1. Czy wydatki poniesione na opracowanie mapy numerycznej terenu, na którym zlokalizowana jest firma oraz pas terenu przyległego do zakładu S.A., która to następnie została przekazana do Starostwa Powiatowego w X stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu?2. Czy wydatki, o których mowa w pkt 1 nie będące kosztami bezpośrednimi powinny być zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych potrącone w dacie ich poniesienia, czyli w dacie ujęcia tych kosztów w księgach rachunkowych, która jest równoznaczna z datą określoną na fakturze dokumentującej zakup mapy numerycznej?


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Sygnatura: ILPB3/423-213/07-2/MC

Hasła tematyczne: koszty pośrednie, koszty uzyskania przychodów, podatek dochodowy od osób prawnych

Kategoria: Podatek dochodowy od osób prawnych –> Koszty uzyskania przychodów –> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 06.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pośrednich kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pośrednich kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

S.A. poniosła w roku 2007 wydatki na zakup mapy zasadniczej pełnej treści w formie numerycznej dla terenu zakładu oraz dla pasa terenu do niego przyległego(30 – 50 m od granicy zakładu). Mapa ta przedstawia:

  • kontury budynków,
  • kontury użytków gruntowych,
  • granice działek, dla których brak danych numerycznych,
  • elementy sytuacyjno – wysokościowe,
  • elementy sieci uzbrojenia terenu (urządzenia naziemne, nadziemne i podziemne).

Dane o wszystkich wyżej wymienionych elementach mapy, pozyskane zostały w wyniku bezpośrednich pomiarów terenowych, dzięki czemu mapa ta jest aktualna i ma bardzo wysoką dokładność położenia poszczególnych obiektów sytuacyjnych. Mapa ta jest sporządzona w specjalistycznym programie komputerowym i dzięki temu możliwe będzie powiązanie jej elementów z informacjami opisowymi, a tym samym wykorzystanie jej w zarządzaniu nieruchomościami należącymi do zakładu, w zarządzaniu bezpieczeństwem na terenie zakładu, jak również przy projektowaniu nowych przedsięwzięć inwestycyjnych. Istotną zaletą takiej mapy będzie również możliwość jej szybkiej aktualizacji. Spółka nie miała obowiązku sporządzenia mapy zasadniczej, jednakże dotychczas obowiązująca mapa zdeponowana w Starostwie Powiatowym opracowana w wersji analogowej, zawierała pewne niedokładności w pomiarach, które powodowały kolizje w pracach remontowych bądź inwestycyjnych. Ponadto papierowa wersja mapy powodowała wydłużony okres nanoszenia zgłaszanych przez Spółkę aktualizacji. W związku z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 16 lipca 2001 r. w sprawie zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych, ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy danych, a także ogólnych warunków umów o udostępnianie tych baz (Dz. U. z 2001 r. Nr 78 poz. 837), określającym szczegółowe zasady i tryb zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, Spółka przekazała do Starostwa Powiatowego przygotowaną mapę numeryczną i jednocześnie zawarła ze Starostwem umowę o udostępnienie tej bazy danych. Umowa ta zgodnie z ww. rozporządzeniem określa preferencje, jakie otrzyma Spółka z uwagi na sfinansowanie wykonania tej mapy. Będą to między innymi:

  • zapewnienie aktywnego podglądu (z możliwością dołączania przez Spółkę informacji opisowych do poszczególnych obiektów mapy zasadniczej drogą elektroniczną transmisji danych bez możliwości zmiany jej treści graficznej przez Spółkę);
  • zwolnienie Spółki z opłaty podstawowej w wysokości 11.250,00 PLN za udostępnienie numerycznej mapy zasadniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki poniesione na opracowanie mapy numerycznej terenu, na którym zlokalizowana jest firma oraz pasa terenu przyległego do zakładu S.A., która to następnie została przekazana do Starostwa Powiatowego w X, stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu…
  2. Czy wydatki, o których mowa w pkt 1, nie będące kosztami bezpośrednimi powinny być zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych potrącone w dacie ich poniesienia, czyli w dacie ujęcia tych kosztów w księgach rachunkowych, która jest równoznaczna z datą określoną na fakturze dokumentującej zakup mapy numerycznej…

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodu są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione na zakup mapy numerycznej terenu zakładu oraz pasa terenu do niego przyległego, która następnie została przekazana do Starostwa Powiatowego, zostały poniesione przez Spółkę w celu zabezpieczenia źródła przychodu i jako, że nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią koszt uzyskania przychodu dla Spółki. Spółka podjęła decyzję o sporządzeniu numerycznej mapy geodezyjno – kartograficznej terenu zakładu, ponieważ mapa, którą dysponowało dotychczas Starostwo Powiatowe i na podstawie której wydawało Spółce mapy do celów opiniodawczych i projektowych, wykazywała pewne niezgodności z rzeczywistością w terenie, głównie w usytuowaniu sieci podziemnych oraz ważnych elementów sytuacyjnych, np. budynków i budowli. Mapy te nie dawały Spółce bezpieczeństwa prawidłowego, bezawaryjnego prowadzenia prac inwestycyjnych. Spółka z uwagi na zakwalifikowanie do grupy zakładów o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zgodnie z art. 261 ustawy Prawo Ochrony Środowiska, zobowiązana jest do sporządzenia wewnętrznego planu operacyjno – ratowniczego. Plan ten wymaga dokładnej oraz na bieżąco aktualizowanej mapy sytuacyjnej zakładu, na podstawie której jednoznacznie można ustalić np. miejsca położenia rurociągów podziemnych, którymi przesyłane są niebezpieczne wyroby produkowane przez Spółkę. Tych i innych niezbędnych informacji Spółka nie mogła uzyskać z map dotychczas istniejących i zdeponowanych w Starostwie Powiatowym, dlatego też Spółka podjęła decyzję o opracowaniu mapy na własny koszt. Poniesiony koszt jest kosztem poniesionym w celu zabezpieczenia przychodów Spółki, gdyż daje Spółce możliwość przeprowadzania prac inwestycyjnych, remontowych, przy zachowaniu określonych wymogów bezpieczeństwa, wymaganych od firm chemicznych. Z uwagi na możliwość aktywnego podglądu do mapy z możliwością dołączenia przez Spółkę informacji opisowych do poszczególnych obiektów mapy zasadniczej, będzie ona mogła wykorzystać tę mapę jako podstawę budowanego w Spółce Systemu Informacji Przestrzennej, wspomagającego zarządzanie bezpieczeństwem na terenie zakładu (określenie stref zagrożenia, dróg ewakuacyjnych) oraz nieruchomościami i infrastrukturą techniczną. Wydatek na opracowanie mapy numerycznej, z uwagi na brak możliwości powiązania go z konkretnym przychodem, jest dla Spółki kosztem pośrednim i zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zaliczony do kosztów uzyskania w dacie poniesienia, czyli w dacie ujęcia tych kosztów w księgach rachunkowych, która jest równoznaczna z datą określoną na fakturze dokumentującej zakup mapy numerycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art.15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Natomiast przepis art. 15 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c ustawy). Kwestię kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami, reguluje przepis art. 15 ust. 4d cytowanej ustawy. Stanowi on, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Mając na uwadze powyższe, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest tak wyraźny, co powoduje, iż każdą sytuację należy oceniać odrębnie, stosując zasadę zdrowego rozsądku.

Ustawodawca dokonał pewnego podziału kosztów, a mianowicie na koszty bezpośrednie, tj. koszty związane z uzyskaniem przychodów i koszty pośrednie tj. koszty związane z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Na gruncie wskazanych przepisów, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup mapy zasadniczej pełnej treści w formie numerycznej dla terenu zakładu oraz dla pasa terenu przyległego do zakładu powinny być zaliczone do pośrednich kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka będzie mogła wykorzystać tę mapę jako podstawę budowanego w Spółce Systemu Informacji Przestrzennej wspomagającego zarządzanie bezpieczeństwem na terenie zakładu (określenie stref zagrożenia, dróg ewakuacyjnych), zarządzanie nieruchomościami należącymi do Spółki i infrastrukturą techniczną. Przedmiotowa mapa daje Spółce możliwość przeprowadzania prac inwestycyjnych, remontowych przy zachowaniu określonych wymogów bezpieczeństwa wymaganych od firm chemicznych. Wobec powyższego, wydatek poniesiony przez Spółkę na zakup przedmiotowej mapy należy uznać za koszt uzyskania przychodu w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Ad. 2

Zgodnie z wyżej przytoczonym art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Ponadto, zgodnie z art. 4e ww. ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Należy podkreślić, iż zasady rozliczania kosztów winny zostać określone przez Spółkę w przyjętej polityce rachunkowości. Wydatki poniesione przez Spółkę na zakup przedmiotowej mapy mają charakter kosztów pośrednich, które trudno przyporządkować do określonego strumienia przychodów. Należy je zatem, w świetle powyższych przepisów, uznać za koszt podatkowy w dacie ich poniesienia, czyli de facto w dniu ujęcia ich w księgach rachunkowych. Skoro Spółka księguje przedmiotowe wydatki w dacie określonej na fakturze, w tym samym dniu powinna je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.