Czy z tytułu przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną powstaje u podatnika zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych, a jeśli tak to co jest postawą wyliczenia wysokości tego podatku?


Autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Sygnatura: ITPB1/436-49/07/DP

Hasła tematyczne: przekształcanie, spółka jawna, spółki, sukcesja

Kategoria: Podatek od czynności cywilnoprawnych –> Obowiązek podatkowy –> Powstanie obowiązku podatkowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zobowiązania podatkowego z tytułu przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zobowiązania podatkowego z tytułu przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest jednym z dwóch wspólników spółki z o.o., a zarazem jednym z dwóch członków zarządu zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i posiada udziały w tej Spółce. Wspólnicy spółki, zamierzają przekształcić spółkę z o.o. w spółkę osobową tj. w spółkę jawną, na mocy art. 551 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zmianami). Spółka z o.o. posiada kapitał rezerwowy, na który składa się niepodzielony zysk spółki z lat ubiegłych. Kapitał ten nie będzie wypłacony wspólnikom w formie dywidendy. Zgodnie ze sporządzonym bilansem, wartość bilansowa jednego udziału na dzień przekształcenia wynosi więcej niż wartość nominalna udziału. Zgodnie z wiążącą interpretacją podatkową uzyskaną przez Spółkę z o.o., której udziałowcem jest Wnioskodawca, i której przekształcenia dotyczy niniejszy wniosek, przekształcenie spółki w spółkę jawną nie jest likwidacją osoby prawnej, a jedynie transformacją, kwoty niepodzielonego zysku staną się częścią składową kapitału podstawowego spółki jawnej. Z powyższego wynika, iż wspólnicy spółki z o.o. nie uzyskają dochodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu albowiem majątek spółki przekształconej nie ulega likwidacji i zwrotowi wspólnikom, lecz jest majątkiem przekształconej spółki jawnej. Tym samym u udziałowców nie powstaje w chwili przekształcenia zobowiązanie podatkowe od niepodzielonych zysków z lat poprzednich, a przekazanych do majątku spółki przekształconej. Przekształcenie spółki zostanie dokonane u notariusza.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy wspólnik spółki z o.o., w przypadku jej przekształcenia w spółkę jawną osiągnie przychód do opodatkowania, w szczególności z tytułu niepodzielonych zysków, które pozostały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub likwidacji tej spółki, a jeśli tak to w jakiej wysokości i w którym momencie…
  2. Czy wspólnik z tytułu objęcia wkładów w spółce przekształconej (spółce jawnej) w sytuacji gdy wkłady te będą miały wartość ustaloną w bilansie przekształcanej spółki z o.o. (a ta wartość kapitałów własnych spółki z o.o.), a więc wyższą niż wartość nominalną udziałów posiadanych przez wspólnika w spółce z o.o., zapłaci z tego tytułu podatek dochodowy, a jeśli tak to w jakiej wysokości i w którym momencie…
  3. Czy z tytułu przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną powstaje u podatnika zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych, a jeśli tak to co jest postawą wyliczenia wysokości tego podatku…


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. W zakresie pozostałych pytań wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia spółki z o.o. w spółkę jawną u stron tej czynności nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na fakt, iż nie następuje tutaj zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U z 2007 r. Nr 68 poz. 450 ze zmianami) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają umowy spółki i ich zmiany o ile powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Za zmianę umowy spółki, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, uważa się przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego. O ile przy łączeniu lub podziale można mówić o zmianach wysokości majątku spółki (np. powstanie nowej spółki przy podziale czy powiększenie majątku przy łączeniu) to przekształcenie stanowiące przykład sukcesji uniwersalnej nie powoduje żadnej zmiany dotyczącej majątku spółki o ile nie jest ono połączone z wniesieniem dodatkowych wkładów. W niniejszej sprawie Wnioskodawca nie będzie wnosił do spółki jawnej dodatkowych wkładów, a cały majątek spółki jawnej będzie pochodził z majątku przekształconej spółki z o.o.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zmianami) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają: umowy spółki (akty założycielski) oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Jednakże za zmianę umowy spółki wynikającą z jej przekształcenia uważa się takie przekształcenie spółki wynikiem, którego jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego. W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się: przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 3 ust. pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy stanowi przy przekształceniu, podziale lub łączeniu spółek – wartość majątku wniesionego do spółki albo wartość kapitału zakładowego.

Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. pkt 9 ww. ustawy i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 6 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się wartość wkładów do spółki albo wartość kapitału zakładowego wynikającą z umowy spółki lub jej zmiany, związanej z przekształceniem, podziałem lub łączeniem spółek, która była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych przed dokonaniem tych czynności.

W konsekwencji, jeżeli w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną kapitał podstawowy spółki jawnej zwiększył się w stosunku do kapitału zakładowego spółki z o.o (zwiększyła się wartość wkładów w spółce jawnej w stosunku do udziałów w spółce z o.o.), to zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego dokonanie tej czynności powoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.