującym w zakresie X specjalnej strefy ekonomicznej jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 października 2006r. w sprawie X specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006r. Nr 200, poz. 1473 ze zm.).
Art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) wskazuje, że przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001r., zachowując prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych- podzielił przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie strefy, na 3 grupy.: przedsiębiorcy mali i średni
- 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. – dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
- 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. – dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
- 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. – dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).
Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z ta inwestycją. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie X specjalnej strefy ekonomicznej pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednie w § 6, 7 i 8. Przez nową inwestycję- stosownie do ust. 4 należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian w zakresie produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym, także zmian w zakresie świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego w przypadku nie dokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. Na podstawie ust. 5 nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe. Stosownie do § 6 ust. 5 minimalna wysokość kosztów inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, wynosi 100 tys. euro.
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia X specjalnej strefy ekonomicznej zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że:
- nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne- przez okresie 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
- będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat, od momentu gdy cała inwestycja zostanie zakończona.
W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
- zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich – zgodnie z odrębnymi przepisami – do składników majątku podatnika,
- rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
Spółka zaznacza we wniosku, że zgodnie z powyższymi przepisami zaliczana jest do dużych przedsiębiorców, a więc na podstawie art. 5 ust. 2 lit. b ustawy z 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw dochody przez nią uzyskane są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych z ograniczeniem wielkości zwolnień do 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006r. Jednocześnie stanowiskiem Spółki wszystkie wydatki inwestycyjne w rozumieniu metody memoriałowej poniesione do dnia 31.12.2006r., w tym również na środki trwałe w budowie mimo braku przyjęcia danego składnika majątku do używania, należy zaliczyć do kosztów inwestycji, stanowiących podstawę naliczania maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej.
Należy zauważyć, iż za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu ww. rozporządzenia należy uznać tylko te wydatki, które zostaną przeznaczone na nabycie, rozbudowę i modernizację środków trwałych zaliczonych do składników majątku podatnika. W związku z powyższym trudno zgodzić, się z argumentacją Spółki, iż będą to wszystkie wydatki inwestycyjne poniesione do dnia 31.12.2006r. Należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zwolnień podatkowych są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego winny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z wykładnią językową. Ponadto warunkiem skorzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wielkość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych jako koszty inwestycji, należy określać zgodnie z zasadą kasową, tj. przyjmując moment faktycznego zrealizowania kosztów w znaczeniu kasowym a nie memoriałowym. „Poniesienie” wydatku musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. W związku z tym nie jest wystarczające, dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego, jedynie dokonanie odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.