Czy w świetle przepisów art. 12 w zw. z art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie od podatku dochodowego będzie obejmowało całość dochodów Spółki? Czy w świetle przepisów § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007r. w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej wydatki poniesione na inwestycje w stacje przekaźnikowe rozmieszczone na terenie całego kraju niezbędne do prowadzenia działalności mogą być uznane za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną?


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Sygnatura: IP-PB3-423-428/07-2/KB

Hasła tematyczne: dochód, pomoc publiczna, prowadzenie działalności gospodarczej, teren, zwolnienie

Kategoria: Podatek dochodowy od osób prawnych –> Zwolnienia przedmiotowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007r. (data wpływu 05 listopada 2007r.) wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie specjalnych stref ekonomicznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 listopada 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dotyczący zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych całości dochodów Spółki uzyskiwanych w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza rozpocząć działalność w dziedzinie telekomunikacji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w X. Działalność ta będzie obejmowała usługi w zakresie technologii mobilnych, takich jak telefonia komórkowa i stacjonarna oraz Internet. Do świadczenia usług Spółka będzie wykorzystywała głównie kluczowe urządzenia zlokalizowane na terenie strefy oraz sprzęt umieszczony poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej, przy czym dotyczy do zarówno świadczenia usług na rzecz podmiotów działających w strefie, jak i poza jej obszarem. Na terenie całego kraju Spółka zamierza wznieść stacje przekaźnikowe niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Spółka planuje uzyskać zezwolenie na działalność w strefie, z czym wiąże się możliwość korzystania ze zwolnień podatkowych w podatku dochodowym. Siedziba Spółki mieści się w Q.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy w świetle przepisów art. 12 w zw. z art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie od podatku dochodowego będzie obejmowało całość dochodów Spółki…
  2. Czy w świetle przepisów § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007r. w sprawie X specjalnej strefy ekonomicznej wydatki poniesione na inwestycje w stacje przekaźnikowe rozmieszczone na terenie całego kraju niezbędne do prowadzenia działalności mogą być uznane za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną…

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem wnioskodawcy w świetle przepisów ustawy specjalnych strefach ekonomicznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody z całości działalności Spółki, jako prowadzonej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w razie uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy w zakresie wskazanym w zezwoleniu. Zgodnie z art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

W myśl art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do osób prawnych zasady, o których mowa zawarte są w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. W myśl art. 17 ust. 4 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Ponadto, w razie cofnięcia zezwolenia podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego. W takim wypadku, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę – w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego – w zeznaniu rocznym. Kluczową kwestią zdaniem Spółki jest wykładnia sformułowania „działalność gospodarcza prowadzona na terenie strefy”, gdyż przepisy nie precyzują jakie kryteria należy spełnić, aby uznać daną działalność za prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W związku z tym należy przeanalizować możliwe kryteria, których spełnienie będzie oznaczało, że działalność jest prowadzona na obszarze X Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pozwoli to udzielić odpowiedzi na pytanie, czy zwolnieniem podatkowym powinny być objęte wszystkie dochody Spółki z działalności wskazanej w zezwoleniu, czy też jedynie dochody uzyskane ze sprzedaży podmiotom działającym w strefie lub dochody z usług wykonywanych na terenie strefy…

Po pierwsze, zdaniem Spółki należy wskazać, iż bez znaczenia dla omawianych regulacji jest miejsce siedziby podmiotu prowadzącego działalność w strefie. Przepisy regulujące możliwość korzystania ze zwolnień podatkowych w związku z działalnością w X Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie zawierają bowiem wymogu formalnego związanego z rejestracją danego podmiotu na terytorium strefy. Podobny pogląd wyrażają organy podatkowe wskazując, iż adres siedziby figurujący w Krajowym Rejestrze Sądowym nie ma wpływu na uznanie, że działalność podmiotu prowadzona jest na terenie strefy (postanowienie w sprawie interpretacji wydane przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w dniu 22 czerwca 2006r., Nr ŁUS-II-2-423/96/06/JB).

Po drugie, analizując kwestię prowadzenia działalności na terenie strefy należy uwzględnić uwarunkowania technologiczne i specyfikę branży telekomunikacyjnej, w której działa Spółka. Świadczenie usług telekomunikacyjnych z założenia nie ogranicza się bowiem do danego zamkniętego (w sensie geograficznym) obszaru, jeżeli przyjąć jako kryterium dostępność tych usług. Jest bowiem oczywiste, że klienci Spółki, korzystający z technologii mobilnej zgodnie z jej przeznaczeniem będą się poruszać i przemieszczać nie tylko poza teren strefy, ale także poza terytorium kraju oraz będą wykonywać połączenia do podmiotów spoza strefy. Temu celowi ma służyć gęsta sieć stacji przekaźnikowych, umieszczonych zarówno na terenie strefy, jak i poza nią. Do pokrycia terytorium kraju zasięgiem sieci Spółka została zresztą zobowiązana w decyzji o rezerwacji częstotliwości. Stąd, zdaniem Spółki nie jest możliwe rozpatrywanie usług świadczonych przez Spółkę pod kątem ich fizycznego „wykonywania” na terenie strefy.

Spółka zaznacza, iż nieadekwatnym kryterium jest również odwoływanie się do miejsca siedziby usługobiorców w celu ustalenia, czy działalność wykonywana jest na terenie strefy. Wynika to ze specyfiki branży w jakiej działa Spółka. W przypadku np. telefonii komórkowej oczywiste jest, że usługobiorcy z siedzibą lub miejscem zamieszkania na terenie strefy będą korzystać z usług Spółki obejmujących terytorialnie także miejsca poza strefą. Podobnie usługobiorcy spoza strefy będą wykonywać połączenia do osób z terenu strefy. To kryterium prowadziłoby zatem do absurdalnych rezultatów. Dlatego jak wskazuje Spółka, w przypadku prowadzenia działalności częściowo poza obszarem strefy konieczne jest wyodrębnienie organizacyjne tej części działalności w celu ustalenia proporcji dochodów zwolnionych od podatku. W doktrynie wskazuje się, iż z praktycznego punktu widzenia konieczna będzie możliwość przyporządkowania określonych przychodów i kosztów do działalności strefowej, tak aby z łatwością móc określić dochód podlegający opodatkowaniu. Spełnienie powyższego kryterium jest technicznie niemożliwe w przypadku Spółki. Ponadto, podstawy do wykluczenia działalności Spółki z obszaru strefy nie daje sposób zawierania umów z usługobiorcami. Spółka będzie korzystać z punktów obsługi klienta funkcjonujących na terenie kraju oraz z gęstej sieci sprzedaży. Sprzedaż usług będzie również odbywać się za pośrednictwem Internetu. Miejsce zawierania umów oraz korzystanie z sieci placówek (w tym na zasadzie franczyzy) nie determinuje zdaniem Spółki miejsca prowadzenia działalności. Zdaniem Spółki najważniejszym kryterium uznania, że działalność jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest kryterium umiejscowienia kluczowych dla danej działalności urządzeń, sprzętu i pracowników, czyli swego rodzaju „mózgu” działalności (bez której działalność ta w żadnym zakresie nie może być prowadzona). W przypadku Spółki jest to miejsce posadowienia serwerów i urządzeń służących do generowania ruchu (czyli sygnałów abonentów), bez których nie byłoby możliwe prowadzenie działalności w zakresie wysokich technologii (telefonia i Internet) oraz miejsce pracy obsługujących te urządzania pracowników, czyli terytorium X Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Należy podkreślić, iż bez urządzeń usytuowanych na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej, prowadzenie przez Spółkę jakiejkolwiek działalności telekomunikacyjnej, wyłącznie w oparciu o pozostałą, usytuowaną poza specjalną strefą ekonomiczną infrastrukturę nie byłoby technicznie możliwe. Urządzenia te dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, odgrywać będą rolę centrum zarządzania całą siecią telekomunikacyjną Spółki, w którym odnotowany zostanie każdy przypadek włączenia się klienta do sieci i realizacji połączenia. Ponadto immanentną cechą tych urządzeń jest zdolność do przyjęcia, zidentyfikowania wygenerowanego sygnału oraz dalszego jego ukierunkowania zgodnie z żądaniem klienta. Dlatego zdaniem Spółki oczywistym jest, iż dla funkcjonowania podmiotów komercyjnych, kształtujących politykę działania w oparciu o przewidywany odpowiedni wynik ekonomiczny, kwestią zasadniczą jest prawidłowe rozpoznanie i sklasyfikowanie wyprodukowanych towarów i świadczonych usług. Urządzenia mające znaleźć się na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dzięki automatycznemu zapisowi danych, umożliwiają rozpoznanie charakteru usługi, jej cech oraz podmiotu uzyskującego usługę, co warunkuje prawidłowy przebieg procesu rozliczeń z klientem i uzyskiwania przez Spółkę dochodów.

Spółka zaznacza, iż organy podatkowe w dotychczasowej praktyce potwierdzają prezentowane wyżej stanowisko i przyjmują że działalność gospodarcza prowadzona jest na terenie strefy, gdy wykonuje się na jej obszarze czynności główne będące przedmiotem udzielonego zezwolenia (świadczenie usług, produkcja towarów), niezależnie od faktu, iż zamówienia na wytwarzane w strefie dobra pozyskiwane są przez placówkę położoną poza strefą. Najistotniejsze jest, aby wytworzenie i sprzedaż towarów lub usług miała miejsce na terenie strefy (interpretacja wydana przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w dniu 29 sierpnia 2005r, Nr DPI/423-30/05/61029). Teza ta potwierdza również przedstawiony wyżej pogląd o nierelewantności miejsca dokonywania samej sprzedaży usług.

W przypadku Spółki poza obszarem strefy będzie prowadzona wyłącznie działalność marketingowa mająca charakter pomocniczy do działalności telekomunikacyjnej oraz będzie urzędował zarząd Spółki. Działalność pomocnicza poza strefą nie powoduje jednakże wykluczenia działania (i korzystania z preferencji podatkowych) w strefie. Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem organów skarbowych, jedynie w sytuacji, gdy dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalności pomocniczą niezbędną do realizacji działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnieniu podatkowemu podlegać będą zatem nie tylko przychody i związane z nimi koszty uzyskania będące bezpośrednio wynikiem działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, ale także przychody i koszty ich uzyskania z każdej innej działalności pomocniczej niezbędnej do jej prowadzenia (m. in. interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z dnia 12 marca 2007r, Nr US.OP/423/14/2007 oraz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 2 sierpnia 2004r, Nr IS.I/3-423/65/04). A zatem jak podkreśla Spółka w doktrynie i orzecznictwie podatkowym ukształtował się pogląd, że zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega nie tylko dochód z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na jej prowadzenie specjalnej strefy ekonomicznej, ale również dochód z funkcjonalnie z nią związanej działalności pomocniczej niezbędnej do realizacji działalności objętej zwolnieniem (koniecznej do racjonalnego i prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej zwolnionej od opodatkowania).

Zdaniem Spółki uprawniona jest teza, że w świetle powyższego nie ma znaczenia dla uznania działalności Spółki za prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej fakt, iż poza jej obszarem znajdują się stacje nadawczo-odbiorcze wykorzystywane do przekazu danych i informacji. Obiekty te będą sterowane z bazy, jaką jest „mózg” Spółki znajdujący się strefie. Nie będzie tam zatrudnionego personelu ze względu na zautomatyzowanie sprzętu W związku z tym samo funkcjonowanie słupów przekaźnikowych nie stanowi prowadzenia działalności poza obszarem strefy lecz jest to integralny element działalności gospodarczej Spółki prowadzonej na terenie specjalnej strefie ekonomicznej. Innymi słowy, obiekty te są narzędziem niezbędnym do prowadzenia działalności przez Spółkę. W uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 14 maja 1998r. (sygn akt III CZP 12/98) sąd stwierdził, ze czynności podejmowane przez podmiot gospodarczy wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej, gdy pozostają w funkcjonalnym związku z tą działalnością w szczególności podejmowane są w celu realizacji zadań związanych z przedmiotem działalności tego podmiotu. Teza ta potwierdza przedstawione wyżej przez Spółkę rozumowanie. Dodatkowo Spółka zaznacza, iż także w literaturze wskazuje się, że podmiot działający na terenie strefy, ale faktycznie wykonujący poza terenem tej strefy czynności nierozerwalnie i funkcjonalnie związane z działalnością objęte „ zezwoleniem ma prawo do zwolnienia podatkowego w pełnym zakresie. Pogląd ten związany jest z formalno – prawnym ujęciem pojęcia „działalność gospodarcza prowadzona na terenie strefy”, w ramach którego istotne jest, by wykonywane czynności – niezależnie od miejsca, w którym są realizowane – mieściły się (wiązały się funkcjonalnie) w przedmiotowym zakresie udzielonego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy. Dlatego zdaniem Spółki nie uważa się za naruszenie wymogu prowadzenia działalności na terenie strefy wykonywania przez osoby zatrudnione przez podmiot poza terenem strefy, czynności takich jak sprzedaż prowadzenie marketingu, usług transportowych, obsługi serwisowej i instalacji produktów wytworzonych w strefie, jeżeli czynności te są w bezpośredni sposób związane z prowadzoną przez podmiot działalnością gospodarczą na terenie strefy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U z 2007r. Nr 42, poz. 274). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art.17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Natomiast w myśl art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na ternie strefy.

Stosownie do § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007r. w sprawie X specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 26, poz. 163) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. A więc zgodnie z tym przepisem przedsiębiorca musi ustalić, jaka część dochodu przypada na działalność poza terenem strefy i podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza uzyskać zezwolenie na prowadzenia działalności w dziedzinie telekomunikacji na terenie X specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie technologii mobilnych, tj. telefonia komórkowa i stacjonarna i internet. Na terenie strefy Spółka planuje umiejscowić kluczowe dla tego rodzaju działalności urządzenia, sprzęt (serwery i urządzenia służące do generowania sygnałów abonentów), jak również pracowników obsługujących te urządzenia. Usługi będą również sprzedawane za pomocą Internetu. Natomiast poza obszarem strefy będą znajdowały się stacje nadawczo – odbiorcze wykorzystywane do przekazu danych i informacji, które będą sterowane z bazy znajdującej się na terenie strefy, punkty obsługi klienta oraz gęsta sieć sprzedaży. Spółka zaznacza, że urządzenia usytuowane na terenie specjalnej strefy ekonomicznej odgrywać będą rolę centrum zarządzania całą siecią telekomunikacyjną Spółki, w którym odnotowany zostanie każdy przypadek włączenia się klienta do sieci i realizacji połączenia. Działalność telekomunikacyjna prowadzona wyłącznie w oparciu o pozostałą, usytuowaną poza specjalną strefą ekonomiczną infrastrukturą nie byłaby technicznie możliwa. Dodatkowo poza terenem strefy będzie się mieściła siedziba Spółki, zarząd i będzie prowadzona działalność marketingowa. Spółka zaznacza, iż z uwagi na specyfikę branży telekomunikacyjnej nie jest możliwe ograniczenie usług do zamkniętego obszaru, gdyż klienci Spółki korzystający z technologii mobilnej będą się poruszać i przemieszczać nie tylko po terenie strefy ale również i poza nią. Temu celowi ma służyć gęsta sieć stacji przekaźnikowych umieszczonych zarówno na terenie strefy, jak i poza nią. Jednocześnie Spółka zaznacza, iż umieszczenie odbiorników poza strefą jest niezbędne dla funkcjonowania urządzeń (środków trwałych) znajdujących się na terenie strefy i umożliwiających Spółce wykonywanie działalności gospodarczej.

Należy zgodzić się ze Spółką, iż przepisy podatkowe nie uzależniają prawa do skorzystania z zezwolenia, od rejestracji podmiotu na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z tym rejestracja podmiotu poza strefą nie ma wpływu na uznanie, iż działalność gospodarcza podmiotu prowadzona jest na terenie strefy. Natomiast rozstrzygając kwestię czy zwolnieniem z opodatkowanie będzie objęty dochód Spółki należy zwrócić uwagę na fakt, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia należy uznać, że aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie strefy. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (wersja internetowa) „prowadzić” to znaczy: „wykonywać, kontynuować jakąś czynność, działalność”, „być odpowiedzialnym za funkcjonowanie i przebieg czegoś, zajmować się czymś”. Natomiast „wykonywać” to zrobić coś, wyprodukować coś. Miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku Spółki w zakresie branży telekomunikacyjnej (bazy, w której działalność będzie organizowana i która stanowi zaplecze do sprawnego jej funkcjonowania, tj. bazy, w której znajdą się serwery i urządzenia służące do generowania sygnałów abonentów) będzie X specjalna strefa ekonomiczna. A więc dochody z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych otrzymywane na terenie strefy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast dochody generowane przez Spółkę z tytułu umów zawieranych poza terenem strefy, nie będą spełniały warunków przewidzianych w powyższym przepisie. W sytuacji więc otrzymywania dochodów zarówno na terenie strefy jak i poza strefą Spółka, zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej, winna wydzielić organizacyjnie działalność prowadzoną na terenie strefy.

W tym miejscu należy zauważyć, iż ustawodawca nie doprecyzował o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne chodzi, uważa się, iż pojęcie to może być rozumiane szeroko i każda wyodrębniona organizacyjnie działalność prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej może być objęta zwolnieniem pod warunkiem zgodności profilu tej działalności z zakresem określonym w zezwoleniu. Z praktycznego punku widzenia konieczne będzie stworzenie możliwości przyporządkowania określonych przychodów i kosztów do działalności strefowej tak, aby z łatwością móc określić dochód podlegający zwolnieniu. W związku z tym mimo braku konieczności prowadzenia odrębnych ksiąg przedsiębiorca musi zapewnić możliwość wiarygodnego ustalenia wartości dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie strefy i podlegającego zwolnieniu. Tak więc wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym ( w tym majątkowym) oraz kadrowym.

Przy ocenie przedmiotu zwolnienia nie można się również zgodzić ze Spółką, że istnieją podstawy do przyjęcia podziału działalności gospodarczej na podstawową w zakresie usług teleinformatycznych i pomocniczą w zakresie działalności marketingowej. Działalnością pomocniczą będzie taka działalność, która jest realizowana po to, aby wspierać podstawową działalność jednostki bez, której nie mogłaby ona funkcjonować. Trudno zgodzić się z tezą, że działalność marketingowa jest niezbędna i konieczna dla prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Działalność marketingowa stanowić będzie dodatkową działalność Spółki prowadzoną poza terenem strefy, która pośrednio będzie związana z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dlatego przychody otrzymywane z tej działalności winny być opodatkowane na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.