Podatku od towarów i usług w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Sygnatura: IP-PP2-443-545/07-3/AZ

Hasła tematyczne: banki, cash-pooling, obrót, świadczenie usług

Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Podatnicy i płatnicy –> Inne grupy podatników

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 05 listopada 2007 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu na podatek od towarów i usług udziału w systemie cash pooling.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do systemu cash-poolingu polegającego na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową, prowadzonego przez Bank AG (dalej: DB AG) z siedzibą w Niemczech. Spółka będzie uczestniczyć w systemie cash-poolingu za pośrednictwem X, spółki prawa szwajcarskiego.

X została wybrana jako podmiot, który będzie występował w roli Q, reprezentującego spółkę wobec DB AG, a także wobec innych banków, z którymi Grupa X ma podpisane umowy cash-poolingu.

X nie ma statusu banku.

Spółka posiada rachunek bankowy w Bank Polska S.A. (dalej: DB Polska) oraz zamierza otworzyć rachunek w DB AG. Q zamierza również otworzyć rachunek bankowy w DB AG.

DB AG będzie prowadzić w imieniu i na rzecz Q tzw. Rachunek Docelowy Q, na którym dokonywana będzie konsolidacja środków z rachunku Spółki w złotówkach.

Następnie, środki te będą brały udział w ogólnym systemie cash-poolingu, w którym uczestniczą inne spółki z Grupy K, prowadzonym przez DB AG lub inny bank w różnych walutach: EUR, USD etc.

W sytuacji, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku Spółki w DB Polska wykazywane będzie saldo dodatnie, DB Polska będzie transferować środki z tego rachunku Spółki na jej rachunek prowadzony przez DB AG. Następnie DB AG przetransferuje środki z rachunku Spółki w DB AG na Rachunek Docelowy Q.

W sytuacji, gdy na koniec dnia roboczego na rachunku Spółki w DB Polska powstanie saldo ujemne, środki z Rachunku Docelowego Q transferowane będą na rachunek Spółki w DB AG w wysokości salda ujemnego powstałego na rachunku Spółki w DB Polska. Następnie, DB AG przetransferuje te środki na rachunek Spółki w DB Polska.

W konsekwencji, na koniec dnia roboczego w każdym przypadku, zarówno na rachunku Spółki w DB AG, jak i w DB Polska saldo będzie równe zeru.

Po zakończeniu danego miesiąca Q (posiadacz rachunku Docelowego w DB AG) dostarczy Spółce informację zawierającą zestawienie przepływów pieniężnych oraz zestawienie należnych odsetek, wynikających z transferów pieniężnych pomiędzy uczestnikami systemu cash-poolingu, których dokonał DB AG lub inny bank między rachunkiem Q a rachunkami uczestników (między uczestnikami systemu, tj. Spółką i pozostałymi spółkami z Grupy, nie będzie dochodzić do bezpośrednich transferów pieniężnych). Spółka będzie otrzymywać zestawienie dotyczące wyłącznie jej własnych przepływów pieniężnych.

Obciążające Spółkę odsetki (w przypadku wystąpienia u spółki salda ujemnego) przelewane są na Rachunek Docelowy Q, zaś odsetki należne Spółce (w przypadku wystąpienia salda dodatniego) Q przelewa na rachunek wskazany przez Spółkę.

Za świadczenie wspomnianej usługi DB AG lub inny bank pobiera miesięczne wynagrodzenie w formie opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie, jakie pobiera Bank AG w formie opłaty powoduje dla Spółki powstanie obowiązku podatkowego VAT…

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie, jakie pobiera DB AG w formie opłaty powinno być klasyfikowane jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług pośrednictwa finansowego (PKWiU 65.23.10), podlegających zwolnieniu z VAT. Z uwagi na art. 27 ust. 3 i 4 w związku z art. 17 ustawy o VAT, Spółka będzie podatnikiem VAT z tytułu importu usługi finansowej.

Zdaniem Spółki, nabywane od DB AG usługi związane z zarządzeniem płynnością finansową powinny być traktowane jako „usługi pośrednictwa finansowego”, gdzie indziej nie sklasyfikowane” (PKWiU 65.23.10), zgodnie z klasyfikacją statystyczną dokonaną przez Główny Urząd Statystyczny (opinia wydana na wniosek Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 19 grudnia 2006 r. nr OB.-02-22-5672/KU-650/2006/5803).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT.

Wskazanie powyższej normy ma zastosowanie w sytuacji, gdy nie znajdują zastosowania liczne regulacje szczególne. I tak, w związku z taką regulacją szczególną zawartą w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, w przypadku usług bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki, świadczonych na rzecz:

  • osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  • podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę –

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, przez „import usług” rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3,4,6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Zdaniem Spółki w sytuacji, kiedy DB AG będzie pobierał wynagrodzenie w formie opłaty z tytułu świadczenia usługi cash-poolingu, Spółka, jako nabywca usługi, będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usług finansowych, wykonanych przez DB AG w ramach systemu zarządzania płynnością finansową.

Spółka pragnie podkreślić, iż na stronach Ministerstwa Finansów opublikowane zostały postanowienia organów podatkowych wydanych w indywidualnych sprawach podatników, potwierdzające przedstawione powyżej stanowisko dotyczące powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usługi pośrednictwa finansowego w związku z zapłatą wynagrodzenia za świadczenie usługi cash-poolingu (np. postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 21 kwietnia 2006 r., sygn. 1473/WV/443/530/42/2006/HZ).

Z uwagi na fakt, iż usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 65.23.10) podlegają zwolnieniu z VAT, Spółka będzie obowiązana do wykazania kwoty netto w pozycji 34 deklaracji VAT-7 „import usług” w momencie wystawienia dokumentu obciążeniowego przez DB AG, nie później niż 7 dnia od dnia wykonania usługi (tj. od końca danego okresu rozliczeniowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejszą interpretację organ podatkowy oparł o klasyfikację statystyczną wymienioną przez Podatnika w opisanym zdarzeniu przyszłym (PKWiU 65.23.10 „usługi pośrednictwa finansowego, świadczone przez bank zarządzający płynnością finansową”).

Podkreślić należy, ze do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielenia pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów do poszczególnych grupowań PKWiU upoważnione są wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. O powyższym Podatnik został poinformowany przez tut. organ podatkowy wezwaniem do uzupełnienia wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. Ponieważ do dnia wydania powyższego postanowienia nie udało się skutecznie doręczyć wezwania, niniejsza interpretacja przepisów podatkowych została wydana zgodnie z podaną przez Wnioskującego klasyfikacją statystyczną świadczonych usług.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.