Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Sygnatura: ILPP1/443-377/07-2/BP
Hasła tematyczne: bonus, czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, premia pieniężna
Kategoria: Podatek od towarów i usług –> Zakres opodatkowania –> Przepisy ogólne –> Czynności opodatkowane
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu: 6 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych uzależnionych od wielkości obrotów – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych uzależnionych od wielkości obrotów.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).
Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na hurtowej sprzedaży materiałów fotograficznych, udziela kontrahentom bonusów. Kontrahenci otrzymują bonusy za okresy kwartalne w zależności od ustalonych w umowach wielkości obrotów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy premia pieniężna uzależniona od wielkości obrotów (bonus) jest neutralna z punktu widzenia podatku od towarów i usług…
Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna udzielona za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (bonus) nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznano za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Za dostawę towarów – stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy – uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Według art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Obrót – na mocy art. 29 ust. 4 cyt. ustawy – zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w celu intensyfikacji sprzedaży towarów, np. przy spełnieniu określonych warunków po dokonaniu dostawy udzielają premii pieniężnych nabywcom. Różnorodność działań oraz sytuacji gospodarczych sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące udzielanych nabywcom premii pieniężnych należy ustalać w odniesieniu do stanu faktycznego występującego u konkretnego podatnika.
Premia pieniężna, która ma związek z konkretną dostawą (dostawcami) – nawet wtedy, gdy została udzielona po dokonaniu zapłaty – powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy.
Podatnicy mogą kształtować wzajemne relacje również w ten sposób, że premia pieniężna stanowi dodatkowe wynagrodzenie dla kontrahenta związane z regularnością lub wielkością (wartością) zakupów bądź terminowością lub formą zapłaty.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca udziela kontrahentom premii pieniężnych za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (bonusów), które nie mają związku z konkretnymi transakcjami i nie mają charakteru dobrowolnego – wypłata premii pieniężnych stanowi przedmiot zobowiązania umownego.
Reasumując, należy stwierdzić, że premia pieniężna w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) ma związek z konkretnymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego premię pieniężną, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.